Märklin bremsemodul

Her kan du debattere og stille spørgsmål til alt om elektronik og digitaldrift på modeljernbanen. Skal du have hjælp til en dekoder eller driller signalet? Stil dit spørsmål her.
Søren
Lokomotivfører
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Märklin bremsemodul

Indlæg af Søren »

ErikL skrev:jeg ved ikke om dette er brugbart, jeg har prøvet det og det virker fint.
Det ligner ABC-brems, hvilket ikke vil virke medmindre dekoderen supporterer det. Det gør kun Lenz, LokPilot 4.0 samt Zimo.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

moppe
Lokomotivfører
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Indlæg af moppe »

Fordi du har dekodere de kan ABC....

Klaus
ErikL
Lokomotivfører
Scale: N
Skinnesystem: Minitrix

Indlæg af ErikL »

Tak

Se det tænkte jeg ikke lige på men rigtigt jeg bruger Lokpilot 4.0 og det virker.

Mvh Erik
-----------------------------
Mini TRIX
Z21 + Digikeijs tilbagemeldinger mm. Qdecoder til signaler.
TrainController Gold

Søren
Lokomotivfører
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Indlæg af Søren »

ErikL skrev:Se det tænkte jeg ikke lige på men rigtigt jeg bruger Lokpilot 4.0 og det virker.
Det er et smart system. Desværre er det ikke så udbredt som "Brake on DC". Jeg så gerne at alle mine lokomotiver understøttede det, så jeg kunne drage fordel af det. Mange lokomotiver i dag bliver leveret med dekodere, og ofte understøtter de ikke ABC.

Jeg tror alle de mest gængse dekodere understøtter "Brake on DC", jeg kender i hvert fald ikke til nogle som ikke gør.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

vectra
Stationsforstander
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin M
Geografisk sted: Tisvildeleje

Indlæg af vectra »

magnusmyggen skrev:HAr du overvejet at bygged dem selv?

http://www.floodland.nl/aim/info_afremmodule_1.htm

Jeg kan godt hjælpe med at oversætte teksten hvis det er.
Det ser rigtigt spændende ud og ret simpelt at bygge. Jeg har dog et problem med det viste relæ. Det findes tilsyneladende ikke mere og de typer der foreslås er med færre ben end de viste 10. Kan der findes et alternativ. Jeg er ikke bekendt med relæer, så ethvert alternativt input modtages med tak.
Vh Torben (vectra)
PS Hjemmesiden findes også i en engelsksproget udgave på et faneblad yderst til højre. Det gør forståelsen lidt lettere (for nogen ;) )
moppe
Lokomotivfører
Kontakt:

Indlæg af moppe »

Lad os nu antage at du vil køre med lyssignaler og ikke vingesignaler - det gør verden meget lettere, for så skal du bare bruge et helt almindelig relæ med to poler og ikke et bistabilt relæ....

Klaus
vectra
Stationsforstander

Indlæg af vectra »

Hej Moppe.
Det lyder selvfølgeligt enkelt, men for en absolut relæ-novice som undertegnede er det stadig sort snak.
Desuden er det meningen, at bremseløsningen skal kunne bruges til både vinge- og daglys signaler (dvs til signaler med og uden egne relæer).
I øvrigt, hvad er et bistabilt relæ til forskel fra det af dig foreslåede relæ?
Vh Torben (Vectra-dk)
moppe
Lokomotivfører
Kontakt:

Indlæg af moppe »

Et bistabilt relæ har to spoler - præcist som en spole til et sporskifte eller et vingesignal - og kræver kun en kort impuls for at skifte position.
Et almindeligt relæ har kun en spole, når der ikke er strøm til spolen er det i den ene position, når der er strøm til spolen skifter det til den anden position - men kun så længe der er strøm til spolen.

Bistabile relæer koster........

Klaus
vectra
Stationsforstander

Indlæg af vectra »

moppe skrev: Bistabile relæer koster........

Klaus
Hej Klaus.
Tak for dit svar. Jeg er åbenbart interesseret i et relæ af den bistabile type. Hvad hedder "bistabilt relay" på engelsk?
Når jeg søger på ebay.com efter "Takamisawa rald12w-k" som er den viste type dukker et stort antal relæer op. Selvfølgeligt ikke den ønskede type, så havde disse spørgsmål været overflødige, men andre relæere fra Takamisawa. Jeg kan ikke gennemskue forskellen - ud over spændingen ;) . Er der nogle af disse, der er bistabile og som kan erstatte det oprindelige relæ?
Pft Torben Vectra
Purellum
Stationsbetjent
Scale: 1

Indlæg af Purellum »

8-)

Jeg skal se om jeg kan huske at kigge efter i morgen; men jeg mener at have en del bistabile relæer på lager.

Per.

8-)
Besvar