Hæk på græs

Her kan du stille alle de spørgsmål om modeljernbaner du måtte brænde inde med. Der er ingen dumme spørgsmål. Vi skal gøre vores bedste for at hjælpe dig med dit modeljernbaneproblem.
Pjock
Stationsforstander
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: C-skinner
Geografisk sted: Fredericia

Hæk på græs

Indlæg af Pjock »

Jeg har brug for et råd.

Hvordan får i hække og andet til at sidde fast på de græsmåtter man kan købe? sådan et stykke hæk har jo sit eget liv og kan ik rigtig formes som jeg gerne vil have. så bliver nød til at lime det fast men mit sekundlim vil ik rigtig virke, det trækker bare ind i hækken hehe nederen. :)
Søren
Lokomotivfører
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Hæk på græs

Indlæg af Søren »

Pjock skrev:Hvordan får i hække og andet til at sidde fast på de græsmåtter man kan købe? sådan et stykke hæk har jo sit eget liv og kan ik rigtig formes som jeg gerne vil have. så bliver nød til at lime det fast men mit sekundlim vil ik rigtig virke, det trækker bare ind i hækken hehe nederen. :)
Jeg vil gætte på at en klat trælim vil holde det fast. Du kan evt. holde hækken fast med nåle ind til limen er tør.

Selv bruger jeg Scenic Glue fra Woodland Scenics (http://woodlandscenics.woodlandscenics. ... /item/S190). Det ligner trælim, men har den fordel at det ikke indeholder PVA og dermed ikke blander sig med produkterne til kunstigt vand. Derudover tørrer det fuldstændig mat. Jeg bruger det til alt fra buske til træer osv.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

tybalt
Trafikelev

Indlæg af tybalt »

Køb en limpistol i et supermarked eller byggemarked. Når du presser tingene sammen størkner limen lynhurtigt. Er tillige billigere end stort set alt andet (set til under en 50'er i Jem og Fix).
Hvorfor bruger du iøvrigt græsmåtter på en flad spånplade? Det ser da utroligt kedeligt og unaturligt ud!
Søren
Lokomotivfører
Kontakt:

Indlæg af Søren »

tybalt skrev:Køb en limpistol i et supermarked eller byggemarked. Når du presser tingene sammen størkner limen lynhurtigt.
Det er faktisk rigtigt. En limpistol er også en god løsning.
tybalt skrev:Hvorfor bruger du iøvrigt græsmåtter på en flad spånplade? Det ser da utroligt kedeligt og unaturligt ud!
Wow dude! Vi skal alle starte et sted.

Med venlig hilsen
Søren

tybalt
Trafikelev

Indlæg af tybalt »

Men derfor er der da ingen grund til at begynde med at genopfinde andres fejl. Meningen med spørgsmål her i forum må vel være at høre om andres erfaringer og da Pjock åbenbart, på trods af gode råd, absolut vil bygge på plade så kan man redde lidt af det triste udseende ved selv at "så" græsset.
Græsmåtter kan bruges, efter min mening, på egentligt naturligt opbygget landskab, med den nødvendige eftersåning.
Pjock
Stationsforstander

Indlæg af Pjock »

Hehe græsmåtte var en hurtig og enkelt løsning da jeg ikke lige syntes jeg kunne overskue at skulle "så" græs for kan ik lige se hvordan man får en lækkert flot græsplæne ved så selv græs men kan være når erfaringen bliver størrer at jeg vælger den løsning. indtil videre har jeg ik fast gjort græsset så det er lige til at fjerne igen hvis jeg selv vil så det. :P men prøver med lim pistol, da jeg rent faktisk ejer sådan en men uden dog lige at tænke over den til det hehe tak for rådet.
Søren
Lokomotivfører
Kontakt:

Indlæg af Søren »

tybalt skrev:Men derfor er der da ingen grund til at begynde med at genopfinde andres fejl. Meningen med spørgsmål her i forum må vel være at høre om andres erfaringer og da Pjock åbenbart, på trods af gode råd, absolut vil bygge på plade så kan man redde lidt af det triste udseende ved selv at "så" græsset. Græsmåtter kan bruges, efter min mening, på egentligt naturligt opbygget landskab, med den nødvendige eftersåning.
Jeg er absolut enig i at græsmåtter alene ikke er fantastiske. Jeg faldt blot over din kontante udmelding med udråbstegn og det hele. ;-) Det var såmænd det. :)

Græsmåtter kan være fine til mange ting. Det er jo heller ikke sikkert at alle går op i landskab, men måske alligevel ønsker lidt grønt. Til det formål kan de jo være udmærkede. Når det så er sagt, så har jeg også set folk der sår græs selv, men vælger at gøre det med kun én farve græs. Så er vi, i min bog, lige vidt. :-)

Med venlig hilsen
Søren

Pjock
Stationsforstander

Indlæg af Pjock »

Vil du så Søren bruge forskellige farver græs i de forskellige haver eller blande forskellige slags græs i samme plæne?
Søren
Lokomotivfører
Kontakt:

Indlæg af Søren »

Pjock skrev:Vil du så Søren bruge forskellige farver græs i de forskellige haver eller blande forskellige slags græs i samme plæne?
Så absolut. Græs er sjældent kun én farve. Hvis man kigger på naturen er der oftest en mørk farve til hver lyse farve. Jeg ville mikse græs så det blander sig mørkt og lyst grøn.

Det kommer også an på hvilken tid af året du vil efterligne. I forsommeren er græs typisk lysere grønt, hvor de mørke farver dominerer i højsommeren for om vinteren at ende i matte brændte nuancer. På mit anlæg benytter jeg gerne den mørkere del, men tilføjer lyse områder for variation. Jeg bruger statisk græs (altså "så selv"), men ikke overalt kun på tilfældige steder. Som allround græs benytter jeg fine turf og course turf fra Woodland Scenics eller NOCH. Se evt. her: http://baneforum.dk/viewtopic.php?f=3&t ... t=10#p7339

I folks haver vil jeg nok vælge en mere kontrolleret nuance forskel. Plænegræs er typisk kort, og har typisk en mere ensartet farve. Der er dog små farveforskelle, som kan bidrage til realismen, hvis de kommer med. Jeg vil nok undvære brændt græs eller vissent græs til plænegræs.

Græsset på NOCHs græsmåtter er af typen "Sommerwiese" (2,5mm, kan købes løst som produktnummer 91104). Det er en meget lys grøn, som man oftest ser i alpelandskaber. Til dansk natur ville jeg nok vælge en mørkere nuance, men mikse forskellige nuancer. Det kommer dog helt an på årstiden.

Med venlig hilsen
Søren

Pjock
Stationsforstander

Indlæg af Pjock »

ok årstid havde jeg ik lige overvejet at vælge en bestemt men mere at det bare kom som det nu kom, men regner med at det bliver grønne træer jeg "planter" så det må nok være sommer så. hehe

lige nu glæder det bare om at hygge sig med at bygge det op også må jeg lave div ændringer senere hvis der er behov for det. heldigvis er det kun plastik og lidt lim så det kan jo laves om som man lyster.
Besvar