Der er mange som benytter Noch "Gras-Kleber", jeg mener det er det som Woodland Scenics kalder Scenic Cement. Det er ultra tyndtflydene. Jeg er lidt i tvivl om, hvorvidt det vil fremkalde samme problemer, men du kan da evt. teste det.
Du kan også kigge på produkter fra MiniTec.
http://www.minitec24.de/gleisbau.htm
Jeg foreslår du skriver til Noch eller MiniTec og hører om deres erfaringer med K-spor. Jeg ved også godt, at mine forslag ikke nødvendigvis er billige, men du har valgt et spor som kræver særlige hensyn, så tænker jeg at det værd at betale lidt for det.
Lim
-
Søren
- Lokomotivfører
- Digital: Ja
- Scale: H0 - 2-rail
- Skinnesystem: Flex
- Geografisk sted: Malling
- Kontakt:
Re: Lim
Med venlig hilsen
Søren
2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/
-
bygger01
- Lokomotivfører
- Scale: H0 - 3-rail
- Skinnesystem: Märklin K
- Geografisk sted: Herning
En tilståelse
På stationer er der anvendt PP filt, men på strækningerne er der anvendt gummi kork ( som stammer fra gamle dæk )
De spor, jeg har haft oppe, er lagt på gummi kork, fordi korken var lettere at skære i end filten og gav en god støjreducering.
I dag har jeg talt med en gammel kollega, og han kunne huske et gammelt forsøg, hvor vi skulle prøve, om vi kunne bruge granulat af gamle dæk som fyldstof, og det måtte opgives på grund urenheder af metaller fra dækkene
Når jeg kigger på skinnerne ( se billedet ) er rusten kun i den indvendige kurve og ikke udvendig, da der har været et stykke pap for at lave overhøjde.
Så jeg er nu overbevist om, at rusten skyldes urenhederne i gummi korken og ikke så meget fra limen
Fremadrettet bliver der på J&B Rail anvendt den nye limtype, der laver en væsentlig lavere "larm", og så må de skinner, som er lagt på gummikorken, leve deres farlige liv
Jeg har en lydfile på min iPhone, hvor tydelig kan høres forskel
Så en konklusion må være, at jeg selv er skyld i rusten og har trukket Jer lidt rundt i manegen
På stationer er der anvendt PP filt, men på strækningerne er der anvendt gummi kork ( som stammer fra gamle dæk )
De spor, jeg har haft oppe, er lagt på gummi kork, fordi korken var lettere at skære i end filten og gav en god støjreducering.
I dag har jeg talt med en gammel kollega, og han kunne huske et gammelt forsøg, hvor vi skulle prøve, om vi kunne bruge granulat af gamle dæk som fyldstof, og det måtte opgives på grund urenheder af metaller fra dækkene
Når jeg kigger på skinnerne ( se billedet ) er rusten kun i den indvendige kurve og ikke udvendig, da der har været et stykke pap for at lave overhøjde.
Så jeg er nu overbevist om, at rusten skyldes urenhederne i gummi korken og ikke så meget fra limen
Fremadrettet bliver der på J&B Rail anvendt den nye limtype, der laver en væsentlig lavere "larm", og så må de skinner, som er lagt på gummikorken, leve deres farlige liv
Jeg har en lydfile på min iPhone, hvor tydelig kan høres forskel
Så en konklusion må være, at jeg selv er skyld i rusten og har trukket Jer lidt rundt i manegen
Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital med CS3+ / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK (p. gr. af dampen).
-
Søren
- Lokomotivfører
- Scale: H0 - 2-rail
- Skinnesystem: Flex
- Geografisk sted: Malling
- Kontakt:
Jeg vil lige rette mig selv: Gras-Kleber og Scenic Cement er ikke samme produkt.bahnfannet skrev:Der er mange som benytter Noch "Gras-Kleber", jeg mener det er det som Woodland Scenics kalder Scenic Cement. Det er ultra tyndtflydene. Jeg er lidt i tvivl om, hvorvidt det vil fremkalde samme problemer, men du kan da evt. teste det.
Gras-Kleber er mere tyktflydene og minder nok mest om hvidlim. Scenic Cement er tyndtflydende og minder om skummetmælk, men klæber dog væsentlig bedre. ;-) Scenic Cement har en indbygget "wetting agent" som betyder, at det kommer ind i alle sprækker og revner. Du kan f.eks. bruge det til ballast uden, at fortynde og uden at tilsætte opvaskemiddel. Jeg bruger ikke andet, da det simpelthen er for nemt. En flaske koster 58 kr (i England) og der er til mange meter skinner.
Scenic Cement tørrer forholdsvis hurtigt, så hvis du f.eks. har brugt det til ballast er ballasten fast efter ca. fire timer. De gange hvor jeg har brugt fortyndet hvidlim har jeg skulle vente væsentlig længere (gerne 12 timer) før limen var helt tør.
Med venlig hilsen
Søren
2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/