Nationalisering af jernbanerne i England?
-
- Lokomotivfører
- Indlæg: 5330
- Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
- Digital: Ja
- Scale: H0 - 2-rail
- Skinnesystem: Flex
- Geografisk sted: Malling
- Kontakt:
Nationalisering af jernbanerne i England?
Argumentet er at det ikke har været muligt at opnå de konkurrencefordele som en privatisering skulle have givet (bedre service, lavere priser). I stedet har man set lavere service og højere priser. Samtidig er statens tilskud steget og steget.
Befolkningen vil have at jernbanerne skal stå til ansvar overfor skatteyderne og ikke aktionærerne. Et samlet jernbanenetværk vil kunne give en bedre økonomi end når mange små skal deles om det. Det er i hvert fald forestillingen.
Englands "Bane Danmark", Railtrack, overgik til staten allerede tilbage i 2002 efter ca. 12 år på private hænder. Det var en ulykke ved Hatfield i 2000, der gjorde det klart at overblikket over infrastrukturens tilstand var væk, sparet væk, sammen med ingeniører, teknikere og afdelinger som en del af privatiseringen. Staten trak stikket og i dag står offentlige Network Rail for vedligeholdelsen.
[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=t9-eiW3xgKI[/youtube]
Vi finder jo nok aldrig ud af hvem der har ret, men jeg kan da ikke lade være med at synes at vi ser lidt de samme tendenser her i Danmark. Lavere service, højere priser. Vil en fuld nationalisering af vores jernbaner give nogle fordele? Stordrift, bedre infrastruktur? Det er absolut ikke en ukompliceret problemstilling.
Jeg kan ikke sige noget om, hvorvidt det ene vil være bedre end det andet, men jeg kan godt følge ideen om at visse typer af infrastruktur er bedre tjent med at være på offentlige hænder.
Med venlig hilsen
Søren
2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/
-
- Stationsforstander
- Indlæg: 75
- Tilmeldt: 09 jul 2015, 19:32
- Digital: Ja
- Scale: H0 - 3-rail
- Skinnesystem: C-skinner
- Geografisk sted: Fredericia
Re: Nationalisering af jernbanerne i England?
-
- Lokomotivfører
- Indlæg: 5330
- Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
- Digital: Ja
- Scale: H0 - 2-rail
- Skinnesystem: Flex
- Geografisk sted: Malling
- Kontakt:
Re: Nationalisering af jernbanerne i England?
...og nu sker det. Det er besluttet at nationalisere jernbanerne i England i et nyt selskab: Great British Rail. Hovedkvarteret kommer til at ligge i Derby.
Der kommer en overgangsperiode, hvor eksisterende kontrakter får lov til at køre videre, men når de udløber, overgår ruten til GBR. Dermed tilbagerulles privatiseringen af jernbanerne, som har været praksis siden 1994.
GBR kommer til at overtage alle funktioner fra Network Rail (England's Bane Danmark) og bliver ejer af infrastrukturen. Derudover ejerskab over alle passagerruter og skal stå for betjeningen af dem.
Selskabet bliver etableret senere i 2025. Det bliver spændende at følge projektet.
Med venlig hilsen
Søren
2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/
-
- Lokomotivfører
- Indlæg: 1518
- Tilmeldt: 09 aug 2011, 11:34
- Digital: Ja
- Scale: H0 - 2-rail
- Skinnesystem: Tillig
- Geografisk sted: Stilling
Re: Nationalisering af jernbanerne i England?
dejligt for det Britiske folk
da mange af banerne blev privatiseret,
"glemte" de nye ejere, at banerne også skulle vedligeholdes
så pengene der skulle bruges til det, blev udbetalt til aktionærerne.
og når der ikke kunne køres mere, så kastede man bare håndklædet i ringen
og så måtte British Rail overtage banen igen
og så kunne man starte med at renovere sporet..
Søren Andersen
medlem af fremo,Fremodern, H0 2 skinne digital
-
- Lokomotivfører
- Indlæg: 5330
- Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
- Digital: Ja
- Scale: H0 - 2-rail
- Skinnesystem: Flex
- Geografisk sted: Malling
- Kontakt:
Re: Nationalisering af jernbanerne i England?
Ja, det er jo ikke noget nyt at privatisering i høj grad ikke fungerer for alt. Især ikke offentlig transport.
Med venlig hilsen
Søren
2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/