OK, de to vinger der er i venstre side er hver 80 cm. brede, den mulighed hevde jeg ikke tænkt på da det er første gang jeg kaster mig ud i dette.bygger01 skrev:Du skal bruge mindst ca. 60 cm for at komme ind i Dit U, så der ca. 180 cm tilovers til deling hvis begge sving, hvis Du ikke laver radier forskudt for hinanden ...
Og længere inde kan Du få mere plads.
sporskifte
-
- Stationsbetjent
- Indlæg: 29
- Tilmeldt: 10 okt 2013, 01:54
- Digital: Ja
- Scale: H0 - 2-rail
- Geografisk sted: Valsted/Nordjylland
Re: sporskifte
-
- Lokomotivfører
- Indlæg: 4580
- Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
- Digital: Ja
- Scale: H0 - 2-rail
- Geografisk sted: Hammel
- Kontakt:
Re: sporskifte
Sådan ville jeg ikke gøre. Der er blevet påpeget (af andre) et par ting ved din bane, som jeg kun kan bifalde.Carsten Hansen skrev:Ja i store træk bliver det noget i den retning men der skal lige smides et par sporskifte ind mellem de to yderste baner så der er mulighed for at krydse frem og tilbage. Desuden vil jeg lige have rettet sporene lidt op op ranger terrænet og ved remiserne.
Jeg ville aldrig lave spor længere væk end 60 cm fra forkanten af anlægget.
Jeg ville sørge for at alle sporskifte er let tilgængelige (det er her afsporinger oftest sker).
Jeg ville kigge alvorligt på, hvor lange tog, jeg skulle køre med og så bygge stationer ud fra det.
Hvor stort er rummet du har til rådighed?
Klaus
Mine sider: http://www.modelbaneeuropa.dk og http://www.moppe.dk
Dette forum: http://www.baneforum.dk
Dette forum: http://www.baneforum.dk
-
- Stationsbetjent
- Indlæg: 29
- Tilmeldt: 10 okt 2013, 01:54
- Digital: Ja
- Scale: H0 - 2-rail
- Geografisk sted: Valsted/Nordjylland
Re: sporskifte
Det er i min garage jeg bygger den.moppe skrev:Sådan ville jeg ikke gøre. Der er blevet påpeget (af andre) et par ting ved din bane, som jeg kun kan bifalde.Carsten Hansen skrev:Ja i store træk bliver det noget i den retning men der skal lige smides et par sporskifte ind mellem de to yderste baner så der er mulighed for at krydse frem og tilbage. Desuden vil jeg lige have rettet sporene lidt op op ranger terrænet og ved remiserne.
Jeg ville aldrig lave spor længere væk end 60 cm fra forkanten af anlægget.
Jeg ville sørge for at alle sporskifte er let tilgængelige (det er her afsporinger oftest sker).
Jeg ville kigge alvorligt på, hvor lange tog, jeg skulle køre med og så bygge stationer ud fra det.
Hvor stort er rummet du har til rådighed?
Klaus
Måske er der sikkert nogen der nu ryster på hovedet og tænker "manden er gal" men jeg har faktisk planer om at den skal kunne hejses op under loftet når jeg har brug for garagen
til at ordne et eller andet ved konens og min bil + alle de andre ting jeg går og sysler med der ovre.
Pladen er godt og grundig afstivet, der er monteret løfteøjer og lavet et åg hvor vægtfordelingen kan reguleres og ikke mindst et eldrevet hejs fastgjort til spærene.
Den åbning der er mellem de to vinger i venstre side passer med at mit porthejs.
- Ja sig det nu bare, "manden er gal" :D
-
- Lokomotivfører
- Indlæg: 1600
- Tilmeldt: 10 aug 2011, 07:57
- Digital: Ja
- Scale: H0 - 3-rail
- Skinnesystem: Märklin K
- Geografisk sted: Herning
Re: sporskifte
"Ærlighed kommer man længst med ........."
Men nu når det en garage, så er der sikkert mere end 3½ meter
Men i en garage, hvad med fugten ( er der altid varme i den ? ), og hvis der kommer en våd bil ind og med sne i skærmene, det ville være guf for Dit futtog.
Men nu når det en garage, så er der sikkert mere end 3½ meter
Men i en garage, hvad med fugten ( er der altid varme i den ? ), og hvis der kommer en våd bil ind og med sne i skærmene, det ville være guf for Dit futtog.
Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital med CS3+ / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen ).
-
- Stationsbetjent
- Indlæg: 29
- Tilmeldt: 10 okt 2013, 01:54
- Digital: Ja
- Scale: H0 - 2-rail
- Geografisk sted: Valsted/Nordjylland
Re: sporskifte
:) Garagen er 8 X 6 m. men der er selvfølgelig alle de ting man nu engang har i en garage, reoler i begge sider og et arbejdsbord i bunden af garagen.bygger01 skrev:"Ærlighed kvommer man længst med ........."
Men nu når det en garage, så er der sikkert mere end 3½ meter
Men i en garage, hvad med fugten ( er der altid varme i den ? ), og hvis der kommer en våd bil ind og med sne i skærmene, det ville være guf for Dit futtog.
Med hensyn til vinterhalvåret, sne og sjap er der afløb i gulvet og en luft/luft varmepumpe holder temperaturen på 9-10 grader. 8 grader er minimun for at holde fugt væk.
- Det var ønskeligt hvis jeg bare kunne boltre mig i hele garagen men den skal også bruges til det den er bygget til, desværre.
-
- Lokomotivfører
- Indlæg: 1600
- Tilmeldt: 10 aug 2011, 07:57
- Digital: Ja
- Scale: H0 - 3-rail
- Skinnesystem: Märklin K
- Geografisk sted: Herning
Re: sporskifte
Med mit skriveri om rust i K skinner er da godt, at Du har valgt 2 skinnet .......
Andre må råde Dig om resten ,,,,,,,,,,,
Andre må råde Dig om resten ,,,,,,,,,,,
Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital med CS3+ / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen ).
-
- Lokomotivfører
- Indlæg: 4580
- Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
- Digital: Ja
- Scale: H0 - 2-rail
- Geografisk sted: Hammel
- Kontakt:
Re: sporskifte
Det ville jeg aldrig byde mit modeltog!Carsten Hansen skrev: Med hensyn til vinterhalvåret, sne og sjap er der afløb i gulvet og en luft/luft varmepumpe holder temperaturen på 9-10 grader. 8 grader er minimun for at holde fugt væk.
Klaus
Mine sider: http://www.modelbaneeuropa.dk og http://www.moppe.dk
Dette forum: http://www.baneforum.dk
Dette forum: http://www.baneforum.dk
-
- Stationsbetjent
- Indlæg: 29
- Tilmeldt: 10 okt 2013, 01:54
- Digital: Ja
- Scale: H0 - 2-rail
- Geografisk sted: Valsted/Nordjylland
Re: sporskifte
Du har sat nogle tanker i gang og ja, du har ret med hensyn til fugt, så bilen kommer til at stå uden for så togbanen kan få nogle bedre vilkår.moppe skrev:Det ville jeg aldrig byde mit modeltog!Carsten Hansen skrev: Med hensyn til vinterhalvåret, sne og sjap er der afløb i gulvet og en luft/luft varmepumpe holder temperaturen på 9-10 grader. 8 grader er minimun for at holde fugt væk.
Klaus
Dit forslag til en U-bane var ikke så tosset, jeg har nu lavet to næsten ens baner. Det ser heller ikke så rodet ud med denne opsætning, -så tak for ideen :)
Bane 1: Remise og ranger over for hinanden.
Bane 2: Remise og ranger ved siden af hinanden.
Jeg syntes selv at "Bane 1." er at foretrække for der er jo det med de 60 cm ;)
Jeg ville meget gerne have din vurdering hvis du gider.
Hilsen Carsten
-
- Lokomotivfører
- Indlæg: 1600
- Tilmeldt: 10 aug 2011, 07:57
- Digital: Ja
- Scale: H0 - 3-rail
- Skinnesystem: Märklin K
- Geografisk sted: Herning
Re: sporskifte
En station hører da sammen med gods / remisen, og ikke som du får lavet, hvor det ligger spredt
Jeg tror du tænker meget på en plade til hele din bane og ikke noget under, så derfor bruger Du meget plads på pladen til at køre rundt på skinnerne
Du burde måske overveje at lave en station, der ligger i en krumning, og få hægtet din godsafd. på samme sporsystem
Har Du brug for en drejeskive / den fylder / og hvis det nyere loko'er a'la MY'er, så kunne Du bruge den plads til en havn eller en fabrik
h
Men kig på sporplanen på sporskiftet fra indlægget fra 3/11:
http://www.sporskiftet.dk/forum/modelje ... C3%A6gning
Der er måske for mange spor, men der en stor station med udkørsel i begge ender til en eller to skyggebanegårde, og også plads til længere togstammer
Og så blev der også plads til en anden mindre station, eller den industri som du har overvejet
Jeg tror du tænker meget på en plade til hele din bane og ikke noget under, så derfor bruger Du meget plads på pladen til at køre rundt på skinnerne
Du burde måske overveje at lave en station, der ligger i en krumning, og få hægtet din godsafd. på samme sporsystem
Har Du brug for en drejeskive / den fylder / og hvis det nyere loko'er a'la MY'er, så kunne Du bruge den plads til en havn eller en fabrik
h
Men kig på sporplanen på sporskiftet fra indlægget fra 3/11:
http://www.sporskiftet.dk/forum/modelje ... C3%A6gning
Der er måske for mange spor, men der en stor station med udkørsel i begge ender til en eller to skyggebanegårde, og også plads til længere togstammer
Og så blev der også plads til en anden mindre station, eller den industri som du har overvejet
Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital med CS3+ / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen ).
-
- Stationsbetjent
- Indlæg: 29
- Tilmeldt: 10 okt 2013, 01:54
- Digital: Ja
- Scale: H0 - 2-rail
- Geografisk sted: Valsted/Nordjylland
Re: sporskifte
:) Jeg kan godt høre du har prøvet dette nogle gange, mon ikke også det kommer til mig engang ;)bygger01 skrev:En station hører da sammen med gods / remisen, og ikke som du får lavet, hvor det ligger spredt
Jeg tror du tænker meget på en plade til hele din bane og ikke noget under, så derfor bruger Du meget plads på pladen til at køre rundt på skinnerne
Du burde måske overveje at lave en station, der ligger i en krumning, og få hægtet din godsafd. på samme sporsystem
Har Du brug for en drejeskive / den fylder / og hvis det nyere loko'er a'la MY'er, så kunne Du bruge den plads til en havn eller en fabrik
h
Men kig på sporplanen på sporskiftet fra indlægget fra 3/11:
http://www.sporskiftet.dk/forum/modelje ... C3%A6gning
Der er måske for mange spor, men der en stor station med udkørsel i begge ender til en eller to skyggebanegårde, og også plads til længere togstammer
Og så blev der også plads til en anden mindre station, eller den industri som du har overvejet
Jeg arbejder videre og prøver mig frem med de forskellige forslag blandet med nogle af mine egne ideer.
Der er godt nok en del der bygger i to eller flere etager, men det kan jeg ikke rigtig se nogen ide i, men det er jo smag og behag.
Hilsen Carsten