Ecos - fuld automatik

Her kan du debattere og stille spørgsmål til alt om elektronik og digitaldrift på modeljernbanen. Skal du have hjælp til en dekoder eller driller signalet? Stil dit spørsmål her.
a62213
Godsforvalter
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail

Ecos - fuld automatik

Indlæg af a62213 »

Hejsa,

Nu nåede jeg aldrig at blive aktiv herinde, men Klaus lokkede mig lige da et "konkurrende" site lavede om. Siden da er vi blevet 4 i vores lille familie, så tog har der ikke rigtigt været tid til. Jeg har stillet nedenstående spørgsmål på førnævnte site også, håber det er ok :)

Dog er tiden nu kommet til at komme igang med toget igen. Jeg har en Ecos 5000, og vil gerne have mulighed for at lave noget automatik, så jeg kan sætte min bane igang og min søde datter bare kan sidde og se på.

Banen bliver en enkeltsporet rundbane, med 3 spor på henholdsvis banegården og skyggebanegården. Er det noget Ecos´en kan, og i så fald hvordan? Jeg skal have anskaffet en s88, så jeg kan sætte en pendulstrækning op. Denne strækning er helt isoleret fra resten af banen. Jeg har pt. 4 tog, 2 person og 2 godstog. Det kunne være rigtigt fedt hvis evt. signaler også kunne styres automatisk.

Hvis Ecos´en ikke som standard kan, hvad skal jeg så bruge for at jeg kan lave ovenstående?

Håber nogle vil give et par råd med på vejen.

Mvh Henrik
moppe
Lokomotivfører
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Ecos - fuld automatik

Indlæg af moppe »

a62213 skrev: Hvis Ecos´en ikke som standard kan, hvad skal jeg så bruge for at jeg kan lave ovenstående?
Jeg er ikke 110 inde i EcoS, men så vidt jeg ved kan den kun lave køreveje og ikke være sikringsanlæg. Så kræver det en PC i "..." af din EcoS og et program til at styre banen med.

Klaus
a62213
Godsforvalter

Indlæg af a62213 »

Jo jo - det var også det jeg frygtede/regnede med...

Jeg har både mulighed for at sætte en iMac til og en PC - hvad vil virke bedst og billigst? Og hvad skal jeg bruge udover et program?
moppe
Lokomotivfører
Kontakt:

Indlæg af moppe »

a62213 skrev: Jeg har både mulighed for at sætte en iMac til og en PC - hvad vil virke bedst og billigst? Og hvad skal jeg bruge udover et program?
Du skal have et program der kan køre automatik, samt en række sporbesatmeldere der kan fortælle computeren, hvor toget er henne.

Det program jeg kender bedst hedder mpc, men det er ikke beregnet til småanlæg som dit. Her findes der forskellige programmer med forskellige ambitionsnivauer. Windigipet er meget populært, men der er mange andre.

Klaus
a62213
Godsforvalter

Indlæg af a62213 »

moppe skrev:Du skal have et program der kan køre automatik, samt en række sporbesatmeldere der kan fortælle computeren, hvor toget er henne.
Så en række s88 moduler som sporbesatsmeldere? Er der nogle der passer bedre til Ecos end andre?
moppe skrev: Det program jeg kender bedst hedder mpc, men det er ikke beregnet til småanlæg som dit. Her findes der forskellige programmer med forskellige ambitionsnivauer. Windigipet er meget populært, men der er mange andre.
WDP er dyrt synes jeg... Andre programmer som nogle kender til? Må gerne virke på Mac, men ellers også på PC.

/Henrik
speed180
Ledvogter
Scale: N
Geografisk sted: 8520 Lystrup

Indlæg af speed180 »

Davs.
Se nu er spørgsmålet jo så , skal du "Bare" bruge styreprogrammet i baggrunden, og kan du nøjes med følgende:
4 lokomotiver
12 Magnet artikler (Sporskifter eller signaler)
20 køreplaner
20 Automatik ruter
Billedstørrelse Max. 50x30 felter.
For så er WinDigiPet IKKE dyr , den koster nemlig GRATIS :D :D , og den er IKKE tids begrænset.
Ganske simpelt "Download" en Demo version.
http://www.windigipet.de/cgi-bin/downlo ... 009_demo_d
Komplet med Online hjælp
Der udover så anskaf et Pc interface ( Gen-Li-S88 ) Evt.
http://usuaris.tinet.cat/fmco/download/ ... Manual.pdf
Så skulle du snart kunne være kørende, og det for SMÅ penge :lol: :lol:
Mnv.
Stig
moppe
Lokomotivfører
Kontakt:

Indlæg af moppe »

speed180 skrev: Der udover så anskaf et Pc interface ( Gen-Li-S88 ) Evt.
Er det ikke nok med det PC interface der er i en EcoS?

Klaus
speed180
Ledvogter

Indlæg af speed180 »

moppe skrev:
speed180 skrev: Der udover så anskaf et Pc interface ( Gen-Li-S88 ) Evt.
Er det ikke nok med det PC interface der er i en EcoS?

Klaus

UPS :D :D :D , tidlig morgen, selvfølgelig er det nok med Ecos netforbindelsen
Stig
a62213
Godsforvalter

Indlæg af a62213 »

Hej Stig,

Det lyder jo ganske interessant!

Jeg er dog stadig lidt på bar bund hvordan ... jeg så rent faktisk gør.

Jeg har vedhæftet en oversigt over den bane jeg vil lave. Den grå bliver en ren pendulstrækning, dette kan Ecos´en klare selv. Men jeg har jo så 11 sporskifter, og du skriver demo´en kan håndtere 12.

Hvordan skal jeg så lave selve ruteplanlægningen, skal jeg ikke have noget sporbesatsmelder på? Og disse besatsmeldere vil de ikke også skulle bruges under de 12 magnetartikler?

/Henrik
Vedhæftede filer
plan1.png
speed180
Ledvogter

Indlæg af speed180 »

a62213 skrev:Hej Stig,

Det lyder jo ganske interessant!

Jeg er dog stadig lidt på bar bund hvordan ... jeg så rent faktisk gør.

Jeg har vedhæftet en oversigt over den bane jeg vil lave. Den grå bliver en ren pendulstrækning, dette kan Ecos´en klare selv. Men jeg har jo så 11 sporskifter, og du skriver demo´en kan håndtere 12.

Hvordan skal jeg så lave selve ruteplanlægningen, skal jeg ikke have noget sporbesatsmelder på? Og disse besatsmeldere vil de ikke også skulle bruges under de 12 magnetartikler?

/Henrik
Davs.
Er det 2 eller 3 skinne drift vi snakker??
Er det 2 skinne skal du bruge sporbesat melder og S88 tilbagemeldinger.
Er det 3 skinne kan du nøjes med S88 moduler.
Tilbagemeldings systemet berører IKKE antallet af sporskifter, så du har stadig 12 til din rådighed.
Jeg er lidt i tvivl om der er begrænsninger på antallet af tilbagemeldinger også, det er ikke oplyst på WDP hjemmesiden, og jeg har " Glemt " dette.
Selve rute planlægninger, den er faktisk ret simpel at lave, når først programmet er opsat med alle sporskifte ADD. samt alle tilbagemeldinger, derefter vil du så kunne lave en veksel drift mellem dine togstammer og forskellige ruter.
Men hent programmet og "leg " lidt med det, programmet indeholder også en "Büro udgave", det vil sige at din bane IKKE fysisk behøver at være tilkoblet for at lave sporplanen, indsætte sporskifter og tilbagemeldinger osv. osv.
Du kan også oprette alle dine køre strækninger og ruter i "Büro versionen" det er først når du beder WDP om fysisk at styrer systemet du behøver at være Online med anlægget.
Stig
Besvar