Hej Jan
Det kunne meget vel være tilfældet, som du nævner overfor Henrik – altså, at der tidligere har været en privatbanestrækning, som nu ikke længere eksisterer.
Jeg har fjernet den ekstra lanterne. Er det sådan her du mener nu?
Vil du mene, at jeg skal have PU'ere uden rød lanterne? Som nævnt, er mit anlæg tidsfæstet til omkring begyndelsen af 1960'erne.
Med hensyn til I-signalet, så er det jo bare sådan, det ser ud. Men jeg tænkte, om man skal bruge et mindre I-signal, når det nu er en endestation?
Knapperne kommer også til at sidde på tavlen. De er dog ikke monteret endnu, så jeg kommer nok til at gøre sportavlen en smule større. Men nu skulle jeg jo lige have signalerne på plads først
Kommentarer til sportavle
Re: Kommentarer til sportavle
Hej Thomas,
DV-erne og PU-erne ser rigtige ud med de hvide lanterner. Når du er i begyndelsen af 1960-erne, så vil jeg bestemt mene, at den røde lanterne i PU-erne skal væk.
I-signalet synes rimeligt med 3 lanterner (Gul, rød og grøn; kun grøn ved indkørsel til spor 1, og gul over grøn ved indkørsel til spor 2 og 3. En hastighedsviser vil fuldende billedet. :)
MVH Jan
DV-erne og PU-erne ser rigtige ud med de hvide lanterner. Når du er i begyndelsen af 1960-erne, så vil jeg bestemt mene, at den røde lanterne i PU-erne skal væk.
I-signalet synes rimeligt med 3 lanterner (Gul, rød og grøn; kun grøn ved indkørsel til spor 1, og gul over grøn ved indkørsel til spor 2 og 3. En hastighedsviser vil fuldende billedet. :)
MVH Jan
-
- Lokomotivfører
- Indlæg: 314
- Tilmeldt: 18 jan 2013, 18:09
- Digital: Ja
- Scale: H0 - 2-rail
- Skinnesystem: peco code 75
Re: Kommentarer til sportavle
Hej Jan
Så har jeg prøvet at rette dine ideer til igen. Jeg har indsat en række tryktaster, som er disse vanlige ringetryk, som du nok kender.
Der sidder en rød og en grøn ud for I- og U-signalet. Jeg vil så stille I-signalets indkørsel afhængig af hvordan, sporet står, sådan at belysningen her automatisk bliver stillet efter sporskiftets stilling. Ud for PU- samt dværgsignaler sidder en hvid, der for hvert tryk skifter dværgens signalbillede.
Jeg har også reduceret i antallet af omskifterkontakter til sporskifterne efter, du anbefalede, at de bliver sat sammen i transversaler. Det har også gjort, af et par af kontakterne er blevet flyttet uden for skiftet. Håber, det giver mening?
Så har jeg prøvet at rette dine ideer til igen. Jeg har indsat en række tryktaster, som er disse vanlige ringetryk, som du nok kender.
Der sidder en rød og en grøn ud for I- og U-signalet. Jeg vil så stille I-signalets indkørsel afhængig af hvordan, sporet står, sådan at belysningen her automatisk bliver stillet efter sporskiftets stilling. Ud for PU- samt dværgsignaler sidder en hvid, der for hvert tryk skifter dværgens signalbillede.
Jeg har også reduceret i antallet af omskifterkontakter til sporskifterne efter, du anbefalede, at de bliver sat sammen i transversaler. Det har også gjort, af et par af kontakterne er blevet flyttet uden for skiftet. Håber, det giver mening?
Re: Kommentarer til sportavle
Hej Thomas,
Det ser da godt ud.
Omkring trykkontakterne, så kender jeg dem godt, og bruger dem selv, men jeg har hørt, at de kan være noget skrøbelige i det lange løb.
MVH Jan
Det ser da godt ud.
Omkring trykkontakterne, så kender jeg dem godt, og bruger dem selv, men jeg har hørt, at de kan være noget skrøbelige i det lange løb.
MVH Jan
-
- Lokomotivfører
- Indlæg: 314
- Tilmeldt: 18 jan 2013, 18:09
- Digital: Ja
- Scale: H0 - 2-rail
- Skinnesystem: peco code 75
Re: Kommentarer til sportavle
Hej Jan
Tak for det :)
Vi bruger lige præcis den type ringetryk ude i klubben. Her har de været anvendt i mere end 30 år, så jeg tror, typen fungerer. Men bliver de skrøbelige, kan man jo blot skifte dem ud efterhånden.
Tak for det :)
Vi bruger lige præcis den type ringetryk ude i klubben. Her har de været anvendt i mere end 30 år, så jeg tror, typen fungerer. Men bliver de skrøbelige, kan man jo blot skifte dem ud efterhånden.
-
- Lokomotivfører
- Indlæg: 216
- Tilmeldt: 16 jul 2012, 14:02
- Digital: Ja
- Scale: H0 - 2-rail
- Skinnesystem: PIKO A Peco Roco
- Geografisk sted: Ringkøbing
Re: Kommentarer til sportavle
Dem vi bruger i klubben, er alle med stålstift i ringetrykket - og det holder :-) . En del af trykkene var med plastikstift, og de blev udskiftet, da stiften kunne knække.
Med venlig hilsen
Henrik
2-skinne, medlem af SdMJK. Bruger Z21 på hjemmebanen.
Henrik
2-skinne, medlem af SdMJK. Bruger Z21 på hjemmebanen.
-
- Lokomotivfører
- Indlæg: 314
- Tilmeldt: 18 jan 2013, 18:09
- Digital: Ja
- Scale: H0 - 2-rail
- Skinnesystem: peco code 75
Re: Kommentarer til sportavle
Det er vist rigtigt - Men ellers er de jo ikke så dyre :)
-
- Lokomotivfører
- Indlæg: 216
- Tilmeldt: 16 jul 2012, 14:02
- Digital: Ja
- Scale: H0 - 2-rail
- Skinnesystem: PIKO A Peco Roco
- Geografisk sted: Ringkøbing
Re: Kommentarer til sportavle
Nope, derfor ingen grund til, at spare :D Ellers en fin sportavle, det er blevet til :)
Lisbeth har også lavet 2 sportavler til mig; men det simplificerer unægtelig tingene, at ringetryks funktionen overlades til mobiltelefonen via Z21
Lisbeth har også lavet 2 sportavler til mig; men det simplificerer unægtelig tingene, at ringetryks funktionen overlades til mobiltelefonen via Z21
Med venlig hilsen
Henrik
2-skinne, medlem af SdMJK. Bruger Z21 på hjemmebanen.
Henrik
2-skinne, medlem af SdMJK. Bruger Z21 på hjemmebanen.
-
- Lokomotivfører
- Indlæg: 314
- Tilmeldt: 18 jan 2013, 18:09
- Digital: Ja
- Scale: H0 - 2-rail
- Skinnesystem: peco code 75
Re: Kommentarer til sportavle
Så har jeg kreeret endnu en sportavle - Denne gang til anlæggets store station, der er en gennemkørselstation - Derfor I-signal med 4 lanterner :)
De mange cirkler til venstre repræsenterer knapper til en drejeskive, der fås adgang til vha. spor 40 eller 41. De 2 'kasser' mellem SK 19 og SK 22 viser, at SP 50 og SP 51 befinder sig i lokalet ved siden af (som man har adgang til via en hul i væggen)
Jeg har skrevet mig de fif, jeg fik til min forrige sportavle bag øret, og forsøgt at overholde disse - Men det er nu alligevel rart at få andre øjne på, når man lidt stirrer sig blind på eget arbejde.
Så kommentarer er mere end velkomne :)
De mange cirkler til venstre repræsenterer knapper til en drejeskive, der fås adgang til vha. spor 40 eller 41. De 2 'kasser' mellem SK 19 og SK 22 viser, at SP 50 og SP 51 befinder sig i lokalet ved siden af (som man har adgang til via en hul i væggen)
Jeg har skrevet mig de fif, jeg fik til min forrige sportavle bag øret, og forsøgt at overholde disse - Men det er nu alligevel rart at få andre øjne på, når man lidt stirrer sig blind på eget arbejde.
Så kommentarer er mere end velkomne :)
- Vedhæftede filer
-
- Sportavle Overby.pdf
- (85.39 KiB) Downloadet 297 gange