Hej Ole
BaneOle skrev: ↑28 sep 2019, 09:06
Jeg “plejer” jo bare at afbryde de sidste 25 cm af sporet, men nu læser jeg med interesse om S88 tilbagemeldingsmodul, som kan standse toget så snart der er er tog, læs: styrevogn.
Det er jo genialt, men kan jeg det, hvis jeg “kun” har en MS2?
Nej, for nu begynder du at røre ved hvorfor en CS3 er dyrere. Det er jo ikke kun "kassen og skærmen" du betaler for. Det er alle de mange timers udvikling der er gået i at producere en enhed der kan alt hvad man har brug for til automatik. Din MS2 er et basisværktøj og kan styre signaler, sporskifter og tog. Automatik med tilbagemelding kan den ikke.
Formålet med CS3 er at bygge automatik "uden computer" altså en "alt i én" pakkeløsning der gør det nemt at opnå avancerede ting via "peg og klik". Den slags koster kassen at udvikle og det er nemheden og mageligheden du betaler for.
Da din m84 jo reagerer på bevægelser i anlægget på lige fod med et tilbagemeldingsmodul (isoleret skinne, og aksler der bygger bro), så kan du måske bygge et setup der med aktivitet foran signalet slukker for strømmen i hele blokken, og dermed standser lokomotivet uanset hvor i blokken det finder sig. Det besværlige er at gøre det hele afhængig af signalets stilling. Det kan måske lade sig gøre, men ikke uden krumspring. Til sammenligning er det et par klik i en CS3.
Når det så er sagt, så er vi nu ude i en slags avanceret blokstyring (og skyggebanegårdsstyring) som m84'eren ikke er designet til. Det er ikke det samme som at det ikke kan lade sig gøre, men det er overdrevet kompliceret i forhold til en CS3. Det vil heller ikke være et uvæsentligt kabeltræk du får under anlægget.
Igen vil jeg foreslå, at du forsøger at holde det simpelt i starten, når de avancerede ønsker begynder at presse sig på, så overvejer du om ikke en CS3 er mere relevant. I sidste ende kan man sige: Undlad at købe de næste par lokomotiver, og så har du vel næsten hvad en CS3 koster.
Hvis du bygger det rigtigt, altså holder det simpelt i starten, så vil en senere CS3 kunne "glide" lige ind og berige de eksisterende blokke med mere avanceret styring. Hvis du i stedet bygger et sindrigt system af relæer og kontakter, så er det mere besværligt at udvide på senere.
...til sidst: Hver gang du overvejer at købe "et eller andet" som ekstraordinært skal bruges for at opnå noget, som en CS3 kan ud af kassen, så skal du lægge prisen på dimsen sammen med prisen på alle de andre dimser. Før eller siden så rammer du et niveau af "ekstraudstyr", hvor du lige så godt kunne have købt en CS3 i første omgang. Blot en ting at skrive sig bag øret.