Rygter om Nüerenberg.

Forum for alle spørgsmål om modeljernbaner i alle skalaer. Her kan du debattere og stille spørgsmål om emner, der ikke finder plads i de andre fora.
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5253
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Rygter om Nüerenberg.

Indlæg af Søren »

moppe skrev:1 - Lav til den epoke alle andre gør og vær med i "det store salg".
Jeg vil betegne Hobbytrade som den største producent af dansk epoke III materiale. Engang var det Heljan, men den tid synes jeg er forbi. Udover Heljan, som også har et solidt sortiment, ser jeg ikke andre umiddelbare konkurrenter på den front. Så jeg synes ikke her er tale om særlig skarp konkurrence - og hvorfor så ikke bare satse på det folk vil have. Det havde jeg da selv gjort.
moppe skrev:2 - Lav til den epoke ingen gør og få "hele salget".
Jeg kender ingen og jeg hører ingen tale om, at de kunne tænke sig dansk epoke II. Derfor tror jeg ikke, at der vil være nævneværdigt salg i epoke II materiale. I hvert fald ikke nok til, at retfærdiggøre en stor mainstream-produktion. Jeg tænker også på, at det koster i omegnen af en halv til flere mio kr. at producere en støbeform.

Jeg tror heller ikke på argumentet "jamen kunderne skal jo først se produkterne, før de kan finde interessen", for sådan som der diskuteres manglende modeller rundt omkring, så har det tydeligvis ikke stoppet folk. De manglende modeller er i øvrigt næsten altid epoke III - og lidt IV.
moppe skrev:For mig at se var det da lige så fristende at udgive DB MZ lokomotiver i "Epoke 6", idet HobbyTrade har formen på lager, det er dybest set kun en bemalingsvariant.
Det synes jeg er noget helt andet. De har formen på lager - og modellen kan bruges i flere epoker. Her har de jo netop startet med "det som alle vil have" - at de så kan lave bonusprodukter er jo bare nice. Hvem der så vil købe en DB MZ - det ved jeg så ikke. Der skal nok være nogle. Der er en hel del andre lokomotiver, som jeg hellere vil have. :-) F.eks. en EG i trafikrød, men det er jo Heljan. ...og nu gik diskussionen på epoke II. ;-)

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

bygger01
Lokomotivfører
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 10 aug 2011, 07:57
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K
Geografisk sted: Herning

Re: Rygter om Nüerenberg.

Indlæg af bygger01 »

Er de epoker nu så skarpe .....

Ville et epoke II lok / vogn ikke bevæge sig rundt i III ??

For det bliver først senere at man "smider" hurtigere væk og så en gang i mellem mangler det gamle, når det nye ikke vil fungere

Eller ser jeg helt forkert på det ??

Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital med CS3+ / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen ).

moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4544
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Rygter om Nüerenberg.

Indlæg af moppe »

bahnfannet skrev: Det synes jeg er noget helt andet. De har formen på lager - og modellen kan bruges i flere epoker. Her har de jo netop startet med "det som alle vil have" - at de så kan lave bonusprodukter er jo bare nice. Hvem der så vil købe en DB MZ - det ved jeg så ikke. Der skal nok være nogle. Der er en hel del andre lokomotiver, som jeg hellere vil have. :-) F.eks. en EG i trafikrød, men det er jo Heljan. ...og nu gik diskussionen på epoke II. ;-)
D-maskinen formen er også "på lager", det er svjv kun småændringer og et nyt førerhus der skal til. Og så har den også kørt op i epoke "populær".

Jeg ved et sted en DB MZ ville gøre sig godt, med et ordentligt læs moderne godsvogne. Samme sted som jeg overvejer en diesel ICE til med DSB logo til.

Klaus
f.ormstrup
Godsforvalter
Indlæg: 146
Tilmeldt: 11 aug 2011, 20:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Kontakt:

Re: Rygter om Nüerenberg.

Indlæg af f.ormstrup »

bygger01 skrev:a)Er de epoker nu så skarpe .....
b)Ville et epoke II lok / vogn ikke bevæge sig rundt i III ??
c)For det bliver først senere at man "smider" hurtigere væk og så en gang i mellem mangler det gamle, når det nye ikke vil fungere
d)Eller ser jeg helt forkert på det ??
add a) Nej epokerne er ret flydende/kan diskuteres - bare se nem 808DK og lokomotivets (bladet) epoker - der er store forskelle.
add b) Epokeovergangene befinder sig normalt på tidspunkter hvor der sker store ændringer med materiel/litreringer/udstyr. Overgangen mellem epoke II og III kendetegnes bla. af flg. nye litra på personvogne, placering af litrering på godsvogne skifter side, trykluft- i stedet for vakuumbremser.
Med hensyn til de omtalte D-maskiner: alle DI maskiner bliver i 1930erne ombygget til DIV (HobbyTrades nuværende model) mange af de ældste DII maskiner gennemgår samme ombygning. Næsten alle de resterende får forlænget rammen, flyttet sandkassen og stort førehus lige efter krigen (48 - 52).
De 5 Frichs maskiner der blev leveret i 1922 er en undtagelse, men som man kan se af min lille film (tidligere indlæg) er D896 - D900 absolut ikke karakteristiske for udseendet af DI og DII maskinerne.
Derimod så de 13 DIII maskiner stort set ens ud i hele deres levetid (Der kom trykluftsudstyr under krigen) og nr857 kan bruges som privatbane-/museumsmaskine da OHJ overtog den i 1957.
add c) Rigtig, men materiellet blev som regel ombygget/ændret - damplokomotiver fik enten større førehus/kedel/dom eller alle 3 ting samt trykluftsudstyr så de så absolut ikke ens ud før og efter krigen.
add d) ikke helt - der kan da findes enkelte undtagelser hvor forskellen mellem epoke II og III kun er bemaling og vakuum-/trykluftsudstyr (fx. et par K maskiner, DIII, DII (Frichs 1922), A, GIII, J, O samt rangermaskiner)
mvh Flemming
Videoer
SVJMJK
Erik Olsen
Lokomotivfører
Indlæg: 266
Tilmeldt: 05 aug 2011, 13:48
Digital: Ja
Scale: N
Geografisk sted: Ishøj
Kontakt:

Re: Rygter om Nüerenberg.

Indlæg af Erik Olsen »

f.ormstrup skrev:bare se nem 808DK og lokomotivets (bladet) epoker - der er store forskelle.
Tidsskriftet Lokomotivet har altid haft et meget anderledes og rablende forhold til epoker. Man kan ikke bekende sig til såvel NEM 808DK som Lokomotivets epoker, de er i direkte modstrid.
moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4544
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Rygter om Nüerenberg.

Indlæg af moppe »

f.ormstrup skrev:Nej epokerne er ret flydende/kan diskuteres - bare se nem 808DK og lokomotivets (bladet) epoker - der er store forskelle.
NEM 808 er "epokenormen" for Danmark, som er vedtaget gennem MOROP. MOROP er en paraplyorganisation som DMJU er medlem af og dermed kan MOROPs normer påvirkes af de danske modeljernbaneklubber der er medlem af DMJU.

At et blad så vælger at lægge nogle epoker anderledes er noget helt andet - enhver er jo frit stillet, har jeg lydt til at kalde mellemkrigsårene for epoke 27 kan jeg da også det.

For epoke interesserede læsere kan jeg anbefale at læse lidt her:
https://groups.google.com/group/dk.frit ... 0373396401
og her
https://groups.google.com/group/dk.frit ... b121909967

Klaus
(som for øvrigt gerne så at man indførte Epoke 6 i NEM 808)
Besvar