Her kan du stille alle de spørgsmål om modeljernbaner du måtte brænde inde med. Der er ingen dumme spørgsmål. Vi skal gøre vores bedste for at hjælpe dig med dit modeljernbaneproblem.
StelmachTP skrev:
Jeg bor i Horsens. :)
Kan se på nettet der faktisk er en modeljernbaneklub i byen der mødes hver uge, så måske man skulle aflægge den et besøg eller to?
Hvis du bor i Horsens, er der jo også en 'lille' klub i Skanderborg ;) http://www.sdmjk.dk/
Det vil helt klart være en rigtig god ide at besøge en klub - Her kan du få rigtig mange svar på dine spørgsmål - og er du i opstartsfasen, vil du nok også have glæde af, at vælge samme materiel (2- eller 3-skinne) som den klub, du evt. vil blive medlem af, hvis du kunne få lyst til at køre med dit materiel på lidt 'længere skinner' :)
En ting undrer mig lidt...
Har læst at man skal sørge for at hjulene på vogne (og lokomotiver?) er isolerede når man kører 2-skinne. Og at man i modsat fald må skifte hjulene ud.
Men såvidt jeg kan se kan man overhovedet ikke få "isolerede hjul" nogen steder på nettet, som reservedele. Ihvertfald ikke dansk side. Eller søger jeg bare på det forkerte?
StelmachTP skrev:En ting undrer mig lidt...
Har læst at man skal sørge for at hjulene på vogne (og lokomotiver?) er isolerede når man kører 2-skinne. Og at man i modsat fald må skifte hjulene ud.
Men såvidt jeg kan se kan man overhovedet ikke få "isolerede hjul" nogen steder på nettet, som reservedele. Ihvertfald ikke dansk side. Eller søger jeg bare på det forkerte?
Det er kun Märklin som ikke benytter isolerede hjul. Så hvis du køber en Märklin-vogn skal du have hjulene skiftet. Grunden til at du ikke så let finder de isolerede hjulsæt er, at Märklin-forhandleren skifter hjulene når du køber vognen. Det gør han gratis, da det er en service som Märklin yder til sine kunder. Du skal blot bede om det når du køber vognen.
Har nu bestilt 1 stk. PIKO startsæt, og skal faktisk hente det på posthuset imorgen. :)
Har desuden investeret i lidt vogne. 2 "Århus Oliefabrik" tankvogne, 3 af de "gamle", røde DSB personvogne (dem med kupéer), en flad godsvogn og en Coca Cola godsvogn.
Så bliver der da mulighed for lidt vekslende vogne på banen.
De 2 af vognene skal dog ned til butikken igen så snart de har fået de isolerede hjul hjem. (Det er Märklin-vogne).
Så regner med at køre lidt med det på sofabordet imorgen, og indtil jeg får fat i en træplade til mit anlæg.