CS2 i demoudgave

Her kan du debattere og stille spørgsmål til alt om elektronik og digitaldrift på modeljernbanen. Skal du have hjælp til en dekoder eller driller signalet? Stil dit spørsmål her.
vectra
Stationsforstander
Indlæg: 78
Tilmeldt: 15 maj 2015, 11:45
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin M
Geografisk sted: Tisvildeleje

CS2 i demoudgave

Indlæg af vectra »

På det seneste har Märklin forbedret deres hjemmeside gevaldigt.
Bl.a. har de udviklet et demoprogram til afprøvning på PC af CS2. Programmet ligger til gratis download på hjemmesiden
http://www.maerklin.de/de/service/software-updates/ (nederst på siden)
og jeg har hentet det, fået det installeret og skal nu i gang med at 'lege'.
Der er indlagt nogle lokomotiver og et antal fiktive sporplaner, som man vist kan simulere et rigtigt modelbaneanlæg.
Alt sammen meget overbevisende. Mit problem er bare, at jeg savner en 'Tutorial', en brugervejledning til: "Hvordan kommer jeg lige igang?".
Er der nogen her, som har erfaringer med dette simulationsprogram? :?:
/Torben (vectra)
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5231
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: CS2 i demoudgave

Indlæg af Søren »

Hej Torben
vectra skrev:Er der nogen her, som har erfaringer med dette simulationsprogram?
Programmet er som sådan samme version som den software der kører på en CS2. Dvs. alle de ting du kan læse om CS2 kan du eftergøre i programmet. Hvis du senere køber en CS2, kan du sætte programmet i forbindelse med den og i princippet benytte din computer som en ekstra CS2 (slave).

Du kan bruge alle de guides og tutorials du finder på nettet. Du kan også købe bogen om Märklin Digital hos din forhandler og benytte guides derfra. Bogen er på tysk, men yderst informativ. Den er en samling af de artikle der har været i Märklin Magazin fra ca. 2011 til december 2015.

De fleste af de guides jeg skriver, er skrevet med udgangspunkt i CS2 på PC'en og kun testet på den rigtige CS2. Det er nemmere at lave på PC'en og jeg kan hurtigere få testet at automatikken virker.

Se f.eks. her om køreplaner http://baneforum.dk/viewtopic.php?f=6&t ... al+Station

Den kan jo meget, sådan en CS. Hvad kunne du godt tænke dig at kigge på? Så kan vi jo guide dig i den rigtige retning. :)

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

vectra
Stationsforstander
Indlæg: 78
Tilmeldt: 15 maj 2015, 11:45
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin M
Geografisk sted: Tisvildeleje

Re: CS2 i demoudgave

Indlæg af vectra »

Hej Søren.
Som altid et yderst kvalificeret svar :)
CS2'eren er ny for mig, så jeg står over for en udfordring med at få den til at virke som andet end kørekontrol for to lokomotiver. Det har jeg da fået til at virke.
Et af de steder, der er svært for mig at forstå, er sammenhængen mellem den virtuelle verden (CS2 på PC) og den virkelige, hvor jeg kan se, at et lokomotiv bevæger sig og hvor det befinder sig. Hvorledes fungerer det på PC-udgaven?
Jeg tror godt, jeg kan eftergøre din fine beskrivelse omkrig indlægning af tidsplaner - og hva' så? Hvorledes afprøver jeg denne funktion ud fra de indlagte demo-planer?
Hvis jeg får defineret nogle sporveje på demo-anlægget, hvorledes afprøver jeg så om det virker?
Er det muligt at indlægge flere sporplaner (min egen!) uden at spolere simulations miljøet?
etc.,etc.,...
Som du kan forstå, er vi nede på tænd-og-sluk niveauet, så nogle helt firkantede vejledninger: "du gør sådan, så sker der dette og på skærmen ses det som..." vil blive værdsat.

Fut fra Torben
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5231
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: CS2 i demoudgave

Indlæg af Søren »

vectra skrev:Hvis jeg får defineret nogle sporveje på demo-anlægget, hvorledes afprøver jeg så om det virker?
Er det muligt at indlægge flere sporplaner (min egen!) uden at spolere simulations miljøet?

Som du kan forstå, er vi nede på tænd-og-sluk niveauet, så nogle helt firkantede vejledninger: "du gør sådan, så sker der dette og på skærmen ses det som..." vil blive værdsat.
Hej Torben

Det er helt fint - og fuldt forståeligt. :-)

Jeg har før brugt PC-udgaven til at simulere skyggebanegården inden den blev lagt i den rigtige CS2. Man kan sætte den op fuldstændig som man vil have det, og så aktivere de forskellige kontaktpunkter med det lille ekstra program der starter op når den er i demo-mode. Herefter kan man kontrollere at CS'eren på PC'en reagerer som man forventer.

Jeg kan prøve at stykke et eksempel sammen når jeg kommer hjem. :-)

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5231
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: CS2 i demoudgave

Indlæg af Søren »

Hejsa

Her er en kickstarter som du måske kan bruge.

Når du starter din CS2 demo, vil du møde en boks, som fortæller dig, at du er i demo-mode.
d_do_not_show_language_box_anymore.JPG
Når du accepterer tilstanden, vil programmet starte sin GFP simulator. GFP er "Gleisformat Prozessor". Det er den del som i den rigtige CS2 kommunikerer med mobil- og tilbehørsdekodere. Simulatoren gør det muligt at simulere forskellige hændelser på anlægget. F.eks. et nyt mfx lokomotiv og skiftning af tilstande for tilbagemelding.
c_choose_language.JPG
Herefter skal du vælge sproget. Jeg har valgt engelsk til denne demo.
b_gfp_simulator.JPG
Du kan evt. vælge, at den ikke skal vise sprogdialogen mere.
a_start_in_demo_mode.JPG
Nu er du på forsiden eller "Control"-delen af CS2. Det er her du styrer de virtuelle lokomotiver, men det er der ikke meget ved i demo-udgaven. Det bliver benyttet til at teste mfx-tilmelding og Märklin Spielewelt funktioner.
h_you_cannot_edit_accessories_from_a_window.jpg
Vi skal i stedet kigge lidt på at opbygge en station, simulere tilbagemelding og sætte togveje. Som du kan se, så er der de velkendte menupunkter "Keyboard" (1) , "Layout" (2), "Memory" (3) og "Setup" (4). Derudover modeltiden (5), og lokomotivfunktionerne (6, 7, 8 og 9).

Hvis du blot trykker på f.eks. Keyboard vil den åbne i et nyt vindue. Dette er praktisk på en pc-skærm, da du så kan åbne flere Keyboard-vinduer ad gangen.
g_flip_pages_keyboard_menu_to_find_empty_slots.jpg
Du kan bladre mellem de mange knapper ved at bruge navigationen nederst i vinduet. Da din CS2 er i demotilstand vil de første ledige knapper komme omkring side 40.
f_open_in_new_window.jpg
Højreklikker du derimod på Keyboard-knappen vil din CS2 skifte til det primære Keyboard-vindue. Det er det vi skal bruge, når vi skal foretage ændringer. Det er nemlig ikke muligt at foretage ændringer fra ekstra-vinduet.
e_main_screen.jpg
Hvis du i stedet højreklikker på Keyboard (1), bladrer frem til side 40, og vælger den lille skruenøgle (2), vil du komme i redigeringstilstand (skærmen bliver blå). Nu skal du vælge første ledige knap (nr. 625). Vinduet for redigering af magnetartikel åbner.
k_save_settings.jpg
Nu skal vi opsætte et sporskifte, som vi skal bruge til en lille landsbystation. Vi skal oprette to sporskifter, så proceduren skal gentages for knap nr. 626.

Navngiv sporskiftet (1) som W625. Du kan vælge om det skal være ny eller gammel multidekoder (2). Det har ingen umiddelbar konsekvens i demotilstand. Du skal vælge sporskiftetype (3). Jeg vælger her venstre sporskifte. Du kan også vælge protokol (4), i demotilstand har det ingen betydning, og du kan kun vælge DCC.

I grafikken (5) kan du se de indstillinger du skal ændre på dekoderens "museklaver" for at sætte addressen på den rigtige dekoder. Det er nyttigt, hvis du senere skal bruge dit demosetup i en rigtig sammenhæng. Man kan dermed teste sine indstillinger så tæt på virkeligheden som muligt. Desværre er det ikke muligt at eksportere dem til en rigtig CS2. Det havde ellers været smart. :-)
j_edit_point_details.jpg
Når du har du udført opgaven for begge knapper, accepterer du dine ændringer (1).
i_edit_point.jpg
Nu klikker du på Layout fanen og trykker på den lille skruenøgle for at komme i redigeringstilstand. Klik på rullemenuen (1) og scroll ned til du ser "New".
o_insert_point.jpg
Vælg "New". Vælg "Empty" i dialogen der kommer frem, og accepter.
n_edit_track_plan.jpg
På billedet til redigering af sporplaner kan du vælge mellem de forskellige komponenter der udgør sporplanen. Du kan vælge aktive komponenter som trykknapper, togvejstaster og links (1), sporelementer (2), de forskellige værktøjer som rediger, roter, slet og tekst (3), samt at navngive sporplanen (4). Du gemmer din sporplan ved at acceptere ændringerne (5).
m_new_track_plan_empty.jpg
m_new_track_plan_empty.jpg (20.32 KiB) Vist 5021 gange
Vi skal tegne sporplanen for en lille station. Tegn først en lige strækning. Du tegner ved at vælge det ønskede sporelement og placere det på sporplanen. Du kan også holde musen nede og "tegne" sporet.

Nu skal vi placere de sporskifter vi oprettede tidligere. Vælg symbolet for venstresporskifte og placer det på sporplanen.
l_new_track_plan.jpg
Der kommer en dialog frem, som spørger dig om du vil oprette et nyt sporskifte eller vælge et eksisterende. Tryk på rullemenuen og scroll ned til det første sporskifte vi oprettede (W625).
r_track_plan_done.jpg
Gør det samme for det andet sporskifte, her skal du vælge et højrestillet sporskifte.

Herefter skal du tegne omløbssporet. Der skal du bruge de skrå sporelementer. Du roterer sporet ved at klikke på rotérknappen (1) og vælge det sporelement du ønsker at rotere (2).
q_rotate_track.jpg
Du kan også indsætte tekst, som gør din sporplan mere overskuelig. Når du er færdig, accepterer du dine ændringer.
p_select_preconfigured_turnout.jpg
Nu begynder det sjove. Du kan prøve at åbne Keyboard, bladre frem til side 40 og trykke på knapperne. Du vil se, at sporskifterne på planen reagerer.

I virkeligheden svarer det til at din CS2 sender beskeder til dekoderen, som stiller sporskifterne på banen.
s_keyboard_works.jpg
Tilbagemelding
Nu skal vi kigge lidt på tilbagemeldingen. På din GFP simulator, kan vi tilføje et S88 LINK modul. Dette er nødvendigt for at bruge de nye tilbagemeldingsmoduler, så selvfølgelig skal den virtuelle CS2 også bruge et. Du tilføjer det ved at vinge fluebenen af (1). Herefter kan du sætte status (besat / ikke besat) på de forskellige S88 kontakter i det lille vindue der kommer frem.

Et S88 LINK modul har tre bus-udgange, så du skal vælge bus, og kontakt. Herefter sætte status for porten (2).
w_feedback_test.jpg
Nu skal du gå tilbage til Layout og i redigeringstilstand vælger du et sporelement med en lampe (1). Placer det på et eksisterende sporelement (2). Der kommer en menu frem.
x_memory_setup_route.jpg
I menuen skal du nu vælge hvilken kontakt sporelementet skal repræsentere. Da det er S88 LINK modulet, hedder første kontakt på bus nr. 1, 1001. Kontakt nr. 2 på bus nr. 1 hedder 1002 osv. Det kan virke lidt forvirrende, men blot accepter det til en start.

I vinduet (1) angiver du 1001. Du kan se at CS2 fortæller dig, at det er bus nr. 1, modul nr. 1, kontakt nr. 1. Den allerførste kontakt i rækken af S88 moduler. Under Device-ID (2) vælger du dit linkmodul, det er angivet med en adresse. Min er 104, din er måske noget andet. Accepter dine ændringer (3). Gentag processen for det andet spor, dog med 1002, da det skal repræsentere kontakt nr. 2.
v_s88_feedback_setup.jpg
Nu kan vi lege med tilbagemeldingen. Find vinduet "Link S88" og bus 1 kontakt 1. Prøv at sætte fluebenet, så kontakten bliver "besat". Se på sporplanen at lampen reagerer.
t_link_s88.jpg
Togveje
I Memory-sektionen kan vi lege med togveje. Vælg fanen Memory og tryk på skruenøglen (1) for at komme i redigeringstilstand. Vælg første knap i rækken A (A1).
y_feedback.jpg
I redigeringstilstand kan du se en kolonne til højre (1) den indeholder elementerne i din togvej, og viser deres stillinger, som de skal se ud, når togvejen er udført.

For at fylde elementerne i togvejen, kan vi gå over i sporplanen (2) og, en efter en, klikke på elementerne ind til vi har vores ønskede togvej.
zzz_memory_is_active.jpg
Vi vil oprette en togvej, som fører togene ind i spor 1. Klik på sporskifterne på planen. Du vil se, at de bliver tilføjet til listen af elementer (1). Hvis de ikke har den ønskede stilling, så klikker du på dem igen. CS2 er snedig nok til at regne ud, at du vil ændre sporskiftets stilling, og tilføjer det kun én gang til listen. Det samme sporskifte kan ikke forekomme to gange i samme togvej. Hvilket jo giver fin mening. :-)

Du kan vælge at navngive togvejen (2) og når du er færdig accepterer du dine ændringer (3).
zz_select_points_and_name.jpg
Hvis du går tilbage i Memory, vil du nu se at togvejen lyser grøn. Det indikerer at elementerne inkluderet i togvejen har de ønskede stillinger, togvejen er sat. Hvis du ændrer på et af sporskifterne, vil du se at den grønne lampe slukker. Togvejen er ophævet.
z_macro_list.jpg
For at gøre sporplanen lidt mere lækker, kan vi tilføje en knap som aktiverer togvejen direkte på sporplanen. Hvis du går tilbage og redigerer din sporplan, kan du vælge en togvejsknap (1) og placere den på et sted på sporplanen der giver mening. F.eks. på det spor togvejen fører til (2).
zzzzzz_memory_can_be_activated.jpg
Der kommer en dialog frem, hvor du skal vælge den togvej som knappen skal aktivere. Du kan finde vores togvej i rullemenuen, og her giver det mening at have navngivet den. Hvis du ikke gav den et navn, så hedder den "A1".
zzzzz_select_memory.jpg
Done! Nu kan du se togvejsknappen, og trykke på den. Togvejen vil blive sat. Hvis du manuelt ændrer et af sporskifterne, vil du se at togvejen slukker.
zzzz_add_memory_button.jpg
Det var lige de grove træk af CS2 på pc. Husk at alt hvad der er fortalt her, vil selvfølgelig også fungere på den rigtige CS2. Forskellen er blot, at du skal bruge de elementer som GFP-simulatoren stiller "gratis" til rådighed.

Den virtuelle CS2 er en super god måde at finde ud af, hvor mange dekodere, S88 LINK og andet tilbehør man skal bruge for at bygge den løsning man havde tænkt sig. Det koster jo ikke noget at tilføje alle de elementer man har lyst til.

Den virtuelle CS2 er tilgængelig for både Windows og OS X.

Jeg håber det får dig i gang. :-)

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

birkla
Stationsforstander
Indlæg: 71
Tilmeldt: 04 jan 2015, 18:56
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C
Geografisk sted: Nakskov
Kontakt:

Re: CS2 i demoudgave

Indlæg af birkla »

Hvor er det fint, jeg er også ny ud i CS2, så jeg følger med i denne tråd :D

Mvh Klaus
Nakskov

MIST Zealand

http://ullerslevlokalbane.blogspot.dk/

Märklin CS2, MS2 og ½0 :-)

moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4487
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: CS2 i demoudgave

Indlæg af moppe »

Husk også på at det ikke kun er et demo-program, men også en mulighed for dig for at have endnu en styreenhed, på en computer.

Klaus
vectra
Stationsforstander
Indlæg: 78
Tilmeldt: 15 maj 2015, 11:45
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin M
Geografisk sted: Tisvildeleje

Re: CS2 i demoudgave

Indlæg af vectra »

Hej Søren.
Der er vist kun ét ord, der slet ikke dækker, men alligevel...TAK !
Uden din hjælp var jeg aldrig kommet bare i nærheden af de muligheder og faciliteter, du beskriver.
Jeg glæder mig til at afprøve din beskrivelse i praksis. :lol: :lol:
Vh Torben
vectra
Stationsforstander
Indlæg: 78
Tilmeldt: 15 maj 2015, 11:45
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin M
Geografisk sted: Tisvildeleje

Re: CS2 i demoudgave

Indlæg af vectra »

Nå, træerne vokser som bekendt ikke ind i himlen.
1.spm: Min GPF-simulator 1.3.3 melder 'stopped' og ikke 'Running'
Hvorledes aktiverer man den?
/Torben
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5231
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: CS2 i demoudgave

Indlæg af Søren »

vectra skrev:1.spm: Min GPF-simulator 1.3.3 melder 'stopped' og ikke 'Running'
Din CS2 er sikkert nødstoppet. Prøv at trykke på mellemrumstasten når du står i CS2 vinduet.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Besvar