Jeg vil betegne Hobbytrade som den største producent af dansk epoke III materiale. Engang var det Heljan, men den tid synes jeg er forbi. Udover Heljan, som også har et solidt sortiment, ser jeg ikke andre umiddelbare konkurrenter på den front. Så jeg synes ikke her er tale om særlig skarp konkurrence - og hvorfor så ikke bare satse på det folk vil have. Det havde jeg da selv gjort.moppe skrev:1 - Lav til den epoke alle andre gør og vær med i "det store salg".
Jeg kender ingen og jeg hører ingen tale om, at de kunne tænke sig dansk epoke II. Derfor tror jeg ikke, at der vil være nævneværdigt salg i epoke II materiale. I hvert fald ikke nok til, at retfærdiggøre en stor mainstream-produktion. Jeg tænker også på, at det koster i omegnen af en halv til flere mio kr. at producere en støbeform.moppe skrev:2 - Lav til den epoke ingen gør og få "hele salget".
Jeg tror heller ikke på argumentet "jamen kunderne skal jo først se produkterne, før de kan finde interessen", for sådan som der diskuteres manglende modeller rundt omkring, så har det tydeligvis ikke stoppet folk. De manglende modeller er i øvrigt næsten altid epoke III - og lidt IV.
Det synes jeg er noget helt andet. De har formen på lager - og modellen kan bruges i flere epoker. Her har de jo netop startet med "det som alle vil have" - at de så kan lave bonusprodukter er jo bare nice. Hvem der så vil købe en DB MZ - det ved jeg så ikke. Der skal nok være nogle. Der er en hel del andre lokomotiver, som jeg hellere vil have. :-) F.eks. en EG i trafikrød, men det er jo Heljan. ...og nu gik diskussionen på epoke II. ;-)moppe skrev:For mig at se var det da lige så fristende at udgive DB MZ lokomotiver i "Epoke 6", idet HobbyTrade har formen på lager, det er dybest set kun en bemalingsvariant.