Elektronik og digitaldrift

Her kan du debattere og stille spørgsmål til alt om elektronik og digitaldrift på modeljernbanen. Skal du have hjælp til en dekoder eller driller signalet? Stil dit spørsmål her.
bygger01
Lokomotivfører
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K
Geografisk sted: Herning

Re: Elektronik og digitaldrift

Indlæg af bygger01 »

Det korte svar er Nej ......

Men de to print arbejder jo med impulser af digital strøm fra både midterleder + skinnestrøm.

Hver skyggebanegård har en sportavle med en trykknap & en LED pr. spor + der også er en rød & grøn LED i hver ende, som viser stillingen på bremsemodulet før & efter skyggebanegården.

Ved udkørslen har det print midterlederstrøm forbi, når jeg trykker på knappen for det valgte spor ( for at lukke ned for nye afsendelser ), og efter togstammen har kørt 5 - 7 mtr. rammer det et kontaktspor ( isoleret skinnestreng, der før kun var det, som satte bremsemodulet, der lige var passeret, på stop ), og så kommer der også impulser fra hjulene, indtil hele stammen har passeret det kontaktspor.

Ved indkørsel er der igen de isolerede skinner, der tænder LED'er på sporplanen, der også informerer indkørselsprintet om, hvad der er optaget, så sporskifterne kan stilles. Så her ingen midterlederstrøm !

Ved printet for udkørsel kan der så med et nyt tryk være midterlederstrøm + impulserne fra hjulene på samme tid i printet !

Jeg har tegning af de to print.

Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital med CS3+ / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen ).

SteamPunkLolcat
Godsforvalter
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Peco code 75
Geografisk sted: Haderslev

Indlæg af SteamPunkLolcat »

bygger01 skrev: 26 jan 2024, 11:22

Det korte svar er Nej ......

Men de to print arbejder jo med impulser af digital strøm fra både midterleder + skinnestrøm.

Hver skyggebanegård har en sportavle med en trykknap & en LED pr. spor + der også er en rød & grøn LED i hver ende, som viser stillingen på bremsemodulet før & efter skyggebanegården.

Ved udkørslen har det print midterlederstrøm forbi, når jeg trykker på knappen for det valgte spor ( for at lukke ned for nye afsendelser ), og efter togstammen har kørt 5 - 7 mtr. rammer det et kontaktspor ( isoleret skinnestreng, der før kun var det, som satte bremsemodulet, der lige var passeret, på stop ), og så kommer der også impulser fra hjulene, indtil hele stammen har passeret det kontaktspor.

Ved indkørsel er der igen de isolerede skinner, der tænder LED'er på sporplanen, der også informerer indkørselsprintet om, hvad der er optaget, så sporskifterne kan stilles. Så her ingen midterlederstrøm !

Ved printet for udkørsel kan der så med et nyt tryk være midterlederstrøm + impulserne fra hjulene på samme tid i printet !

Jeg har tegning af de to print.

De tegninger må du meget gerne lægge herind.

MVH Morten Strårup

K.P.E.V i Sønderjylland og Nordslesvig 1908 - 1914. DSB epoke 3. Min egen fantasibane: Det Kongelige Sønderjydske Jernbane Selskab KSJS fra '20 til '85. Råstoftransporter via jernbanen.

Yngste deltager i Peters garage. - Medlem af MERG.

bygger01
Lokomotivfører

Indlæg af bygger01 »

For god ordens skyld kan det oplyses, at tegningerne er sendt direkte .....

Det er trods alt Haakon's arbejde, og det mener jeg ikke er rigtig, at jeg blot viser rundt !

Det er på en måde dumt, for der kunne være andre, der kunne hjælpe mig, men sådan skal det være.

Hvis der en, som gerne vil hjælpe, så send et mail til steff.joergen@gmail.com

H0 / AC / Digital med CS3+ / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen ).

ptmadsen
Godsforvalter

Indlæg af ptmadsen »

Hej Jørgen!
Som jeg forstår din bane, har du 2 skjulte banegårde, styret på samme måde med samme type elektronik / styring, men hver for sig. Er det rigtig?

Venlig hilsen
Peter Madsen

https://petermsgarage.blogspot.com/

bygger01
Lokomotivfører

Indlæg af bygger01 »

Det er rigtig .....

Med 5 & 4 spor, hvor der i begge tilfælde køres kun en vej igennem ...

ptmadsen
Godsforvalter

Indlæg af ptmadsen »

Hej Jørgen!
Et tillægs spørgsmål. Er der sporskifter på de skjulte banegårde der ud over betjening fra lokal elektronik / sportavle, også kan betjenes fra sportavlen fra CS3?
Bare rolig, der kommer flere spørgsmål men vi tager det lidt af gangen.

Venlig hilsen
Peter Madsen

bygger01
Lokomotivfører

Indlæg af bygger01 »

Ja og nej

På den store er ledningerne ( 2+1 ) stadigvæk intakte, men er aldrig blevet anvendt.

På den bette er ledninger fjernet

Medens alle sporskifterne på udkørslen er uden drev ….

ptmadsen
Godsforvalter

Indlæg af ptmadsen »

bygger01 skrev: 27 jan 2024, 21:33

Ja og nej

På den store er ledningerne ( 2+1 ) stadigvæk intakte, men er aldrig blevet anvendt.

På den bette er ledninger fjernet

Hej Jørgen!
Vil det sige at det faktisk er muligt at skifte spor på den store skjulte banegård, både fra den lokale sportavle og CS3?

Venlig hilsen
Peter Madsen

bygger01
Lokomotivfører

Indlæg af bygger01 »

Ja ..................

Det virker faktisk på denne måde, som du kan se i LS150 brugermanual fig. 2 på side 10:

https://www.dccconcepts.com/manual/lenz ... t-decoder/

ptmadsen
Godsforvalter

Indlæg af ptmadsen »

Hej Jørgen!
Jeg har tidligere nævnt at du ikke har en Reel Tilbagemelding fra dine sporskifter til din CS3, forstår du hvad jeg mener med Reel Tilbagemelding?

Venlig hilsen
Peter Madsen

Besvar