Hvilke rangerer lokomotiv er bedst?

Her kan du stille alle de spørgsmål om modeljernbaner du måtte brænde inde med. Der er ingen dumme spørgsmål. Vi skal gøre vores bedste for at hjælpe dig med dit modeljernbaneproblem.
mr-data
Stationsbetjent
Indlæg: 40
Tilmeldt: 14 apr 2013, 12:49
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Trix C

Re: Hvilke rangerer lokomotiv er bedst?

Indlæg af mr-data »

moppe skrev:
mr-data skrev: Jeg vil vove den påstand, at især ved lav fart og uden svinghjul, til at sikre mere udløb, kan en jævnstrømsmotor køre ujævnt eller hakkende hvis strømmen kommer "pletvis" f.eks. ved urene skinner.
Hvis man bygger et lokomotiv uden svinghjul, så har man bygget et fejlkonstrueret lokomotiv!
Selv Fleischmann kunne finde ud at at semi-indbygge et svinghjul i deres GLM.

Klaus
Der er jeg helt enig. Men har Märklins "gode gamle" tromlemotor, som blev anvendt i mange modeller i mange år, nogen form for svinghjul? Når den ombygges med permanent-magnet i stedet for feltspolen, som skulle være en del af højeffekts-kittet såvel som mange digitale kit, bliver motoren reelt konverteret fra en AC-motor til en DC-motor; omend nok en relativt primitiv en. Og angiveligt skulle deres tromlemotor som standard til AC end være mindre følsom overfor kortvarige udfald i strømmen, end den er ombygget til DC.
Besvar