Volt og modstande

Her kan du stille alle de spørgsmål om modeljernbaner du måtte brænde inde med. Der er ingen dumme spørgsmål. Vi skal gøre vores bedste for at hjælpe dig med dit modeljernbaneproblem.
Besvar
lehnemann
Trafikelev
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail

Volt og modstande

Indlæg af lehnemann »

Jeg har købt et modul til min modelbane.
Se vedlagte brugsanvisning.
http://www.viessmann-modell.com/shop/me ... ,%20GB.pdf
Transformatoren leverer 16 Volt.
Pærerne både den røde og de gule på tegningen er på 12 Volt.
Jeg går ud fra , at der i modulet sker en neddrosling fra 16 volt til 12 volt.
Den røde pære går uden om modulet, men får tilført en modstand, som jeg læser har følgende farvekode og værdi: Blå - Grå - Brun - Guld: 68 * 10 = 680Ω Tolerance 5%.
Kan min tolkning være rigtig?
Skal der en sådan modstand - 680Ω - til for at bringe de 16 volt ned på 12 volt?
Hvordan udregnes det?
----
Jeg har en del af de pærer - røde og gule 12 volt - og vil også gerne bruge dem andre steder end i forbindelse med modulet.
I så fald kan jeg vel blot indføje en passende modtand og pæren lyser korrekt uden at få for mange volt?

Håber ved jeres hjælp at blive lidt klogere på elektricitetens mysterier.

Hilsen

Jørgen L.
bqg
Ledvogter
Scale: H0 - 3-rail

Re: Volt og modstande

Indlæg af bqg »

lehnemann skrev: Den røde pære går uden om modulet, men får tilført en modstand, som jeg læser har følgende farvekode og værdi: Blå - Grå - Brun - Guld: 68 * 10 = 680Ω Tolerance 5%.
Kan min tolkning være rigtig?
Skal der en sådan modstand - 680Ω - til for at bringe de 16 volt ned på 12 volt?
Hvordan udregnes det?
Det første vi skal have styr på, er om det drejer sig om en glødepære eller en lysdiode, hvis vi taler lysdioder som den med modstanden, skal du have et spændingsfald over modstanden, så du ikke får højere spænding over dioden, end den kan tåle. Derfor skal du kende nogle værdier, disse kan variere afhængigt af typen af diode.
Diodens max.spænding f.eks 2 volt DC
Strømmen i dioden f.eks 0,02 A
Forsyningsspænding f.eks 16 volt DC

Spændingsfaldet over modstanden skal være forsyningsspænding - Diodens max.spænding.
16 V - 2V= 14V

For at udregne modstanden skal du benytte ohms lov (spænding = strøm x modstand).
Når du kender spændingsfaldet over modstanden og strømmen kan du regne modstanden ud.
14V / 0,02A= 700 ohm
Så er der kun tilbage at finde en passende modstand, Større end 700 ohm. Da de fleste lysdioder ikke har den store forskel på lysmængde kan man godt reducere strømmen til de halve.
Så skal modstanden være 1400 ohm i vores regnestykke.

Med hensyn til glødepærer skal man vælge en pære der passer til spændingen. Hvis spændingen er lavere får pærerne længere levetid.
Hans Kurt
Märklin K-Skinner
Epoke II, III & IV
moppe
Lokomotivfører
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Indlæg af moppe »

lehnemann skrev: Hvordan udregnes det?
Ved hjælp af ohms lov (U = R x I).

I dit tilfælde:

U:
16V (forsyningsspænding) minus 12 volt (pærens arbejdsspænding) = 4 Volt der skal dæmpes væk med modstanden.

I:
De pærer der følger med, har et forbrug på 50mA ved 12 volt, så modstanden der skal bruges

R:
Den modstand vi skal regne os frem til.

Omskriver vi Ohms lov lidt, bliver det til U / I = R, eller 4 / 0,05 = 80.
Så skal pæren lyse med fuld blus, skal modstanden være på 80 ohm, man tager gerne nærmeste standardværdi over det udregnede, hvilket i E12 rækken er 82 Ohm (det lader dog til at Viessmann har taget den nummeret mindre - 68 ohm, det giver mere lys og kortere levetid på pæren)

Om farvekodning af modstande, så kig evt på Peters dokument:
www.digitaltog.dk/Digital/Modstande.PDF

Generelt set er det sådan at begynder man at bruge LED's som lysgivere, er det sjældent man har brug for fuld knald på lyset. Derfor er den beregnede værdi den laveste værdi man skal prøve med, hvor det bedste resultat oftest viser sig at være meget højere - men noget man har fundet ud af ved at prøve sig frem.
Et godt eksempel er vist her http://moppe.dk/155lys.html, hvor Roco har beregnet sig til en "passende" faldmodstand (det skal nok virke i årevis), men hvor jeg monterer ekstra 10kOhm i serie med den eksisterende modstand, for at få en passende lysmængde.

Klaus
lehnemann
Trafikelev

Indlæg af lehnemann »

lehnemann skrev:Med hensyn til glødepærer skal man vælge en pære der passer til spændingen. Hvis spændingen er lavere får pærerne længere levetid.
Tak for dit svar.

Det drejer i begge tilfælde om glødelamper.
Den med modstanden på er:

Viessmann Art.Nr.: 3502
Glühlampen rot T3/4, Ø 2,3 mm, 12 V, 50 mA, 2 Kabel, 2 Stück

De glødelampper som er tilsluttet modulet uden modstand er:

Vissmann Art.Nr.: 3501
Glühlampen gelb T3/4, Ø 2,3 mm, 12 V, 50 mA, 2 Kabel, 2 Stück

Så jeg opfatter det sådan, at modstanden ved den røde lampe har til formål at nedsætte fra 16 volt til 12 volt. Er det korrekt?

Derfor går mit spørgsmål går på, hvilken modstand jeg skal tilføre en gul glødelampe for at den kan tilsluttes direkte 16 volt. (ikke via modulet).

Håber jeg udtrykker mig forståeligt.

Jørgen L.
moppe
Lokomotivfører
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Indlæg af moppe »

Hvis det er en gul glødepære som dem der følger med sættet, er det samme modstand.

Klaus
lehnemann
Trafikelev

Indlæg af lehnemann »

Tak.

Så vidt jeg kan tyde er farveringene: blå, grå, sort og guld.
Hvilket så betyder 68 ohm.

Hilsen

Jørgen L.
Besvar