Bane design - punkt til punkt

Her kan du stille alle de spørgsmål om modeljernbaner du måtte brænde inde med. Der er ingen dumme spørgsmål. Vi skal gøre vores bedste for at hjælpe dig med dit modeljernbaneproblem.
Fyrmester
Stationsforstander
Indlæg: 59
Tilmeldt: 14 feb 2012, 13:18
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Gjerlev, Randers

Re: Bane design - punkt til punkt

Indlæg af Fyrmester »

moppe skrev:[quote="a62213"I højre side har du et spor i niveau 0. Det løber mod venstre let ned ad og laver et sving, så det kommer tilbage med højre. Dette spor vil så være i f.eks niveau -10, så har du lige pludselig 6 meter sporstrækning i stedet for 3 hvis sporet bare er fra den ene ende til den anden.
Helt korrekt.....

Klaus[/quote]

God ide! Her er mit første forsøg i RailModeller. Jeg er ikke sikker på i hvilken retning jeg skal – et niveau?, to niveauer? - "parkerings-spor"? Forslag modtages gerne :)
Vedhæftede filer
U-bane
U-bane
Hej,
Søren
moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4829
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Bane design - punkt til punkt

Indlæg af moppe »

Fyrmester skrev:God ide! Her er mit første forsøg i RailModeller. Jeg er ikke sikker på i hvilken retning jeg skal – et niveau?, to niveauer?
Jeg ville vælge 2 niveauer, så er der plads til 2 små banegårde i hver sin etage.

Eventuelt med en "Helix" (spiral som den i så ude bagved på modelbanen) i den ene ende, så banegårdene kommer lidt væk fra hinanden. Problemet er stadigvæk din alt for lille plads, men med Roco R3 kan du holde dig indenfor en meters bredde i den ene ende og "kun" have 3,3% stigning.

Her er der en der har lavet et regneark til udregning af sporspiraler:
http://www.stayathome.ch/gleiswendel.htm

Jeg har nappet regnearket, oversat det til dansk og rettet lidt på fejlene.


Klaus
Vedhæftede filer
Helix ver3.xls
Helixberegner
(59.97 KiB) Downloadet 294 gange
Fyrmester
Stationsforstander
Indlæg: 59
Tilmeldt: 14 feb 2012, 13:18
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Gjerlev, Randers

Re: Bane design - punkt til punkt

Indlæg af Fyrmester »

moppe skrev:
Fyrmester skrev:God ide! Her er mit første forsøg i RailModeller. Jeg er ikke sikker på i hvilken retning jeg skal – et niveau?, to niveauer?
Jeg ville vælge 2 niveauer, så er der plads til 2 små banegårde i hver sin etage.

Eventuelt med en "Helix" (spiral som den i så ude bagved på modelbanen) i den ene ende, så banegårdene kommer lidt væk fra hinanden. Problemet er stadigvæk din alt for lille plads, men med Roco R3 kan du holde dig indenfor en meters bredde i den ene ende og "kun" have 3,3% stigning.
I Railmodeller har jeg brugt R2 for at spare plads. Er det ok med Helix eller skal det være R3 pga. stigningen?
Her er der en der har lavet et regneark til udregning af sporspiraler:
http://www.stayathome.ch/gleiswendel.htm

Jeg har nappet regnearket, oversat det til dansk og rettet lidt på fejlene.

Klaus
Fornemt - men jeg synes da godt nok det bliver mere og mere advanceret at komme i gang :)
Hej,
Søren
moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4829
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Bane design - punkt til punkt

Indlæg af moppe »

Fyrmester skrev:I Railmodeller har jeg brugt R2 for at spare plads. Er det ok med Helix eller skal det være R3 pga. stigningen?
Minimum R3 på grund af stigningen.

Grunden til at du finder det avanceret, er at vi råder dig, så du ikke skal alle de dyre fejl igennem, vi andre allerede har været igennem


Klaus.....
Fyrmester
Stationsforstander
Indlæg: 59
Tilmeldt: 14 feb 2012, 13:18
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Gjerlev, Randers

Re: Bane design - punkt til punkt

Indlæg af Fyrmester »

moppe skrev:
Fyrmester skrev:I Railmodeller har jeg brugt R2 for at spare plads. Er det ok med Helix eller skal det være R3 pga. stigningen?
Minimum R3 på grund af stigningen.
Tænkte det nok. Så skifter jeg R2 ud med R3.
Grunden til at du finder det avanceret, er at vi råder dig, så du ikke skal alle de dyre fejl igennem, vi andre allerede har været igennem

Klaus.....
Jeps, og det er rigtig godt. :) Jeg vil prøve at tegne et landskab, som jeg gerne vil høre jeres holdninger til...kommer senere. Så må jeg se hvordan landskab og skinnerne kan mødes :)
Hej,
Søren
moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4829
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Bane design - punkt til punkt

Indlæg af moppe »

moppe skrev:Helt korrekt.....
Et forslag:
Første forsøg
Første forsøg
Nederst en "stor station", øverst "bjergstationen" med et stikspor ud til en lille virksomhed.



Klaus
moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4829
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Bane design - punkt til punkt

Indlæg af moppe »

moppe skrev:Nederst en "stor station", øverst "bjergstationen" med et stikspor ud til en lille virksomhed.
Nu også med broer (hvilket var et krav så vidt jeg husker).
Nu med broer
Nu med broer
Klaus
Fyrmester
Stationsforstander
Indlæg: 59
Tilmeldt: 14 feb 2012, 13:18
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Gjerlev, Randers

Re: Bane design - punkt til punkt

Indlæg af Fyrmester »

moppe skrev:
moppe skrev:Nederst en "stor station", øverst "bjergstationen" med et stikspor ud til en lille virksomhed.
Nu også med broer (hvilket var et krav så vidt jeg husker).
snapshot.jpg
Klaus
FEDT, Klaus - SÅ FEDT! Især den med broen!
Hej,
Søren
moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4829
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Bane design - punkt til punkt

Indlæg af moppe »

Fyrmester skrev:FEDT, Klaus - SÅ FEDT! Især den med broen!
Fedt er et stort ord, "oplæg til en ide" er nok mere passende :-)


Klaus
Fyrmester
Stationsforstander
Indlæg: 59
Tilmeldt: 14 feb 2012, 13:18
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Gjerlev, Randers

Re: Bane design - punkt til punkt

Indlæg af Fyrmester »

moppe skrev:
Fyrmester skrev:FEDT, Klaus - SÅ FEDT! Især den med broen!
Fedt er et stort ord, "oplæg til en ide" er nok mere passende :-)


Klaus
Jamen, så siger vi det. Jeg er bare glad i låget over dit oplæg.

Det eneste lille "men" er, at jeg ikke lige kan se placeringen af den øverste banegård. Tænker du, at den skal stå på skråningen? Jeg tænker at stationerne skal være små "bjerg-banegårde, både øverst og nederst.
Hej,
Søren
Besvar