Side 3 af 3

Re: ESU Signalpilot

: 21 okt 2021, 21:04
af boholm

Nu tager diskussionen en lille drejning:
Qua Thygesens ønske om "analog" styring vil jeg tillade mig at nævne et system udviklet af en svensker. Hans system er baseret på Loconet data overførsel. Der er danske signaler tilpasset dette system:

http://www.mollehem.se/index.php/signal ... -h0-danska

Til at give lamper lys skal man bruge denne:

http://www.mollehem.se/index.php/electr ... k10-detail

Og, nej, man kan ikke bruge andre signaler. Strøm/spænding til lamper (LEDs) i signaler er baseret på en speciel kreds (WS2811), som styrer LED direkte uden formodstand. Og det kører på 5 volt. Så et signal fra en anden fabrikant skal bygges om rent elektrisk for at kunne virke.

Til knapperne skal man bruge denne:

http://www.mollehem.se/index.php/electr ... der-detail

Man skal også bruge en Loconet generator, idet man med en sådan kan køre et eget lille net til kun dette formål. Der skal altså ikke bruges en CommandCentral. Man programmerer og sætter op via en Android mobiltelefon.

Jeg kan kun anbefale at læse linksene igennem grundigt. Beklager, men de er på svensk.

I vores klub bruger vi systemet til vore stationer. Vi har dog ikke signaler på endnu, men vi bruger det til vore sporskifter - og til at sætte sporveje. Signaler vil komme senere.

Blot til forslag . . . :-)


Re: ESU Signalpilot

: 22 okt 2021, 14:39
af Thygesen
boholm skrev: 21 okt 2021, 21:04

Nu tager diskussionen en lille drejning:
Qua Thygesens ønske om "analog" styring vil jeg tillade mig at nævne et system udviklet af en svensker. Hans system er baseret på Loconet data overførsel. Der er danske signaler tilpasset dette system:

http://www.mollehem.se/index.php/signal ... -h0-danska

Til at give lamper lys skal man bruge denne:

http://www.mollehem.se/index.php/electr ... k10-detail

Og, nej, man kan ikke bruge andre signaler. Strøm/spænding til lamper (LEDs) i signaler er baseret på en speciel kreds (WS2811), som styrer LED direkte uden formodstand. Og det kører på 5 volt. Så et signal fra en anden fabrikant skal bygges om rent elektrisk for at kunne virke.

Til knapperne skal man bruge denne:

http://www.mollehem.se/index.php/electr ... der-detail

Man skal også bruge en Loconet generator, idet man med en sådan kan køre et eget lille net til kun dette formål. Der skal altså ikke bruges en CommandCentral. Man programmerer og sætter op via en Android mobiltelefon.

Jeg kan kun anbefale at læse linksene igennem grundigt. Beklager, men de er på svensk.

I vores klub bruger vi systemet til vore stationer. Vi har dog ikke signaler på endnu, men vi bruger det til vore sporskifter - og til at sætte sporveje. Signaler vil komme senere.

Blot til forslag . . . :-)

Jeg har tidligere haft kigget på dette system, men jeg kom aldrig videre da jeg havde en station i opførsel. Det virker billigt, og lige til. Men kan man eventuelt koble det op på en iPad eller PC og styre signaler med et program/app? Jeg har stadig lidt svært ved at finde ud af hvad jeg egentlig vil mht. digital eller analog styring.

At have 8 trykknapper pr PU-signal er vist også lige i overkanten, så der kunne jeg jo overveje den digitale styring.


Re: ESU Signalpilot

: 22 okt 2021, 22:20
af boholm

Det kan godt kobles op til noget computerværk og tilhørende software, hvis disse kan tale Loconet sprog.

Men jeg tror, jeg vil råde dig til først at finde ud af, hvad du egentlig vil - og hvordan det skal styres. Når du ved, hvordan det skal styres, så kommer resten - næsten - af sig selv. For når du vælger en måde at styre det på, så behøver du ikke tænke direkte på, hvordan signalet bliver sat, for det kan/bør blive valgt, når du vælger styring. Et eksempel på, hvad jeg mener: Du har to knapper, som du trykker på for at lave en sporvej ud af stationen. Sporskifter bliver sat herefter automatisk. Og når de er færdige, så sættes signalet i den rigtige stilling af elektronikken/computeren/programmet. Det er så med automatik bygget ind. Men hvis du vælger 100 % manuel styring, så ja; så må du selv skifte signalet til korrekt stilling.

Jeg tror ikke på, at du vil komme til at bruge alle 8 stillinger, som et PU signal kan vise, på alle signaler. Det kommer jo an på, hvad det tilhørende spor skal bruges til. På en almindelig station kan du foretage plankørsler, og her skal du bruge 3 stillinger. Til rangering skal der vist bruges to stillinger. På stationer eller sporområder, der ligger lidt fjernere, skal man bruge en stilling til at vise, at sporområdet nu er isoleret for til- og frakørsel, så der kan køres efter behov under rangermesters ordrer.

Du må i gang med at studere, hvad andre gør: Læs blade og bøger, søg på google, besøg togfolk og klubber :-)


Re: ESU Signalpilot

: 24 okt 2021, 13:43
af Thygesen
boholm skrev: 22 okt 2021, 22:20

Det kan godt kobles op til noget computerværk og tilhørende software, hvis disse kan tale Loconet sprog.

Men jeg tror, jeg vil råde dig til først at finde ud af, hvad du egentlig vil - og hvordan det skal styres. Når du ved, hvordan det skal styres, så kommer resten - næsten - af sig selv. For når du vælger en måde at styre det på, så behøver du ikke tænke direkte på, hvordan signalet bliver sat, for det kan/bør blive valgt, når du vælger styring. Et eksempel på, hvad jeg mener: Du har to knapper, som du trykker på for at lave en sporvej ud af stationen. Sporskifter bliver sat herefter automatisk. Og når de er færdige, så sættes signalet i den rigtige stilling af elektronikken/computeren/programmet. Det er så med automatik bygget ind. Men hvis du vælger 100 % manuel styring, så ja; så må du selv skifte signalet til korrekt stilling.

Jeg tror ikke på, at du vil komme til at bruge alle 8 stillinger, som et PU signal kan vise, på alle signaler. Det kommer jo an på, hvad det tilhørende spor skal bruges til. På en almindelig station kan du foretage plankørsler, og her skal du bruge 3 stillinger. Til rangering skal der vist bruges to stillinger. På stationer eller sporområder, der ligger lidt fjernere, skal man bruge en stilling til at vise, at sporområdet nu er isoleret for til- og frakørsel, så der kan køres efter behov under rangermesters ordrer.

Du må i gang med at studere, hvad andre gør: Læs blade og bøger, søg på google, besøg togfolk og klubber :-)

Jeg har aldrig kunne tænke mig at have en fuldt digital styrring, men kun digital styrring af signaler så jeg kunne undgå for mange knapper til signalerne.

For mig skal alle signaler kunne indstilles til korrekt signalbillede. Jeg deltager i fremotræf med min station som både håndtere rangering og passagertrafik i alle spor. Så for at undgå et hav af knapper til komplet analog styrring vil jeg helst ikke have.


Re: ESU Signalpilot

: 24 okt 2021, 16:38
af moppe

Hvis det skal være helt manuelt, vil jeg foreslå en drejeomskifter med 8 positioner til hvert PU signal.

Må vi se billeder og sporplan?

Klaus


Re: ESU Signalpilot

: 24 okt 2021, 18:08
af boholm

. . . eller en enkelt drejeomskifter med en knap ved siden af. Ved signalet er der så også en enkel knap.

For at stille signalet drejer man først drejeomskifteren til ønsket stilling. Herefter trykker man så på knappen til drejeomskifteren og knappen ved signalet samtidigt.

Så skal du kun have et enkelt sted at stille signalvisningen og en enkel knap ved hvert signal.

Personligt ville jeg gerne se, hvordan det egentligt foregår, når du betjener din station. Det vil nok fortælle (mig) meget mere om, hvad du egentlig gerne vil.


Re: ESU Signalpilot

: 16 nov 2023, 19:07
af Thygesen
nktog skrev: 16 mar 2021, 12:58

Hej

Her kommer en opdateret pakke med danske PU, dværg og hovedsignaler (De vigtigste)
Opdater din lokprogrammer software til nyeste version - der er lige frigivet en ny version hvor de har rettet adressefejlen.
Udpak filerne - xml-filerne skal ligge i folderen SignalAspects under Lokprogrammer5, og png-filerne i underfolderen images (under SignalAspects)
Jeg har ikke haft mulighed for at teste hovedsignalerne, men Bo siger I-signalet virker, og de øvrige er reduktioner på I-signalet, så de burde virke (Men man kan jo have lavet en fejl 40 et sted)

mvh
Niels Kristiansen

De sidste par år, har jeg haft mulighed for at teste PU- og I-signalerne på min station. Jeg er stærkt imponeret, men jeg syntes at signalpiloten mangler en vigtig programmeringsdel, selvom signalerne er forprogrammeret i XML. Nu står jeg så i den situation at jeg skal til at have et VU-signal på min station, som ligner et PU5-lanterners signal, dog med gul lanterne i top, to hvide i midten og grøn og rød i bund.
Jeg håbede så at man kunne "omprogammere" et signal i signalpiloten via lokprogrammer, men det lader ikke til at være en mulighed. XML kender jeg ikke til, så hvis man kunne være behjælpelig med udførelsen af dette VU-signal, ville jeg være meget glad :)


Re: ESU Signalpilot

: 17 nov 2023, 13:50
af nktog

Hej

Her er et bud på VU/VI signaler.
Jeg har ikke haft mulighed for at teste live, så det er med alle forbehold.
Smid filen VU signaler.xml i SignalAspects folderen, genstart lokprogrammer-programmet, så skulle den kunne bruges.

mvh
Niels Kristiansen

Vedhæftet er både den nye VU signaler.xml og en pakke med en samlet pakke med alle de danske signaler, jeg har lavet.


Re: ESU Signalpilot

: 17 nov 2023, 17:57
af Thygesen
nktog skrev: 17 nov 2023, 13:50

Hej

Her er et bud på VU/VI signaler.
Jeg har ikke haft mulighed for at teste live, så det er med alle forbehold.
Smid filen VU signaler.xml i SignalAspects folderen, genstart lokprogrammer-programmet, så skulle den kunne bruges.

mvh
Niels Kristiansen

Vedhæftet er både den nye VU signaler.xml og en pakke med en samlet pakke med alle de danske signaler, jeg har lavet.

Jeg takker mange gange, og til februar vil jeg have testet VU'eren, og give mit besyv med.


Re: ESU Signalpilot

: 06 okt 2024, 20:19
af Claus Frost

Hej Niels

Jeg har med stor glæde benyttet din fine signalpakke med danske signaler i. Dog savner jeg meget en hastighedsviser, du ved den sorte firkantede kasse, med lodret streg, og pil op henholdsvis ned.

Ville det være muligt for dig, at tilføje denne i signalpakken ?

På forhånd tak