Digitalisering af gamle lokomotiver

Her kan du stille alle de spørgsmål om modeljernbaner du måtte brænde inde med. Der er ingen dumme spørgsmål. Vi skal gøre vores bedste for at hjælpe dig med dit modeljernbaneproblem.
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5293
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Digitalisering af gamle lokomotiver

Indlæg af Søren »

Franz skrev:Det er den kablede controller. Har vedhæftet et billede på for at knuse al misforståelse :-)
Okay nu har jeg undersøgt sagen, fremgangsmåden til at skifte adresser er den samme som med den infrarøde.

Den kommer her, i tilfælde af at andre kan bruge den:
1. Tag strømmen og sørg for at kun det ønskede lokomotiv står på sporet.
2. Sæt adressevælgeren på den ønskede adresse.
3. Hold derefter tasten "Fahrtrichtung ändern" inde, mens du tænder for strømmen.
4. Så snart lyset blinker, slip tasten. Programmeringen er færdig når lyset slukker.

Jeg går egentlig ud fra, at det er den fremgangsmåde der har fungeret for din ene dekoder. Den bør også virke med de andre, men det er vigtigt at der kun er et lokomotiv på sporet mens programmeringen foregår.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Franz
Trafikelev
Indlæg: 17
Tilmeldt: 10 jan 2015, 17:09
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail

Re: Digitalisering af gamle lokomotiver

Indlæg af Franz »

Hejsa.

Så er der jo egentligt kun 2 spørgsmål tilbage.
Hvorfor kan jeg ikke programmere Märklin decoder 60942 og Uhlenbrock 7500. Specielt når jeg har fået et tog til at køre med Uhlenbrock??

Mvh
Franz
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5293
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Digitalisering af gamle lokomotiver

Indlæg af Søren »

Hej Franz

Ja, det er et godt spørgsmål. 60942 (MLD) dekoderen burde reagere på programmeringssignalet fra systemet. Man kan slå MM-protokollen fra, hvilket kan betyde at den ikke reagerer, men det er ikke slået fra som standard. Så det skulle da kun være hvis du har købt dekoderen brugt?

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Franz
Trafikelev
Indlæg: 17
Tilmeldt: 10 jan 2015, 17:09
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail

Re: Digitalisering af gamle lokomotiver

Indlæg af Franz »

Kan den nulstilles??

Btw, den var spritny. Og jeg havde liv i den, men så skulle jeg kople et par andre lokomotiver på, og så gik der ged i det.
Jeg fik 2 lokomtiver til at fungere, og så fejlede det med de sidste to.
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5293
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Digitalisering af gamle lokomotiver

Indlæg af Søren »

Hej Franz

Du kan sagtens få den nulstillet, men det kræver et digitalsystem, som kan lidt mere end din fjernbetjening. F.eks. en Mobile Station eller anden digital styreenhed med mulighed for at aktivere dekoderens factory reset. Afhængig af dekoderen skal man skrive til en bestemt CV (configuration variable). Det er forskelligt om det er Uhlenbrock eller andre. Ved Märklin skriver man værdien 8 ned i CV nr. 8. Ved Uhlenbrock kan det godt være et andet CV, men det står i Uhlenbrocks vejledning.

Hvis du har mulighed for at tage dit lokomotiv og dekoder med til en forhandler, ville det nok være det bedste. Alternativt, hvis du kender en med et digitalsystem i nærheden af dig selv.

Vær opmærksom på at din controller taler MM-protokollen og ikke DCC. Den er desuden begrænset af sin adressevælger med fire positioner, så du skal have stillet MM-adressen på dekoderen. Din controller kan kun kommunikere på de såkaldte "Delta-adresser". Dvs. dekoderens adresse skal være enten 24, 60, 72 eller 78. Alle andre adresser vil ikke fungere. Ved MM-protokollen har lokomotivet adresse 78 som standard. Det er muligvis position 4 på din controller, hvis den tager dem i numerisk rækkefølge.

Et tip (her har jeg taget udgangspunkt i 60942, da jeg kender den ud og ind):
Hvis du alligevel har din dekoder hos en der kan skrive CV-værdier kan det også være en fordel at slå de protokoller fra, som du ikke benytter. Dette gøres med CV 50. Nærmere beskrivelse findes under MM-tabellen i dekoderens vejledning. Det er ikke strengt nødvendigt, men det kan spare dig for mulige problemer.
Det er nemlig sådan at dekoderen følger en regel for, hvordan den reagerer på kommandoer. Den vil prioritere signaler i denne rækkefølge: MFX, DCC, MM. Hvis den misforstår et MM signal som noget andet, vil den ikke reagere, da den så tror det er enten MFX eller DCC.
Hvis du vælger at gøre det, skal du blot huske at du gør det, så du ved hvorfor lokomotivet ikke reagerer, hvis du tager det over til en der kører MFX eller DCC. :-)

Husk: Indstilling af CV-værdier til MM, skal ske med en controller der snakker MM. Dekoderen reagerer forskelligt om man konfigurerer den med DCC eller MM. Så hvis du bruger en controller der snakker DCC, kommer du til at sætte DCC-adressen og slå MM fra.

På Mobile Station er det nemt at gøre rigtigt, hvis lokomotivet er oprettet som et MM-lokomotiv, vil den selv udlede at den så skal programmere med MM-protokollen. Jeg ved ikke hvordan andre systemer gør det.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Franz
Trafikelev
Indlæg: 17
Tilmeldt: 10 jan 2015, 17:09
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail

Re: Digitalisering af gamle lokomotiver

Indlæg af Franz »

Hejsa bahnfannet.
Sorry, jeg overså den første forklaring omkring kodning du postede, og det er ret relevant, for det fik gang i mit lokomotiv med 60942 sættet.

Problemet lå i at man skulle holde (retningsvælger) nede når man satte strøm til, det hjalp.
Hvordan dælen jeg så har fået den anden programmeret fatter jeg nada af, tror det har været rent helt på glatis :-)


Så nu mangler jeg kun Uhlenbrock tingesten. Jeg vil idag teste lidt mere intensivt.

Både på din og andres opfordring går jeg efter den mobil station. Kan se det er et godt sted at starte.

Men jeg vil da stadig gerne kigge meget intenst på PC opkobling, specielt DIY, det har jeg altid været tilhænger af :-)

Mvh
Franz
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5293
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Digitalisering af gamle lokomotiver

Indlæg af Søren »

Super! :-) Måske har det første lokomotiv tilfældigvis haft den adresse du "satte" det til? Hvem ved.

Jeg er sikker på at din Uhlenbrock forstår det nu.

Om end ikke andet, så er det altid en god idé at have en controller der kan læse og skrive CV-værdier. Det er alpha og omega, når du har digitaltog. Det er heller aldrig skidt at have en, selvom du har en computerstyring ved siden af. Her er en Mobile Station rigtig god, fordi den kan skaffes forholdsvis billigt. Jeg ved at bl.a. Hobbykæden i Nr. Sundby og Samler Børsen i Århus sælger dem løse inkl. styreboks og strømforsyning. Prisen varierer lidt, men ligger ofte omkring 650 - 800 kr.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Franz
Trafikelev
Indlæg: 17
Tilmeldt: 10 jan 2015, 17:09
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail

Re: Digitalisering af gamle lokomotiver

Indlæg af Franz »

DONE IT!!!!

I Uhlenbrocks egen forklaring står der at man godt kan ligge det to lys fart retninger sammen, så fremad lyser konstant, no matter what retning man har valgt.
Da jeg trak dem fra hinanden og gav dem hver en lampe, så kunne jeg sørme pludselig få den på boksen. Nu har jeg 4 lokomotiver der fungerer. (AMATØR) :-)

Men da jeg så satte en efter en på, og lød dem køre i deres egen cirkler, begyndte mærkelige ting at ske, de begyndte alle at falde ud, lidt mere og lidt mindre.
Når jeg så fjernede den store MY, så fungerede det hele, Hmmmm, fejlsøgning, intet problem, den kørte fint for sig selv,, hmmm, prøve igen, ,,, samme resultat. Ahhhhhhh, prøvede at fjerne det lille lokomotiv, og voila, så kørte de tre andre.
OK OK OK, har fattet det nu, den controller kan ikke klare alle 4 på en gang .-) Det har den ikke nok Ampere til.

Uden jeres input havde jeg ikke klaret det.

Mvh
Franz
Besvar