Nybegynder med stort N!

Her kan du stille alle de spørgsmål om modeljernbaner du måtte brænde inde med. Der er ingen dumme spørgsmål. Vi skal gøre vores bedste for at hjælpe dig med dit modeljernbaneproblem.
Søren
Lokomotivfører
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Nybegynder med stort N!

Indlæg af Søren »

Volex skrev:Jeg tænker, som nybegynder, at der må jo være en god grund til, at Märklin ikke har ændret på deres skinne type til en 2-skinne? Er det mon fordi deres "mærke", mere er ment som "voksenlegetøj" end en hobby?
Jeg tror ikke du skal se det som voksenlegetøj vs. andet. Jeg ser det sådan her: Sporet er også en model. Det er ikke kun togene der er modeller. Märklins modelspor har punktkontakter, fordi det nu engang er sådan de har lavet det. Fabrikken er over 150 år gammel og Märklins modeljernbane er vel omkring 100 år gammel. Märklins kunder er glade for produktet - og med Märklin følger en stor grad af affektion, følelser og barndomsminder - det betyder noget for rigtig mange mennesker. Andre kunder har en anden vision for deres modeljernbane, og kan ikke lide punktkontakten i Märklins modelskinne. Personligt foretrækker jeg 2-skinne, fordi der ikke er nogen punktkontakt. Jeg synes det ser mere realistisk ud på mine moduler og dioramaer. Jeg kan også godt lide at bygge modeljernbaner som jeg byggede LEGO-tog, altså bygge, køre, tage ned. Her er jeg kun glad for, at jeg kan få Märklins C-spor som 2-skinne-model under Trix. Jeg tager lidt fra hver verden.
Volex skrev:Skal lige forstå noget andet rigtigt. Ang. det rullende matriel. Er det kun andre fabrikanters tog og vogne, der kan køre på Märklins skinne type, eller gælder det også den anden vej, at Märklin rullende matriel kan køre på andre fabrikanters skinner?
Märklins vogne kan ikke tages ud af kassen og køre på et 2-skinne-anlæg. MEN det ved Märklin selvfølgelig godt, så du kan bede forhandleren skifte hjulsættene, og så er problemet løst. Det er gratis, hvis du køber fra en Märklin-forhandler. Jeg har masser af Märklin godsvogne med 2-skinne-hjulsæt.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Søren
Lokomotivfører
Kontakt:

Indlæg af Søren »

Volex skrev:Hvis du mener med "et seriøst modelprojekt, hvor alt skal være 100% prototypisk korrekt" at det skal ligne noget fra virkeligheden, så er svaret nej. Vi er totalt nybegyndere og vores viden inden for modeltog strækker sig over et par måneder. Så vi skal lære alt fra bunden. Hvilket jeg ser rigtig meget frem til, især den tekniske del i modeltog verdenen. :D
Hvor lyder det spændende. :-) Jeg er begyndt at rode med automatik og signaler. Det er vildt skægt, så det kan du godt glæde dig til. :)

Med venlig hilsen
Søren

bqg
Ledvogter
Scale: H0 - 3-rail

Indlæg af bqg »

Volex skrev: Det er et far/søn projekt. :) Der er dog kun idéer på bordet nu, intet konkret.
Vi er dog blevet enige om at vi vil have nogle 3-4 tog at "lege" med af typen damplok og 2-3 tog af måske andre typer tog, som køre af sig selv, på en fast plade, med noget landskab af en art og noget fabrik noget.
Marc
Det viste anlæg, skal måske have et bedre maskindepot, hvis i vil køre med op til 4 dampere, plus diesel, der skulle nok være et spor mere til drejeskiven, så der kan køres til og fra selv om der er lokomotiver til service. Man kunne evt. spare lidt i længden, hvis man har servicesporene parallelt med drejeskiven, men det afhænger helt af hvad i syntes er vigtigt.
Hans Kurt
Märklin K-Skinner
Epoke II, III & IV
Volex
Trafikelev

Indlæg af Volex »

Mange tak for alle jeres besvarelser, angående skinne type og rullende materiale. :)
Blev en del klogere på det forskellige.

Næste jeg vil høre om er, om i har nogle gode tips og tricks, til hvordan man bedst sætter sine skinner fast på sin plade og en god måde at skjule sine ledninger på?

Nogle gode råd til at lave højde forskel med?

På forhånd tak

Marc
bqg
Ledvogter

Indlæg af bqg »

Volex skrev:hvordan man bedst sætter sine skinner fast på sin plade og en god måde at skjule sine ledninger på?

Fastgørelse, kan gøres på mange måder. Nogle skruer alle skinner fast, det giver støj, nogle limer skinnerne fast, det giver problemer ved udskiftning af skinner.
Af hensyn til støj benyttes underlag, tidligere var det kork eller skumgummi der er indfarvet som ballast, men i dag benyttes også flere former for underlag til flydende gulve.

Jeg syntes det letteste er opbygning af en ramme, hvorpå der fastgøres tynd krydsfiner som underlag for skinner, huse og veje, denne form har flere fordele, der er adgang til det meste nedefra og ledninger + skyggebanegård + evt. elektroniske komponenter skjules let under anlægget. Tillandskabet kan benyttes fluepapir, kyllingenet eller lignende, der formes og dækkes med gips.
Rammen kan være forsynet med hjul, hvilket giver mulighed for større byggedybde, hvis ikke man kan gå hele vejen rundt om anlægget.

Hvis anlægget skal sættes tilside, når det ikke benyttes, er opbygning i moduler eller på fast plade måske at foretrække, både moduler og fast plade vil give indskrænkninger med hensyn til opbygning i flere lag, da man skal kunne komme til at bjærge strandede tog og vogne, detaljering med fine detaljer vil være i risikozonen for at blive beskadiget, når anlægget skal stuves af vejen. Der er dog set flere eksempler hvor anlægget klappes ind i et skab eller lignende.

Katte kan også være årsag til ekstra arbejde, både reparation og rengøring, hvis de finder anlægget behageligt at ligge på.
Hans Kurt
Märklin K-Skinner
Epoke II, III & IV
Søren
Lokomotivfører
Kontakt:

Indlæg af Søren »

Volex skrev:Næste jeg vil høre om er, om i har nogle gode tips og tricks, til hvordan man bedst sætter sine skinner fast på sin plade og en god måde at skjule sine ledninger på?
Jeg bruger Woodland Scenics risers til højdeforskelle. Landskabet laver jeg med gipsruller (Woodland Scenics eller Noch), understøttet af en flamingo-form eller avispapirbolde. Når gipsen er tør, bliver den til en hård skal. Jeg synes fordelen er, at det vejer stort set ingenting.

Jeg har opgivet at finde Woodland Scenics i Danmark, så jeg bestiller hjem fra England. Det fungerer ganske fint. (Det er kun risers jeg bestiller i England, pladerne osv. er ganske almindelig "flamingo" som du kan købe i Jem og Fix/XL/Bauhaus)

Du kan se hele konceptet i videoen i denne tråd: http://www.baneforum.dk/viewtopic.php?f=5&t=836

Det kan være lidt en udfordring, at have sporskiftedrev monteret underneden, men der findes forskellige løsninger, som er ganske velfungerende. Hovedsagen er, at jeg kan komme til dem, skulle de gå hen og fejle.

Afhængig af hvad du vælger, så mener jeg at alm. 2-skinne flexskinner blot kan limes fast. De koster ca. 35 kr. pr. meter, så det er ikke mange penge tabt, hvis du engang skal genbruge dem og nogle går i stykker. Limen jeg bruger er vandbaseret, så skal skinnerne op igen, kan limen blødes med vand og skinnerne fjernes med en spartel. Hvis du vælger C-skinner, ved jeg ikke rigtig hvad jeg ville gøre. Jeg ville være ked af at lime dem fast med en limpistol, som nogle gør. Model Railroader Magazine bruger silikonefugemasse, hvilket jeg heller ikke synes om. Jeg vil dog mene de skal limes på den ene eller anden måde, hvis du benytter ovenstående landskabsmetode. Jeg tror ikke skruerne holder i gipsen.

Med venlig hilsen
Søren

Volex
Trafikelev

Indlæg af Volex »

bahnfannet skrev: Jeg bruger Woodland Scenics risers til højdeforskelle. Landskabet laver jeg med gipsruller (Woodland Scenics eller Noch), understøttet af en flamingo-form eller avispapirbolde. Når gipsen er tør, bliver den til en hård skal. Jeg synes fordelen er, at det vejer stort set ingenting.

Jeg har opgivet at finde Woodland Scenics i Danmark, så jeg bestiller hjem fra England. Det fungerer ganske fint. (Det er kun risers jeg bestiller i England, pladerne osv. er ganske almindelig "flamingo" som du kan købe i Jem og Fix/XL/Bauhaus)

Du kan se hele konceptet i videoen i denne tråd: http://www.baneforum.dk/viewtopic.php?f=5&t=836

Det kan være lidt en udfordring, at have sporskiftedrev monteret underneden, men der findes forskellige løsninger, som er ganske velfungerende. Hovedsagen er, at jeg kan komme til dem, skulle de gå hen og fejle.

Afhængig af hvad du vælger, så mener jeg at alm. 2-skinne flexskinner blot kan limes fast. De koster ca. 35 kr. pr. meter, så det er ikke mange penge tabt, hvis du engang skal genbruge dem og nogle går i stykker. Limen jeg bruger er vandbaseret, så skal skinnerne op igen, kan limen blødes med vand og skinnerne fjernes med en spartel. Hvis du vælger C-skinner, ved jeg ikke rigtig hvad jeg ville gøre. Jeg ville være ked af at lime dem fast med en limpistol, som nogle gør. Model Railroader Magazine bruger silikonefugemasse, hvilket jeg heller ikke synes om. Jeg vil dog mene de skal limes på den ene eller anden måde, hvis du benytter ovenstående landskabsmetode. Jeg tror ikke skruerne holder i gipsen.
Det er en rigtig smart måde at bygge en modelbane på. Dog vil jeg mene at denne metode ligger i den dyre ende?
Jeg må nok ærligt indrømme, at jeg hælder mest til den metode som bqb beskriver, selvom der er mest arbejde med den.

Er der ikke nogle der har nogle gode links til hjemmesider eller videoer, som har nogle gode beskrivelser, tips og tricks til hvordan man bygger modelbaner?
Den hjælp i giver her inde er kanon, men det ville nu være meget rart at kunne få det i billeder. :)
tybalt
Trafikelev

Indlæg af tybalt »

Hej

Woodland Scenics kan skam købes her i landet, bare se her:
http://www.juweelashop.com/da/

Hvordan det prismæssigt ligger i forhold til at importere det fra USA ved jeg ikke, men de omtalte "risers" er lagervare her, til en yderst rimelig penge.

Mvh.
Søren
Lokomotivfører
Kontakt:

Indlæg af Søren »

tybalt skrev:Woodland Scenics kan skam købes her i landet, bare se her:
http://www.juweelashop.com/da/
Hvordan det prismæssigt ligger i forhold til at importere det fra USA ved jeg ikke, men de omtalte "risers" er lagervare her, til en yderst rimelig penge.
Ej hvor er det cool. Takker! Jeg har ledt med lys og lygte - og jeg har heller aldrig hørt om den shop du henviser til, men det skal bestemt undersøges. :-)

Med venlig hilsen
Søren

Søren
Lokomotivfører
Kontakt:

Indlæg af Søren »

Volex skrev:
bahnfannet skrev: Det er en rigtig smart måde at bygge en modelbane på. Dog vil jeg mene at denne metode ligger i den dyre ende? Jeg må nok ærligt indrømme, at jeg hælder mest til den metode som bqb beskriver, selvom der er mest arbejde med den.
Det er selvfølgelig smag og behag. Det med prisen synes jeg dog ikke er korrekt. Jeg køber flamingoplader i Jem og Fix fra 12,95. Find du en krydsfiner til de penge. ;-) Risers koster selvfølgelig lidt mere, men det er stadig håndører - og jeg er hurtigt færdig, hvilket jeg også gerne betaler for. :-)

Med venlig hilsen
Søren

Besvar