Jeg har i ferien arbejdet med at forbedre stationspladsen. Jeg har aldrig helt brudt mig om hvordan den så ud.
Den oprindelige stationsplads var bygget på et fundament af kork (spisebordsdække fra IKEA). Det er det arveste skrammel at arbejde med, men jeg ville prøve det, da jeg har set det anbefalet. Det suger lim som en svamp, svumler op, bøjer og er over det hele. Jeg havde store udfordringer med at få det til at ligge plant og lige. Det satte sit præg på udseendet.
Det lille bindingsværkshus lå på en forhøjning, hvilket sådan set var fint nok, men ikke helt så "stationsplads"-agtigt som jeg gerne ville have det. Jeg er desuden ved at reducere antallet af klipper til et minimum, så jeg kan fotografere mine danske modeller i omgivelser der er mere realistiske for Danmark. Anlægget er dog stadig tysk, men så kan jeg skifte en bygning eller to. Klipper er derimod meget fastmonterede...
Her er stationspladsen som den så ud.
Jeg købte en ny airbrush i foråret og det har fornyet min kærlighed til plastikbyggesæt. Det gør en verden til forskel, når jeg kan airbrushe dem i stedet for at male dem med pensel.
I forbindelse med renoveringen har jeg været ved at "renovere" et af mine gamle byggesæt, Fallers Güglingen station, og bringe den op til nyere standarder. Oprindeligt havde jeg malet modellen med pensel, men det var en smule jammerligt arbejde og så ikke pænt ud. Jeg strippede den for maling og den er nu airbrushed i stedet.
Jeg synes det giver et meget pænere resultat.
Stationen kommer med en bundplade som kan fungere som perron. Den er lille og lav, og passer ikke til min idé, så jeg vil bygge et andet fundament til stationen.
Faller udgiver fundamenter til banegårde (Art. 120206) som et system af plader jeg selv kan stykke sammen. Det er meget smart. Jeg har brugt et enkelt sæt til at bygge et nyt fundament. Sættet består af flere bundplader, ramper, trapper og perronforkanter. Der er lidt i overskud, som jeg kan bruge i andre sammenhænge.
Du kan lige skimte den gamle perron nederst til højre. Jeg har ladet dele af den gamle perron være, så det ligner at perronerne er blevet forlænget på et tidspunkt. Jeg synes det giver en god effekt. Jernbaner er bygget nærrigt, så en senere perronudvidelse vil ikke nødvendigvis være i samme stil som den oprindelige.
Perronerne er bygget med Auhagens perronkanter. De er enkle at arbejde med og kommer i højder der passer til sidebaner. Jeg har airbrushed dem i en betonfarve. Jeg havde oprindeligt malet dem brune(?), men det så ikke pænt ud. De er nu mere som jeg vil have dem.
For at kunne renovere stationspladsen rev jeg alt mit kork op, helt ned til anlæggets fundament, som er alm. hvid flamingoplade. Jeg har herefter brugt polystyrenplader til at hæve stationen op i højde med sporet. Pladerne tjener også som asfalt. Det er altid plant og det er nemt at slibe og male.
Herefter har jeg genskabt den lille bakke til højre for stationen. Denne gang udelukkende med flamingoplade, dækket af noget "Montage Spachtel" fra NOCH (Art. 60920). Det er en spatelmasse af en art, det er helt sikkert ikke gips. Det er stenhårdt når det er tørt og er rigtig godt til at udligne ujævnheder i flamingoen. Uhyre simpelt at bruge, og du behøver ikke være præcis når du blander det med vand.
På den anden side af stationen, der hvor bindingsværkhuset lå, vil jeg gerne have et område til f.eks. busholdeplads og cykelskur. Jeg har derfor fjernet forhøjningen og installeret en støttemur. Muren er fra Fallers "Dekoflex"-system. Hvis du har prøvet murene fra NOCH, så ved du hvor stenhårde de er, og kun lader sig bøje af en varmepistol.
Murene fra Faller er bløde og fleksible. Det er nemt at skære i og du kan bøje dem uden videre. Hvis du skal bøje dem meget, kan du dyppe dem i vand og bruge en rund form (f.eks. et glas eller en flaske) til at bøje omkring. Det er noget mere simpelt og kræver ikke farligt værktøj som NOCHs variant.
Murene er farvet fra fabrikken, men det er meget enkle farver. Jeg maler muren senere. Herunder kan du se det foreløbige resultat.
Jeg har efterfølgende malet stationspladsen i en farve som kunne minde om gammel asfalt. Det er lidt svært at se på billeder, men den er spættet af forskellige nuancer.
Støttemuren er malet på samme måde som stenene på perronkanterne ved stationen. Det er faktisk meget tæt på de farver muren oprindelig havde fra fabrikken, men de små nuancer gør alligevel en forskel. Signalet har også fået en lille fod, som jeg har snittet af polystyren.
Projekt "byfornyelse" er langt fra færdigt, men nu hvor det begynder at tage form, kan jeg meget bedre lide hvordan det ser ud. Jeg synes det er fedt at kunne ændre anlægget når nye ideer opstår. Arbejdet med flamingo og montagespatel gør det ultra nemt.
I arbejdet med signalet kom jeg til at "grave et kabel over" med en ivrig boremaskine. Men der er jo heldigvis regler for defekte signaler.