Lim
-
gert
- Lokomotivfører
- Digital: Ja
- Scale: H0 - 2-rail
- Geografisk sted: Aalborg
Re: Lim
Araldt fortyndet godt med alkohol (bioethanol - så er vi rigtig miljøbevidste!) har måske en chance..........
Og sikken duft :)
Gert
Og sikken duft :)
Gert
-modeljernbaner bygger ikke sig selv!
deltag i DMJUs konkurrencer!
deltag i DMJUs konkurrencer!
-
Erik Olsen
- Lokomotivfører
- Scale: N
- Geografisk sted: Ishøj
- Kontakt:
Re: Lim til K skinner
Det er at bede om problemer at lime spor som indeholder jerndele, med en lim som indeholder vand.bygger01 skrev:Her er et billed
-
bygger01
- Lokomotivfører
- Scale: H0 - 3-rail
- Skinnesystem: Märklin K
- Geografisk sted: Herning
Hvordan vil Du få limet ballasten fast, hvis der ikke må anvendes en tynd lim .....
Og hvordan vil Du så fortynde limen ?
Måden er da også den, der anbefales af Märklin
Måden er da også den, der anbefales af Märklin
Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital med CS3+ / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK (p. gr. af dampen).
-
Erik Olsen
- Lokomotivfører
- Kontakt:
Flere anbefaler en elastisk fugemasse som ikke indeholder vand.bygger01 skrev:Hvordan vil Du få limet ballasten fast, hvis der ikke må anvendes en tynd lim .....
Det er ikke nogen anbefaling. Det er en reklame som skal få folk til at hoppe på den limpind at anvende Märklin sporprodukter som indeholder jerndele. Hvis man endelig *vil* bruge treskinneteknik, kan man bruge flexspor med plastsveller og nysølvskinner som forsynes med punktkontakt-midterleder, enten hjemmebygget eller fra Peco.bygger01 skrev:Måden er da også den, der anbefales af Märklin
-
bygger01
- Lokomotivfører
Jeg kan kun arbejde ud fra min verden, som de K skinner ......
Det er rigtig, at de kunne være lagt i fugemasse, og det kunne måske lukke bunden og så kunne jeg bruge den almindelige teknik med ballast og fortyndet lim.
Der mangler blive lagt skinner på min havn, så hvilken fugemasse kan Du anbefale ?
Jeg har lige nu nogle forskellige limtyper i test for se om jeg kan komme noget af larmen til livs, og det virker som er der er noget at hente. Det er limtyper jeg kender fra tæppeproduktion og det er spændende om det kommer til at virke.
Jeg kan prøve at lave nogle lydoptagelser med. Min iPhone, men hvordan det kan blive overført til Baneforum det ved jeg ikke. Så det bliver nok på en messe at andre kan høre det. Men det skal lige være 100% tør inden jeg kan sige bingo.
Om det også hjælper på rusten, det tager for lang tid, så her vil jeg fortsætte og lade mine "arvinger" slås med problemet ...
Det er rigtig, at de kunne være lagt i fugemasse, og det kunne måske lukke bunden og så kunne jeg bruge den almindelige teknik med ballast og fortyndet lim.
Der mangler blive lagt skinner på min havn, så hvilken fugemasse kan Du anbefale ?
Jeg har lige nu nogle forskellige limtyper i test for se om jeg kan komme noget af larmen til livs, og det virker som er der er noget at hente. Det er limtyper jeg kender fra tæppeproduktion og det er spændende om det kommer til at virke.
Jeg kan prøve at lave nogle lydoptagelser med. Min iPhone, men hvordan det kan blive overført til Baneforum det ved jeg ikke. Så det bliver nok på en messe at andre kan høre det. Men det skal lige være 100% tør inden jeg kan sige bingo.
Om det også hjælper på rusten, det tager for lang tid, så her vil jeg fortsætte og lade mine "arvinger" slås med problemet ...
H0 / AC / Digital med CS3+ / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK (p. gr. af dampen).
-
Søren
- Lokomotivfører
- Scale: H0 - 2-rail
- Skinnesystem: Flex
- Geografisk sted: Malling
- Kontakt:
Upload det til YouTube og link til det med YouTube knappen.bygger01 skrev:men hvordan det kan blive overført til Baneforum det ved jeg ikke.
Med venlig hilsen
Søren
2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/
-
Erik Olsen
- Lokomotivfører
- Kontakt:
Nix, du skal kun bruge fugemasse, ingen lim, for så er du ligevidt (det ruster). Ballasten trykkes simpelthen fast i fugemassen.bygger01 skrev:Det er rigtig, at de kunne være lagt i fugemasse, og det kunne måske lukke bunden og så kunne jeg bruge den almindelige teknik med ballast og fortyndet lim.
Hvem, mig? Jeg ved ikke rigtigt hvad "Du" betyder, det er ikke et sprog jeg kender.bygger01 skrev:Der mangler blive lagt skinner på min havn, så hvilken fugemasse kan Du anbefale ?
Never mind, det er så længe siden at jeg har prøvet den teknik at jeg ikke kan huske hvilket mærke jeg brugte. Jeg har meget længe ikke haft brug for de der krumspring, for jeg har bygget spor uden jerndele (skinner m. v. af nysølv hvis du skulle være i tvivl).
-
bygger01
- Lokomotivfører
Ved brug af fugemassen og så trykke ballasten fast, kan det da give problemer med at få ballasten til at nå op til svellekanten ?
Og så er det "spor" på ca. 30 mm der skal udlægges i diverse kurven, men jeg vil prøve det, når jeg kommer så langt ....
Så der bliver snart lavet en prøve, og jeg skal nok komme med et par billeder.
Og så er det "spor" på ca. 30 mm der skal udlægges i diverse kurven, men jeg vil prøve det, når jeg kommer så langt ....
Så der bliver snart lavet en prøve, og jeg skal nok komme med et par billeder.
-
Erik Olsen
- Lokomotivfører
- Kontakt:
Det synes jeg ikke.bygger01 skrev:Ved brug af fugemassen og så trykke ballasten fast, kan det da give problemer med at få ballasten til at nå op til svellekanten ?
Man bør tilpasse spor og sporskifter inden man går i gang med fugemassen. Min teknik var at sprede fugemassen i et tyndt lag inden sporet lægges. Sporet lægges derefter og rettes til. Fugemassen kontrolleres og efterfyldes evt. Ballasten strøs på og trykkes fast. Der bør være tid nok til det hele inden fugemassen tørrer.
Vælg fugemasse i en farve som så vidt muligt svarer til ballastens farve. Der er kommet nye typer fugemasse på markedet siden jeg prøvede teknikken, f. eks. har jeg ikke prøvet acrylfugemasse. Det kan være lidt nemmere at have med at gøre, men jeg ved ikke om det giver rustproblemer.
Der bør være så meget fugemasse på at det delvist fylder mellemrummet mellem svellerne hhv. sporskiftetømmeret. Men lav et par prøver inden du begynder for alvor.
-
bygger01
- Lokomotivfører
Har nu fået svar fra Märklin og det følger meget Mr. Olsen's "ideer"
Dear Mr. Steffensen,
this is the typical result, when a model railroader uses glue with too much water, when he try to fix the gravel at the tracks. Please never make the glue thinner with water. This water will rest in the gravel and starts then with the corrosion of the tracks.
Sincerely yours,
Your Maerklin Customer Service
Frank Mayer
Gebr. Maerklin & Cie. GmbH
Dear Mr. Steffensen,
this is the typical result, when a model railroader uses glue with too much water, when he try to fix the gravel at the tracks. Please never make the glue thinner with water. This water will rest in the gravel and starts then with the corrosion of the tracks.
Sincerely yours,
Your Maerklin Customer Service
Frank Mayer
Gebr. Maerklin & Cie. GmbH