Nybegynder har brug for meget hjælp

Her kan du stille alle de spørgsmål om modeljernbaner du måtte brænde inde med. Der er ingen dumme spørgsmål. Vi skal gøre vores bedste for at hjælpe dig med dit modeljernbaneproblem.
TSJ
Trafikelev
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin c
Geografisk sted: kolind

Re: Nybegynder har brug for meget hjælp

Indlæg af TSJ »

hejsa er der andre der kunne ligge inde med en løsning????? nu da tiden nærmer sig til at bygge tog. :?
moppe
Lokomotivfører
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Indlæg af moppe »

Hej Thomas

Kom du nogensinde videre med byggeriet?
TSJ opstilling.jpg
Klaus
Vedhæftede filer
TSJ opstilling.scarm
(13.83 KiB) Downloadet 251 gange
himmerlandsbanerne
Trafikelev
Skinnesystem: blandet 2 skinne

Indlæg af himmerlandsbanerne »

Thomas tog MärklinC nyR3 udviddet2.jpg
Her lige en løsning som også er vist på "sporskiftet". Denne er med R3 kurveskifte og dermed kun R1 i inderste kreds.
himmerlandsbanerne
Trafikelev

Thomas tog MärklinC R1kurveÆ2.jpg
Her en løsning med R1 kurveskifte og derfor kun R2 og R3 der ikke har R1.
Søren
Lokomotivfører
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Indlæg af Søren »

Hejsa

Så gik der jo lidt sport i den. :-) Jeg har bygget en løsning, der tager de nye sporskifter i brug, og samtidig bevarer geometrien alle steder. Inderste spor er spor nr. 1.

Hvis alle spor skal kunne besættes af alle tog, så er længste tog dikteret af spor 4, og dermed 2,2 meter langt.

Hvis man selv vil placere togene, så er mindste tog 2,2 meter langt, og længste tog (spor 5) kan være lidt over 3 meter. Resten af sporene er ca. 2,5 meter lange.

Størrelsen er 265 cm x 135 cm.

Her er tegning, og SCARM fil.
thomas_tog_billede.JPG
Vedhæftede filer
thomas_tog.scarm
(16.94 KiB) Downloadet 232 gange

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Søren
Lokomotivfører
Kontakt:

Indlæg af Søren »

Der har sneget sig et forkert varenummer i min plan. Kurvesporskiftet i øverste venstre hjørne er betegnet #62771, det skal selvfølgelig være #24771 for Märklin C-spor..

Planen kan også benyttes, hvis man kører med Trix C-spor (#62xxx). :-)

Med venlig hilsen
Søren

himmerlandsbanerne
Trafikelev

Søren Lauritsen skrev:Så gik der jo lidt sport i den. :-) Jeg har bygget en løsning, der tager de nye sporskifter i brug, og samtidig bevarer geometrien alle steder. Inderste spor er spor nr. 1.
Ja du rammer rigtig med geometrien, men får mange korte skinner. Noget andet er at kun i yderste spor er du fri for R1. ;)
himmerlandsbanerne
Trafikelev

Søren Lauritsen skrev:Planen kan også benyttes, hvis man kører med Trix C-spor (#62xxx). :-)
Og ja alle Märklin C layout/sporplaner er også Trix C. ;-)
Søren
Lokomotivfører
Kontakt:

Indlæg af Søren »

himmerlandsbanerne skrev:Ja du rammer rigtig med geometrien, men får mange korte skinner. Noget andet er at kun i yderste spor er du fri for R1. ;)
Hehe! Skal det være et kvalitetsstempel at man benytter få korte stykker? :-) Det er i mine øjne ligegyldigt, hvis de løser opgaven. Har man lagt sig fast på C-sporet, så følger de små skinnestykker med i planen.

24064 x 18
24071 x 8
24077 x 6
24094 x 3

Jeg har vedhæftet resten af styklisten.

Jeg forstår ikke din kommentar med R1. Forudsætningen var at benytte alle radier, og så er R1 jo selvskrevet. Jeg synes ikke det er et problem med R1 på en skyggebanegård. Det er noget andet oppe på anlægget, men det er der jo ikke tale om her.

Ang. Trix, så tager du fejl. Flere at skinnestykkerne (f.eks. trevejsskiftet) er ikke tilgængeligt i Trix-programmet, og derfor kan planer med de skinnestykker ikke benyttes. En udfordring, som de færreste er opmærksomme på, inkl. Märklin selv, da Trix sporplansbogen et par steder benytter "fantasispor", som ikke findes i det egentlige program. :-)
Vedhæftede filer
thomas_tog_stykliste.pdf
(272.3 KiB) Downloadet 267 gange

Med venlig hilsen
Søren

himmerlandsbanerne
Trafikelev

Søren Lauritsen skrev:
himmerlandsbanerne skrev:Ja du rammer rigtig med geometrien, men får mange korte skinner. Noget andet er at kun i yderste spor er du fri for R1. ;)
Hehe! Skal det være et kvalitetsstempel at man benytter få korte stykker? :-) Det er i mine øjne ligegyldigt, hvis de løser opgaven. Har man lagt sig fast på C-sporet, så følger de små skinnestykker med i planen.

24064 x 18
24071 x 8
24077 x 6
24094 x 3

Jeg har vedhæftet resten af styklisten.

Jeg forstår ikke din kommentar med R1. Forudsætningen var at benytte alle radier, og så er R1 jo selvskrevet. Jeg synes ikke det er et problem med R1 på en skyggebanegård. Det er noget andet oppe på anlægget, men det er der jo ikke tale om her.

Ang. Trix, så tager du fejl. Flere at skinnestykkerne (f.eks. trevejsskiftet) er ikke tilgængeligt i Trix-programmet, og derfor kan planer med de skinnestykker ikke benyttes.
At jeg fremhæver R1 er blot en oplysning til andre som også kunne bruge sporplanen, kan have dette med i deres overvejelser.

Angående Trix må jeg så undskylde min udtalelse. Men som udgangspunkt har jeg jo ret.
Besvar