Her kan du debattere og stille spørgsmål til alt om elektronik og digitaldrift på modeljernbanen. Skal du have hjælp til en dekoder eller driller signalet? Stil dit spørsmål her.
Kresten skrev: ↑06 jun 2020, 17:23
Det er klart, at den identificerer afsender og modtager - men jeg forstår ikke, at man/jeg tilsyneladende har brug for at "sniffe" for at finde brugbare værdier. Man burde vel kunne finde eller beregne den/m et eller andet sted ?
Dybest set, kan du bare vælge en selv.
Men vær opmærksom på at det er en beregnet værdi, hvor man shifter nogle bits. Det betyder at de øverste 3 bits altid er 0, hvilket gør at du ikke kan sætte en værdi højere end 0x1F
Kresten skrev: ↑06 jun 2020, 17:23
Jeg har også set, at Märklin skriver om kollissionsstyring - men eftersom CAN er en CSMA/CD-type protokol, foregår "CD-delen" efter mine begreber på et noget lavere niveau i netværksstakken.
Som jeg læser det, var kollisionsstyringen noget man brugte i CS1.
Ved CS2 (og 3) kan man bruge det til at styre pakkerne. Det er bare ikke rigtigt beskrevet.
Nej - det kan man "...'" ikke... - altså vælge selv. Jeg brugte nogle timer på at teste med alverdens (ihvertfald mange) værdier - og det eneste, der virkede og gav mig et svar tilbage, var "de berømte" x4328.
Så jeg mener stadig, at "verdensfirmaet" Märklin burde beskrive deres implementering af CAN-protokollen noget bedre end de to halv-miserable .pdf-dokumenter. :-)
CSMA/CD er noget der sker på lag 1 i OSI modellen (det fysiske lag)
Eksempler er trådløst, Ethernet på et coax kabel. Det er meningen at man deler om mediet, CAN bussen kan være lavet til at kunne køre på et delt medie, alle lytter kun en taler af gangen. Sker det at 2 taler i munden på hinanden, CD delen, trækker begge sig tilbage og venter i random tid, det gør at kun en starter og den anden så ser det og venter.
Så du kan ikke selv påvirke det med lag3 pakker TCP/UDP, hvis du bruger switch mm er det fuld duplex og kollision sker aldrig.
Det du sniffer er ikke CAN bussen (er jeg næsten sikker på) men kommandoer til CS3 som så sendes til CAN bussen ud mod enheder. Det kan så være at det er CSMA/CD på de kabler.
Mvh Erik
-----------------------------
Mini TRIX
Z21 + Digikeijs tilbagemeldinger mm. Qdecoder til signaler.
TrainController Gold
Kresten skrev: ↑06 jun 2020, 21:32
Nej - det kan man "...'" ikke... - altså vælge selv. Jeg brugte nogle timer på at teste med alverdens (ihvertfald mange) værdier - og det eneste, der virkede og gav mig et svar tilbage, var "de berømte" x4328.
Hvad med 777d?
Det er den GFP bruger.
Grunden til at jeg nævner en MS2, er at den vil kunne give dig endnu et ID.
ErikL skrev: ↑06 jun 2020, 22:48
CSMA/CD er noget der sker på lag 1 i OSI modellen (det fysiske lag)
Eksempler er trådløst, Ethernet på et coax kabel. Det er meningen at man deler om mediet, CAN bussen kan være lavet til at kunne køre på et delt medie, alle lytter kun en taler af gangen. Sker det at 2 taler i munden på hinanden, CD delen, trækker begge sig tilbage og venter i random tid, det gør at kun en starter og den anden så ser det og venter.
Så du kan ikke selv påvirke det med lag3 pakker TCP/UDP, hvis du bruger switch mm er det fuld duplex og kollision sker aldrig.
Det du sniffer er ikke CAN bussen (er jeg næsten sikker på) men kommandoer til CS3 som så sendes til CAN bussen ud mod enheder. Det kan så være at det er CSMA/CD på de kabler.
Det var netop hvad jeg mente - standard ethernet håndtering - så der er vi enige. Mht hvad jeg sniffer, ved jeg det ærligt talt ikke - men din ide om kommandoer til CS3 frem for selve CAN bussen lyder plausibel.
Søren skrev: ↑07 jun 2020, 18:38
Det er netværket du sniffer, og ikke CAN-bussen. Det vil det altid være når der er tale om ekstern software der forbinder til CS3.
Hvis du vil sniffe CAN, så skal du have en sniffer på CAN-siden af din CS3.
Hvilket passer mig fint. Jeg vil helst nøjes med at kommunikere med CS3 og så lade den "passe sit eget bagland". Jeg har ikke lyst til at halv- eller helopfinde en ny kontrolenhed. Det er vist i længden det mindst komplicerede.
Lad os høre, hvad du kommer videre med. Det der med at lave toggenkendelse via ekstern enhed er spændende (indtil Märklin tager sig sammen og laver mfx feedback).
Arh - den sidste parantes kan du vel ikke mene ? Som gammel ESU-fan skal der godtnok udskiftes mange dekodere, hvis ikke man bruger M4 el.lign. i forvejen.
Jeg har monteret ESU Railcom sender-modul til lige under 100 kr i de fleste af mine mfx- og LP3/LS3.5 enheder. På mfx-loks anvender jeg så sniffer adressen og får Railcom funktionalitet ud af det.
Mht til mit "genkendelsesprojekt" virkede det hele (ihvertfald den basale del på skyggebanegården, som jeg havde fået sat op) indtil min ECoS2 begyndte at forvrænge signalerne. Jeg havde ovenikøbet godt styr på kommunikationen mlm. ECoS2 og RPi. Og nu er jeg altså begyndt forfra med CS3 og CAN.
Og altsammen kun fordi ECoS, selv om den genkender Railcom-feedback, ikke kan bringes til at reagere på tilbagemeldingen.
Ideen til Railcom-styring kom egentlig fra min søn, da vi diskuterede hvor jeg skulle indlægge diverse strømløse afsnit, styret af K84 og tilbagemeldinger. Han mente, at Nirvana måtte være "always-on" - dvs. strøm på det hele. Hele tiden! Og så styre togene udelukkende vha. signaler til dekoderne udløst af simple S88 tilbagemeldinger (jeg tager faktisk allerede signalerne til mit Railcom Reader modul fra udgangene på mine S88).
Jeg har ikke fået tænkt den tanke til ende - men tvivler stærkt på at jeg når derhen.
Kresten skrev: ↑11 jun 2020, 08:03
Arh - den sidste parantes kan du vel ikke mene ?
Jo, det kan du tro.
Hvis man har kigget lidt med på sidelinjen med CS3 software og set at der nu kan puttes tod ind i hændelserne, er der ganske kort til fuldautomatik, ved mfx feedback.
Det niveau af automatik det er muligt at bygge ved hjælp af hændelser i CS3, gør at kommer der mfx feedback, kan man springe computerestyringen over!
Det er ikke mit indtryk at der kommer RailCom feedback, idet det ikke er at finde i nogen Märklin dekodere.
mfx feedback og PluX22 dekodere fra Märklin, så er den hjemme!
Kresten skrev: ↑11 jun 2020, 08:03
Mht til mit "genkendelsesprojekt" virkede det hele (ihvertfald den basale del på skyggebanegården, som jeg havde fået sat op) indtil min ECoS2 begyndte at forvrænge signalerne.