Nedlukning af en CS2

Forum for alle spørgsmål om modeljernbaner i alle skalaer. Her kan du debattere og stille spørgsmål om emner, der ikke finder plads i de andre fora.
Besvar
bygger01
Lokomotivfører
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K
Geografisk sted: Herning

Nedlukning af en CS2

Indlæg af bygger01 »

Er der nogen, der ved, om det virkelig nødvendigt at lukke en CS2 ned hver gang, den har været brugt, eller kan man ikke blot lade den stå åben, dog med fuld stop trykket ned

Eller sker der en nødvendig opdatering, hver gang man laver en shut down

Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital med CS3+ / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK (p. gr. af dampen).

Søren
Lokomotivfører
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Nedlukning af en CS2

Indlæg af Søren »

Hej Jørgen

Når din CS2 lukker ned gemmer den alle sine informationer som den har i sin hukommelse. Det er f.eks. informationer om hvilke tog der kører, hvor hurtigt de kører osv. Således at den kan starte de hele hvor den slap når den bliver tændt igen. Der kan også være informationer der ikke pt. er gemt. Disse bliver også persisteret ved nedlukning.

Hvis du ikke lukker din CS2 med jævne mellemrum bliver disse oplysninger ikke gemt og du risikerer at miste data hvis strømmen går. Lidt på samme måde som med din computer.

Opdateringer kan du kigge efter selv ved at trykke på opdatering fra netværk eller holde øje med Märklins hjemmeside. Det er ikke en forudsætning for din CS2 at den skal slukkes for at få sine opdateringer. Til gengæld skal den altid genstartes når opdateringen er lagt på.

Hvis du holde stop-tasten nede i fem sekunder lukker CS2 ned. Hvis du ikke tager strømmen fra den, kan du starte den igen med et tryk på stop-tasten.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

bygger01
Lokomotivfører
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K
Geografisk sted: Herning

Indlæg af bygger01 »

Blander Du ikke det lidt sammen

Er måden med stopknappen ikke mere en dvale, som Du forklare det ( har aldrig prøvet )

Medens. når jeg graver mig ned og finder quit knappen, så tager det lang tid, før den sidste remiseport er lukket, og samtidig tager det også rigtig lang tid at vente på indlæsningen sker.

Så mon ikke det er som en PC, der næsten kræver fra tid til at blive lukket og få "orden" i sin hjerne, men ellers at man i nogle dage kan bruge dvaletilstanden.

Men Du har naturligvis et argument, at ved en nedlukning er man sikker på at alt starter, som man forlod det !

Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital med CS3+ / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK (p. gr. af dampen).

Søren
Lokomotivfører
Kontakt:

Indlæg af Søren »

Hejsa

Nej, jeg blander det ikke sammen. Et langt tryk på stop-knappen er en genvej til at lukke din CS2 ned. Det vil sige, at der sker det samme som hvis du "graver dig ned" til quit-knappen. Derudover: Så længe din CS2 har strøm på, uanset om du har slukket med stop-knappen eller med quit-knappen, kan du tænde den igen ved blot at trykke på stop-knappen. :-)

Med venlig hilsen
Søren

Søren
Lokomotivfører
Kontakt:

Indlæg af Søren »

Det slog mig lige, at det egentlige svar på dit spørgsmål måske stadig hænger lidt i luften. Grunden til det er nok, at det er lidt op til dig selv hvad du vil gøre.

Der står ikke noget i manualen andet det jeg skrev: Den gemmer kun data, når den lukker ned.

Så for at opsummere:
1. Der sker ingen opdateringer ved lukning af centralstationen. Så du går ikke glip af noget ved ikke at lukke den ned. Du opdaterer med opdateringsknappen.
2. Der findes ingen dvaletilstand. Centralstationen lukkes ned (teknisk) på samme måde uanset om du vælger quit-knappen eller trykker længe på stop-tasten.
3. Det er op til dig selv om du vil lade den stå tændt med stop-tasten trykket.

Min egen erfaring: Jeg slukker min CS2 om natten, men den kan sagtens stå tændt hele dagen, også selvom jeg bare går til og fra den. Som med alt andet elektronik, så slukker jeg den, når jeg går i seng, ikke gider toget mere for dagen eller hvis jeg kører hjemmefra. Jeg synes det er god skik, at elektronik ikke står tændt i længere tid uden opsyn. I samme forbindelse tager jeg også strømmen fra den. Så er jeg helt sikker på at der ikke sker noget. Den kan godt finde på at starte selv igen. Det har jeg oplevet et par gange.

Derudover tager jeg med jævne mellemrum backup af konfigurationen til en USB-stick.

Jeg håber det var svar nok. :-)

Med venlig hilsen
Søren

Besvar