Reset af en CS3+

Her kan du debattere og stille spørgsmål til alt om elektronik og digitaldrift på modeljernbanen. Skal du have hjælp til en dekoder eller driller signalet? Stil dit spørsmål her.
bygger01
Lokomotivfører
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K
Geografisk sted: Herning

Re: Reset af en CS3+

Indlæg af bygger01 »

bygger01 skrev: 24 feb 2024, 18:32

Er det du mener, at du har lagt et signal ind på en bestemt adresse via CS3s artikelliste, gemt det, trukket det på plads i sporplanen og naturligvis testet at det virker korrekt... og at det så efterfølgende alligevel ikke virker / JA og det virkede både før og efter - Det er ikke duer er at INS signalet først skal skifte til grønt og efter 20 sekunder til rødt, men IND skifter til grønt - det mellemliggende skifter - og IND skifter lige efter til rødt, og så køre uret i 20 sek uden nogen effekt.

Tillad mig at spørge:

Hvilket signal - type / Et bremsemodul ( Uhlenbrock 44200 ) med et Viessmann dagslyssignal

Hvordan har du testet? Ved at lægge signalet i din sporplan på CS og testet ved at klikke på signalikonet på skærmen / Det skal "stå" brugt, for de 4 IND'er har været i sporplanen i flere år og har fungeret - fungerer upåklageligt

Er ikonet stadig i sporplanen, selvom det nu ikke fungerer på modelbanen / Det har ikke forladt sporplanen, og det fungerer

Skifter ikonet signalbillede på skærmen når du klikker på det
JA både før & efter

Er det sådan ?

Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital med CS3+ / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen ).

moppe
Lokomotivfører
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Indlæg af moppe »

Er det du mener, at du har lagt et signal ind på en bestemt adresse via CS3s artikelliste, gemt det, trukket det på plads i sporplanen og naturligvis testet at det virker korrekt... og at det så efterfølgende alligevel ikke virker

JA og det virkede både før og efter - Det er ikke duer er at INS signalet først skal skifte til grønt og efter 20 sekunder til rødt, men IND skifter til grønt - det mellemliggende skifter - og IND skifter lige efter til rødt, og så køre uret i 20 sek uden nogen effekt.

Tillad mig at spørge:
Hvilket signal - type

Et bremsemodul ( Uhlenbrock 44200 ) med et Viessmann dagslyssignal

Hvordan har du testet?
Ved at lægge signalet i din sporplan på CS og testet ved at klikke på signalikonet på skærmen

Det skal "stå" brugt, for de 4 IND'er har været i sporplanen i flere år og har fungeret - fungerer upåklageligt

Er ikonet stadig i sporplanen, selvom det nu ikke fungerer på modelbanen

Det har ikke forladt sporplanen, og det fungerer

Skifter ikonet signalbillede på skærmen når du klikker på det

JA både før & efter

Er det sådan ?

Spørgsmålene du svarer på sætter du et > foran.
Dine svar skal der ikke være > foran.

Hvis du vi, se, hvordan jeg har gjort for at få ovenstående, så tryk på citer knappen og se, hvor jeg har lagt > ind foran.

Klaus

Niels
Godsforvalter
Skinnesystem: Märklin C
Geografisk sted: Odense
Kontakt:

Indlæg af Niels »

Hej Jørgen,

Vil det være muligt, at du postede et billede eller to af din sporplan på CS3'en? Naturligvis af det sporområde, hvor signalerne volder problemer. Og dertil et foto fra artikellisten af et indkørselssignal. Og slutteligt også et billede af sammensætningen af din signal-hændelse.
Jeg vil meget gerne forsøge at hjælpe, men det kniber med at forstå eksakt, hvor problemet ligger. Dvs. om dine artikler skulle være oprettet i CS3'en med forkerte oplysninger. Eller om de er lagt forkert i sporplanen - vendt forkert el lign. Eller om hunden virkelig ligger begravet i dine hændelser.

Mvh
Niels

www.NIELS-MODELTOG.dk
Dansk epoke IVb. CS3, MS2 & Traincontroller.
bygger01
Lokomotivfører

Indlæg af bygger01 »

Der startes op:

IMG_0621.png
IMG_0622.png

Det er så sporplanerne for vores største station ( Herborg ( HERning+aalBORG ).

Der er bruges igen indkørslen fra vest ( mod højre ) og ind på Spor 3 ( dog er diverse artikler ikke sat rigtige ).

Der trykkes på på H IND V Sp 3, der ses på Øst planen.

Så følger selve hændelsen for de togvej:

IMG_0623.png

Den består af reguleringen af 3 stk sporskifter + H Spor 3 Vest + H IND Vest + H Spor 3 Øst + H IND Vest (+20 sec).

Så må jeg beklage, at jeg ikke fra denne padde kan få billede frem af indstillingen af H IND VEST på rødt frem, men om lidt rådes der bod for det …

IMG_5279.jpeg

Niels / dækker det du har spurgt efter ?

Jeg har en betragtning mere !

Da det ikke virker, fordi H IND VEST skiftet lige efter hinanden, så er der trukket ledninger fra bremsemodulet før, og når et tog forlader bloggen, sættes bloggen på rødt + IND signalet.

Ledningsførelsen er blot ned i samme klemrække på bremsemodulet, hvor der nu er to ledninger, hvor den ene er fra LS150 og den anden fra bloggen før.

I går, da jeg kørte og brugte den samme type hændelse på en anden station, virkede pågældende port ikke, så den skulle genindlæse !

Men med impulsen fra bloggen gennem bremsemodulet for H IND er der også en impuls til porten på LS150 !

Kunne det være forklaringen på mine vandrende pinde, at der kommer en impuls ( dog AC - som er samme strøm på dekoderne ), der rammer en port, der enten lige er brugt eller det modsatte ?

Skal der måske en diode imellem for stoppe disse modsatte impulser, eller det bare noget gammelmands pjat !

H0 / AC / Digital med CS3+ / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen ).

Niels
Godsforvalter
Skinnesystem: Märklin C
Geografisk sted: Odense
Kontakt:

Indlæg af Niels »

Hej Jørgen,
Tak fordi du har taget dig tid til at lave de ønskede fotos. Det hele ser i min optik umiddelbart ganske korrekt ud, så tror ikke at problemet ligger gemt her.
Det sidste du nævner forekommer straks mere interessant! Som jeg forstår det har du forbundet 2 komponenter på udgangen af flere af dine dekoderadresser. Dvs. et signal og et bremsemodul af forskellig herkomst. Det kan man i princippet godt, men ja - det skal sikres at disse ikke på nogen måde kan forstyrre hinanden. At der eksempelvis bliver ved at være spænding på lederen til bremsemodulet efter at impulsen fra dekoderen er væk. Og dermed giver en falsk spænding til signalet. Det hele afhænger af opbygningen af det elektronik, der er hægtet på. Men kort fortalt kan en simpel diode i lederen til bremsemodulet måske være en løsning.
Prøv det!

Mvh
Niels

www.NIELS-MODELTOG.dk
Dansk epoke IVb. CS3, MS2 & Traincontroller.
bygger01
Lokomotivfører

Indlæg af bygger01 »

Lige nu er alle mine dioder i Frederikshavn, men på torsdag er jeg forbi Cypax, og så køber jeg nogle flere IN4007 og de bliver installeret de “rigtige steder”.

Så må vi se om det slår de vandrede pinde ihjel ….

Men ellers opgiver jeg det med +20 sekunders og bruger impulsen i stedet.

bygger01
Lokomotivfører

Indlæg af bygger01 »

—-

PerR
Lokomotivfører
Skinnesystem: Märklin K+C
Geografisk sted: DK-4070

Indlæg af PerR »

Men med pulsen fra bloggen gennem bremsemodulet

Det er ikke helt indlysende hvordan dine ting er koblet sammen og her tænker jeg specielt på hvad der genererer pulserne og hvad disse pulser styrer.

På grundlag af din beskrivelse kan det være svært at se hvordan en diode skulle kunne hjælpe?

Aktiverer dine udgange på LS150 mere end en enkelt komponent?

Mvh Per

bygger01
Lokomotivfører

Indlæg af bygger01 »

Det korte svar er:

NEJ

PerR
Lokomotivfører
Skinnesystem: Märklin K+C
Geografisk sted: DK-4070

Indlæg af PerR »

Så vil jeg prøve at spørge på en anden måde:
Hvor vil du sætte dioderne?

Mvh Per

Besvar