Hvilke rangerer lokomotiv er bedst?

Her kan du stille alle de spørgsmål om modeljernbaner du måtte brænde inde med. Der er ingen dumme spørgsmål. Vi skal gøre vores bedste for at hjælpe dig med dit modeljernbaneproblem.
mr-data
Stationsbetjent
Indlæg: 40
Tilmeldt: 14 apr 2013, 12:49
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Trix C

Re: Hvilke rangerer lokomotiv er bedst?

Indlæg af mr-data »

Søren Lauritsen skrev:
mr-data skrev:Navnlig kan/vil ske at der skal designes (eller blot re-designes) de bogier som drivhjulene sidder på, i så fald koster det ekstra og gør især nye støbeforme også (afhængig af størrelsen er det typisk fra 50 K. kr. og op, selv for små ting, i hvert fald ud fra hvad en kammerat der er uddannet i plaststøbning siger).
Jamen, det er bestemt også rigtigt. Nyudvikling koster typisk fra nogle mio. kr. og op. Derfor er det typisk billigere at renovere og opgradere en gammel model.

Mange modeller er jo sådan set fine nok, men indmaden er ikke fuldt med tiden. Roco opgraderer også deres med ny teknik som f.eks. Plux22, LED belysning osv. Roco, om nogen, kan tillade sig dette, da nogle af deres gamle modeller stadig slår mange af de andre. F.eks. deres V100, som nok er tæt ved det bedste lokomotiv jeg har. Den er så lækker, og så gammel, at den ofte ikke koster en skid.
En opgradering af en ældre model behøver vel i princippet ikke en decideret nyudvikling; ved f.eks. My nye bogier, et par små ændringer i chassis og vupti, så er den klaret. Men hvis en producent skal lave de ændringer koster det alligevel hurtigt en mindre formue, mens vi forbrugere nok kunne lave de små ændringer selv; akkurat som den opgradering af Limas Mz med anden motor med "bare" et simpelt beslag, en løsning som vel også kunne bruges på deres Mr.
moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4829
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Hvilke rangerer lokomotiv er bedst?

Indlæg af moppe »

Den der motoropgradering du taler om til Lima, gør den kun en smule bedre, men ikke til noget i en kvalitet der svarer til nutidige (læs: noget fra de sidste 20-25 år) konstruktioner.

Prøv at sammenlign en original Lima MR, en med nyere motor og så en Roco 628 (som ikke er verdens bedste konstruktion), der blev udgivet første gang i 1988, eller Märklin/Trix Lint. Der er simpelthen en verden til forskel!

Klaus
amddurin
Stationsforstander
Indlæg: 66
Tilmeldt: 22 jan 2016, 21:51
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin H0 C - Märklin Z
Geografisk sted: Næstved

Re: Hvilke rangerer lokomotiv er bedst?

Indlæg af amddurin »

Når I nu ved så meget om motor typer, kan I så svare mig på om den gamle 20+ år af Spor Z V60 er med 3-Polet motor OG om den nye der sælges i dag med 5-Polet motor er bedre - som f.eks til langsom kørsel?

Jeg har købt lidt H0 og venter nu på startsættet, men har osse lidt Z vogne og skinner + det over 20 år gamle V60 der måske er defekt, husker at det hoppede noget når det skulle sætte igang og ville ikke køre langsomt sidst jeg havde fat i det (10+ år.) - da jeg så ville prøve det af her den anden dag, kunne jeg ikke finde transformatoren til startsættet - den har jeg ikke set i de 10+ år, så den er nok bortkommet...

:D
mr-data
Stationsbetjent
Indlæg: 40
Tilmeldt: 14 apr 2013, 12:49
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Trix C

Re: Hvilke rangerer lokomotiv er bedst?

Indlæg af mr-data »

amddurin skrev:Når I nu ved så meget om motor typer, kan I så svare mig på om den gamle 20+ år af Spor Z V60 er med 3-Polet motor OG om den nye der sælges i dag med 5-Polet motor er bedre - som f.eks til langsom kørsel?
Nu er jeg ikke nogen ekspert på området, men jeg alligevel give et bud: En el-motor er konstrueret med poler i for af spoler monteret på ankeret (rotoren). En 3-polet motor har 120° (360/3) mellem spolerne og en 5-polet har 72° mellem dem. Så rent teoretisk burde en 5-polet motor med den kortere afstand mellem polerne kunne køre bedre ved lav fart, men hvor stor effekt det har ved så små motorer i spor Z ved jeg ikke.

Jeg kan huske at Märklin har solgt såkaldte højeffekts sæt til deres modeller, om de stadig gør det ved jeg ikke, som bestod af bl.a. et 5-polet anker til erstatning for det originale 3-polede, en permanent-magnet til erstatning for feltspolen (hvilket gjorde at motoren blev til jævnstrøms i stedet for vekselstrøm) samt noget elektronik. Som navnet antyder skulle det give en højere effekt fra motoren, men hvor stor forskel der blev ved jeg ikke. Men til gengæld kan jeg huske at mindst en artikel i "banen" har beskrevet at hvis skinnerne er blevet snavsede, f.eks. støv efter ikke at være blevet brugt i et stykke tid, at så kunne en model med denne motor køre noget ujævnt indtil skinnerne blev "rene".
moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4829
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Hvilke rangerer lokomotiv er bedst?

Indlæg af moppe »

amddurin skrev:Når I nu ved så meget om motor typer, kan I så svare mig på om den gamle 20+ år af Spor Z V60 er med 3-Polet motor OG om den nye der sælges i dag med 5-Polet motor er bedre - som f.eks til langsom kørsel?
Så,vidt jeg er informeret er der milevid forskel på Märklin z materiel i brune og sorte æsker. Lokomotiver i sorte æsker, er milevidt bedre end dem i brune.....
Sorte = nyeste.


Klaus
moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4829
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Hvilke rangerer lokomotiv er bedst?

Indlæg af moppe »

mr-data skrev: Jeg kan huske at Märklin har solgt såkaldte højeffekts sæt til deres modeller, om de stadig gør det ved jeg ikke, som bestod af bl.a. et 5-polet anker til erstatning for det originale 3-polede, en permanent-magnet til erstatning for feltspolen (hvilket gjorde at motoren blev til jævnstrøms i stedet for vekselstrøm) samt noget elektronik. Som navnet antyder skulle det give en højere effekt fra motoren, men hvor stor forskel der blev ved jeg ikke.
Stor forskel.....
Men husk på at udgangspunktet er en ringe konstruktion, som man forbedrer til en mindre ringe konstruktion. Så kan man jo altid give den et fancy klingende navn, i markedsføringens hellige navn. Det har Märklin brugt i stor stil og er med til at skabe stor forvirring.

mr-data skrev: Men til gengæld kan jeg huske at mindst en artikel i "banen" har beskrevet at hvis skinnerne er blevet snavsede, f.eks. støv efter ikke at være blevet brugt i et stykke tid, at så kunne en model med denne motor køre noget ujævnt indtil skinnerne blev "rene".
Det er vidst en and... Jeg har endnu til gode at se to lokomotiver, der er ens ud over poltal på motoren, hvor den med færreste motorpoler kører bedst.

Klaus
amddurin
Stationsforstander
Indlæg: 66
Tilmeldt: 22 jan 2016, 21:51
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin H0 C - Märklin Z
Geografisk sted: Næstved

Re: Hvilke rangerer lokomotiv er bedst?

Indlæg af amddurin »

Her ses det, at det hakker idet, fra 0:17 og et par sek. frem i en video med samme sæt som mit...

https://www.youtube.com/watch?v=9QA6hyr1d3A

Mit BR 260 / V 60 hedder 8864 og ER 3 polet ved jeg nu... - overvejer at købe et nyt startsæt for at kunne bruge de gamle skinner og vogne til noget - men er jo ikke så spændende hvis det stadigvæk er ringe i drift, selv med 5 polet motor...

PS: Har købt noget nyt H0 skinnesæt og godsvogne, så nu hænger jeg på den i H0 osse ;) - venter på det nye startsæt uden tog, så er ikke kørende endnu...
mr-data
Stationsbetjent
Indlæg: 40
Tilmeldt: 14 apr 2013, 12:49
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Trix C

Re: Hvilke rangerer lokomotiv er bedst?

Indlæg af mr-data »

moppe skrev:
mr-data skrev: Jeg kan huske at Märklin har solgt såkaldte højeffekts sæt til deres modeller, om de stadig gør det ved jeg ikke, som bestod af bl.a. et 5-polet anker til erstatning for det originale 3-polede, en permanent-magnet til erstatning for feltspolen (hvilket gjorde at motoren blev til jævnstrøms i stedet for vekselstrøm) samt noget elektronik. Som navnet antyder skulle det give en højere effekt fra motoren, men hvor stor forskel der blev ved jeg ikke.
Stor forskel.....
Men husk på at udgangspunktet er en ringe konstruktion, som man forbedrer til en mindre ringe konstruktion. Så kan man jo altid give den et fancy klingende navn, i markedsføringens hellige navn. Det har Märklin brugt i stor stil og er med til at skabe stor forvirring.
Ja det er rigtigt, det er yderst sjældent at en ringe konstruktion kan gøres til en væsentlig konstruktion, og det gælder navnlig ved så relativt små ændringer som her.
moppe skrev:
mr-data skrev: Men til gengæld kan jeg huske at mindst en artikel i "banen" har beskrevet at hvis skinnerne er blevet snavsede, f.eks. støv efter ikke at være blevet brugt i et stykke tid, at så kunne en model med denne motor køre noget ujævnt indtil skinnerne blev "rene".
Det er vidst en and... Jeg har endnu til gode at se to lokomotiver, der er ens ud over poltal på motoren, hvor den med færreste motorpoler kører bedst.

Klaus
Jeg har ikke lige mine blade i nærheden, men det var en artikel af Gert Johansen som oplevede det omtalte problem: Helt specifikt omtaler han at ét lokomotiv med højeffektsmotor kørte ringe til at starte med, mens et andet med den gamle "standard motor" ikke havde nogen problemer. Et par centrale bemærkninger her er at lokomotivet med højeffektsmotor kørte som "jævnstrømsdrift når det er værst" og at en jævnstrømsmotor er "meget afhængig af rene skinner for stabil drift".
Jeg vil vove den påstand, at især ved lav fart og uden svinghjul, til at sikre mere udløb, kan en jævnstrømsmotor køre ujævnt eller hakkende hvis strømmen kommer "pletvis" f.eks. ved urene skinner.
amddurin
Stationsforstander
Indlæg: 66
Tilmeldt: 22 jan 2016, 21:51
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin H0 C - Märklin Z
Geografisk sted: Næstved

Re: Hvilke rangerer lokomotiv er bedst?

Indlæg af amddurin »

Ja, man får sikkert meget mere køreglæde ud af et H0 lokomotiv end dem i størrelse Z...

:)
moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4829
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Hvilke rangerer lokomotiv er bedst?

Indlæg af moppe »

mr-data skrev: Jeg vil vove den påstand, at især ved lav fart og uden svinghjul, til at sikre mere udløb, kan en jævnstrømsmotor køre ujævnt eller hakkende hvis strømmen kommer "pletvis" f.eks. ved urene skinner.
Hvis man bygger et lokomotiv uden svinghjul, så har man bygget et fejlkonstrueret lokomotiv!
Selv Fleischmann kunne finde ud at at semi-indbygge et svinghjul i deres GLM.

Klaus
Besvar