Her kan du debattere og stille spørgsmål til alt om elektronik og digitaldrift på modeljernbanen. Skal du have hjælp til en dekoder eller driller signalet? Stil dit spørsmål her.
vi har en boks på vægen der styre alle armature. Jeg mener det var nogle vi fandt på nettet, dengang. Det liger en 5-6 år tilbage. jeg skal nok give en lyd hvis jeg finder nogle Klaus. :geek:
MVH
Bjarke T
Kender du noget til reguleringsmåden?
Gert
-modeljernbaner bygger ikke sig selv! deltag i DMJUs konkurrencer!
Når vi nu er ved lyset på banen, så skal der også ske en hvis sekventering af belysningen i husene, frem for alt i beboelseshuse.
Nogen der har lavet nogen tidsplan for sådanne tænd/sluk forløb?
Vi vil lave et antal timere, der kan indstilles individuelt, til formålet.
Gert
gert skrev:Når vi nu er ved lyset på banen, så skal der også ske en hvis sekventering af belysningen i husene, frem for alt i beboelseshuse.
Nogen der har lavet nogen tidsplan for sådanne tænd/sluk forløb?
På "min" bane har vi en PLC klar til formålet. Det vi venter på nu er beslutning om indkøb af nye dæmpbare armaturer, som skal styres via PLC og dermed skulle dæmpning af lys, samt lys i bygninger/biler/pladsbelysning gerne gå op i en højere enhed.
Det bliver formodentlig programmeret sådan at der dæmpes så simulerer at solen forsvinder ned i det ene hjørne og dukker op i det andet. Samtidig vil der tændes for en række relækontakter, hvor lyset i de forskellige pærer styres. Jeg har tænkt at man i første trin tænder gadebelysning, næste trin er nogle fabrikker og huse med, tredje trin er så næste områdes gadelys og de sidste huse og så fremdeles, så lyset tændes mere spredt end i dag. Slukke er så lige modsat, hvor lysene først går ud når solen står op igen.
På en almindelig borgerlig bane i det vestjydske går tankerne på:
Tryk på lyskontakten ( den der er ved siden af "total" afbryderen, som I har hørt om før med bange anelser )
Så skulle der komme lys i sporskiftelanterner / Diverse lys på stationerne / gadebelysning
+ at en række af de billige trafo'er ( 5 - 8 stk ) giver lys i diverse huse og den slags, men disse forestiller jeg mig bliver styret af et tilsvarende antal tænd / slukure ( når de er på tilbud ), som hver lever sit eget liv.
+ sluk loftlyset
Men der er nok mindst et år til, før vi kommer så langt
Lige nu er den ny bane så langt at "undergrunden" er dækket til og den øverste station - Herborg ( Fra Herning & Aalborg ) er ved at blive forbundet med skyggebanegården.
Remise området er det næste, og derefter går det vestover ( man burde bruge billeder i stedet, men næste gang )
Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital med CS3+ / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen ).
Hvis jeg skal være ærlig - jeg hader det med de billeder ..............
Hver gang alt for mange pixel - forsøger at reducere - og så går det galt med et eller andet ( jeg husker endda, da jeg fulgte en vis Moppe's råd, fulgte der er en "hest" med )
På sin vis kan I være glade for det, for ellers havde sikkert I stedet skreget STOP
Det samme med at downloade fra WinTrack med skiftet til en file, som I kan læse, fordi mine sporplaner ligger på en anden PC'er, der ikke er opkoblet .....
Fortæl ikke min børn om det, for de gør blot noget hurtigt med fingerne, og siger de - så du det far .....
Tænk at der noget man næsten giver op for ....
Det bliver Jul, så mon ikke nogle kommer hjem og viser en det igen.
Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital med CS3+ / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen ).
Timingen dag/nat er på plads.
Sekventiel sluk/tænd af belysningen i rummet og natlyset er på plads.
Timingen til sekventiel tænding af gadelys m.v. er på plads.'
Nu er det blevet aften nat, så vil jeg have noget styring af lyset i husenes åledes, at det illuderer, at de er beboede. Dertil bruges også noget timing. Her efterlyser jeg, om der er nogen der har erfaringer med denne timing - ikke at lave funktionene, men hvordan den rent tidsmæssigt kan hænge sammen. Hardwaren skal vi nok få strikket sammen uden de store sværdslag.
Gert
gert skrev:
Nu er det blevet aften nat, så vil jeg have noget styring af lyset i husenes åledes, at det illuderer, at de er beboede. Dertil bruges også noget timing. Her efterlyser jeg, om der er nogen der har erfaringer med denne timing - ikke at lave funktionene, men hvordan den rent tidsmæssigt kan hænge sammen. Hardwaren skal vi nok få strikket sammen uden de store sværdslag.