moppe skrev:Det bliver værre og være......
Godt nok gav de underskud før, mit bud er at om 2 år er de væk.
I forhold til hjemmesidens design synes jeg der er væsentlige alarmklokker som burde have ringet hos nogen. En ny hjemmeside der render i så meget modvind fra første færd er ikke normalt.
Som ham fra artiklen siger:
"Det siger sig selv, at når et website som vores møder udfordringer i lanceringsperioden, så kvitterer kunderne med negativ kritik."
Nej, det gør kunderne ikke nødvendigvis. Specielt ikke hvis man sørger for at det man leverer er bedre end det man havde. Det har QXL i de fleste brugeres øjne ikke gjort, og derfor hagler kritikken nu ned over dem. Den nye side er så meget mere ringe og umulig at finde ud af, at deres brugertests må have vist dem det i udviklingsfasen. Jeg kan ikke forestille mig, at en QXL kernekunde nogensinde ville have godkendt det. Jeg fristes til at tro at de ikke har testet det på målgruppen. Det kan jeg selvfølgelig ikke vide noget om, men det er hvad jeg tænker.
I øvrigt er jeg træt af forklaringer som denne:
"Trods planlægning og testsite er der opstået uforudsete komplikationer i selve lanceringsfasen, som tilfældet ganske ofte er ved netop større website-lanceringer"
Nej, det er ikke "ganske ofte". Dårlig undskyldning! I har fejlet, lad være med at negligere det. Jeg siger ikke at fejl ikke sker, for selvfølgelig gør de det, men jeg er træt af få sådan en undskyldning når det drejer sig om it.
Jeg har kun ét spørgsmål: Kunne man have forudset at så mange brugere ville komme i klemme?
Hvis svaret er ja, så er det en fejl at man ikke har taget hånd om et potentielt problem. Murphys lov gælder i særdeles hed ved lanceringer af nye systemer. Ude hos os tager vi nogle gange nogle forholdsregler for hændelser som 99.9% sikkert ikke vil opstå, men fordi den 0.1% risiko har så store konsekvenser, så er den med i katastrofescenariet. Dyrt? Ja, det er meget dyrt! Men er det prisen værd, hvis alternativet er at virksomheden dør i forsøget? Ja, det er det da! Man har ikke råd til at lade være!
I QXLs tilfælde er jeg enig med Klaus: De har ikke råd til flere fejltagelser. Jeg tror også virksomheden er færdig. Det er et skoleeksempel på hvor hurtigt internettet dømmer. Én fejl og kritikken spreder sig som en steppebrand. Det kan ske midt om natten, og før du vågner næste morgen har dårlig omtale gjort uoprettelig skade på dit firma. Det er set før, og det vil ske igen.