De fleste kan læse den, men det med at forstå den kniber åbenbart ret voldsomt.
Derfor - brugsanvisningen er elendig.
Klaus
De fleste kan læse den, men det med at forstå den kniber åbenbart ret voldsomt.
Derfor - brugsanvisningen er elendig.
Klaus
Alle mine mp1’er kom ad to gange, og hver gang i løs vægt med nogle x-stra dimser så som lidt fjederstål og nogle plaststykker, men aldrig en manual.
Men det kom til at virke, og også uden bistabile relæ’er + 2x relæ’er til 12 V DC, som jeg startede op med, fordi jeg kom i lære hos PTMadsen ( og tak for det ).
Og de passer fint til LS150 …….
Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital med CS3+ / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen ).
moppe skrev: ↑31 jan 2024, 22:54Det er mig stadigvæk fuldstændigt uforstående, hvorfor i bliver ved med at tale om M84 og lignende med dyre relæer.
Den her kan skifte 8 mtp drev:
https://hobbykaeden.dk/shop/esu-51831-s ... 0640p.html
Og så er indstillingen af den pærelet, grundet trykknapper og skærm.Lenz dekoderen kan også styre drevene direkte uden ekstra relæer, blot man programmerer den rigtigt.
Den er bare lidt mere tricky at programmere end switchpilot 3plus, da den med sine +15 år på bagen er teknologisk “bagefter”.
LS150 er super til k-drevene……Klaus
Hej Moppe,
Hvis du vil forstå dette her helt, så prøv at læse den efterhånden meget lange tråd, plus flere andre relaterede tråde fra Jørgen. I min optik, drejer dette sig i princippet ikke om Märklins m84 dekodere, men mere om "m84-funktionaliteten", hvilket kort sagt efter min mening er det Jørgen har brug for til sine sporskifte-motorer.
Det er da fint, at ESU nu har lavet en dekoder, der kan lege både m83 og m84 (eller k83 og k84, hvis man hellere kan lide de gængse betegnelser), men det er IKKE det som denne never ending story drejer sig om. Det hele er et spørgsmål om, at Jørgen beder om hjælp til at få sit EKSISTERENDE setup til at fungere og undres over at ingen rigtigt byder ind. Ingen har tilsyneladende noget tilsvarende, der vel at mærke ikke lider af diverse uforklarlige skavanker, såsom sporskiftedrev, der skifter position ved nattetide. At der så investeres i en håndfuld m83 dekodere og håbes på at man af den vej kan løse problemet med mtb-drevene (motor drev), er ikke i henhold til Märklins anbefalinger. Der har man brug for en "m84-funktionalitet". Men Jørgen skriver jo selv, at han vil gå andre veje end den slagne og så må man også regne med selv at skulle finde vej. Men nogen gange kan der altså være for mange omkostninger ved at prøve at genopfinde den dybe tallerken. Suppen bliver kold, inden du er nået i mål.