Opgradering af Märklin/Trix ER 20 med lyd og prototypisk lys

Her kan du debattere og stille spørgsmål til alt om elektronik og digitaldrift på modeljernbanen. Skal du have hjælp til en dekoder eller driller signalet? Stil dit spørsmål her.
Besvar
Søren
Lokomotivfører
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Opgradering af Märklin/Trix ER 20 med lyd og prototypisk lys

Indlæg af Søren »

Hej alle!

Hermed en (forhåbentlig) komplet guide til hvordan du skifter de gule lysdioder i en Märklin eller Trix Hobby-model født med gule lysdioder. Vejledningen her beskæftiger sig udelukkende med en løsning baseret på Märklins opgraderingssæt, samt en original reservedel. Det er begge dele du kan købe hos din danske forhandler.

Der findes en lignende løsning fra tyske Modellbau Schönwitz, som giver dig et lignende resultat. Her kommer lyddekoder dog oven i prisen. Produktet fra Schönwitz skal bestilles i Tyskland.
Hobby-modellerne fra Märklin og Trix har gule lysdioder og ingen slutlys.
Hobby-modellerne fra Märklin og Trix har gule lysdioder og ingen slutlys.

Billigmodellerne fra Märklin og Trix, mest kendt som "Hobby lokomotiverne" eller "36-serien", er kendt for at være pæne modeller til prisen. Desværre, så er de ældre modeller også kendt for deres gule frontlys og ingen slutlys.

Nyere modeller, af samme type, har varmhvidt frontlys og røde slutlys. Du kan desuden slukke lyset i den del af lokomotivet der vender ind mod vognene. Præcis som i virkeligheden. Køreegenskaberne på nyere modeller er desuden fuldt på højde med dyrere modeller, takket være Märklins nye standarddekoder, som også er at finde i disse modeller.

Dette indlæg handler om modellerne med indbygget, fast monteret, dekoder og gule frontlys. Indlægget er for dig, som har en model liggende og gerne vil give den nyt liv med prototypisk lys og markant bedre køreegenskaber. Jeg tør godt love dig, at du får et helt nyt lokomotiv.

Bemærk! Dette er ikke ment som en billig genvej til smarte funktioner, for opgraderingen er ikke billig. Den koster ca. 1000 kr. inkl. lyddekoder, ny elektronik til lokomotivet, samt nye print til front- og slutlys. Dette er ment som en måde at få løftet en ældre model, der er kommet teknologisk bagud i forhold til nyere modeller af samme type. Det er til enhver tid billigere at købe en ny model med moderne elektronik, hvis du ikke har en i forvejen!

Om Hobby-serien fra Märklin og Trix

Modeller af ældre generation blev leveret med en fast indbygget dekoder. Du kunne ikke umiddelbart skifte dekoderen, da lokomotivet ikke havde et NEM-stik. Dette havde en prismæssig fordel. I dag kan brugte modeller ofte kan erhverves for små 300 kr. på Ebay eller til små 500 - 700 kr. i en butik.

Den billige dekoder var dog ikke god for køreegenskaberne, som absolut er tålelige, men på ingen måde på højde med andre modeller.

Modellerne blev desuden leveret med et gult frontlys. Det er selvfølgelig en smagssag om du kan lide det eller ej, personligt har jeg aldrig brudt mig om det gule frontlys. Til reference er her et billede af en ÖBB reihe 2016 med sit gule frontlys. Modellerne havde heller ingen røde slutlys.
Gult frontlys på et ældre Hobby-lokomotiv.
Gult frontlys på et ældre Hobby-lokomotiv.

Hvorfor opgradere?

Da de nye generationer begyndte at komme med kontrollerbare røde slutlys, satte jeg mig for at give mit lokomotiv en overhaling, så dets elektronik kom på højde med de nye versioner. Da Märklin kun har udskiftet elektronikken inde i lokomotivet, så er det et nemmere projekt end du måske lige tror.

Märklin leverer et opgraderingssæt, der indeholder alle de dele du skal bruge. Sættet indeholder dog ikke det røde slutlys, der skal bestilles som reservedel. Det er den samme reservedel uanset om du opgraderer en TRAXX BR 185/BR 146 eller en Siemens ER 20. Du installerer opgraderingssættet først, herefter installerer du det røde slutlys.

Du skal bruge:
  • 1 x 60978. Opgraderingssæt til Hobby-lokomotiv. Sættet kommer med ny elektronik, lyddekoder og højttaler. 60978 er preformateret med diesellyde.
  • 2 x E190372. Reservedel. Lysprintet er af den ny type med røde slutlys. Bemærk at der skal 2 til én model.
Tip! Jeg har på mine modeller skiftet højttaleren ud med en Zimo "sukkerknald" højttaler, da jeg synes den giver en bedre lyd. Märklins højttaler er god, men jeg kan bedre lide Zimos. Det er smag og behag. Du behøver ikke gøre dette.

Bemærk! Reservedelen til frontlyset bliver leveret med kabler, men disse er ikke lange nok til at nå de små bundkort i modellerne. Du skal derfor forlænge kablerne inden du monterer. Jeg anbefaler at du overholder farvekoderne (orange, grå og gul).

To muligheder for lys

Du har to muligheder for at bestemme hvordan dit lys skal være. Den nemme eller den prototypiske, dog lidt mere komplicerede.

Bemærk! De nye print er en smule tykkere end de gamle. Du skal derfor være forberedt på at file (forsigtigt) på lyslederne i de nederste lygtehuse så printet kan være der. Det er bedst gjort med en lille fin hobbyfil. Du skal fjerne lidt under 1 mm.

Mulighed 1 "Den nemme":
Modellens nye bundkort leveres med loddepladser til frontlyset. Hvis du monterer dit lys her, så vil du have røde slutlys der skifter med kørselsretningen. Du vil dog ikke kunne slå dem fra. Vejledningen til opgraderingssættet beskriver denne løsning.

Mulighed 2 "Den prototypiske":
Du kan også vælge at montere slutlyset på henholdsvis AUX 1 og AUX 2. Der er loddepladser til de to udgange i siden af bundkortet. Billedet nedenfor viser denne mulighed. Jeg har valgt at AUX 1 er frontlyset ved modellens førerkabine 1 (du kan se markeringen på modellens overdel).

Printet med lys har tre ledninger:
  • Orange
  • Grå
  • Gul
Det er den gule ledning der fører til slutlyset, den skal monteres på AUX 1 eller AUX 2. De andre ledninger monteres på lysudgangene som vejledningen beskriver.
Bundkortet har fået kontrollerbare røde slutlys.
Bundkortet har fået kontrollerbare røde slutlys.

Når ledningerne er monteret, uanset om du valgte mulighed 1 eller 2, kan du teste at lysene fungerer. Bemærk, at hvis du valgte mulighed 2, så skal dekoderen programmeres før du kan få den helt lækre styring af slutlyset, som vil gøre dine togvenner grønne af misundelse.
Test af frontlyset.
Test af frontlyset.

Færdig! Sådan da...

Hvis du valgte mulighed 1 er du færdig nu. Hvis du valgte mulighed 2 skal du læse videre.

Her er det foreløbige resultat, smukt ser det ud!
Varmhvidt frontlys.
Varmhvidt frontlys.
Røde slutlys.
Røde slutlys.
Programmering af dekoderen

Märklin har en standard for hvordan røde slutlys skal håndteres i modellerne. Du slukker ikke det røde slutlys, du slukker alt lyset ved den valgte førerkabine. Denne metode gør det nemt at have styrevognstog, hvor lokomotivet jo ofte skubber på vognene.

For at opnå denne funktion skal vi programmere dekoderen så den gør netop dette. Hertil benytter jeg Märklins Decoder Tool til Windows (det kan du hente gratis fra Märklins hjemmeside). Du skal også bruge Märklins Decoder Programmer (60971), som kan skrive informationerne til dekoderen.

Hvis du ofte arbejder med Märklins dekodere er Decoder Programmer en god investering. De følgende funktioner kan du ikke programmere fra Central Station 2 eller Central Station 3.

Det bliver måske lidt kompliceret, for det er en smule kompliceret, men spørg endelig hvis der er noget du ikke forstår.

Regler
For at fungere som et ægte fabrikskonfigureret Märklin-lokomotiv, skal lokomotivet overholde følgende sæt regler:
  1. Funktion 0 er aktiveret: Lyset tænder som normalt. Røde slutlys skifter med kørselsretningen.
  2. Funktion 0 + Funktion 2 er aktiveret: Alt lys slukker ved førerkabine 1.
  3. Funktion 0 + Funktion 5 er aktiveret: Alt lys slukker ved førerkabine 2.
  4. Funktion 0 + Funktion 2 + Funktion 5 er aktiveret: Rangerlyset (dobbelt A) tænder ved begge førerkabiner. Det røde slutlys er slukket.
Opsætning
Det skal vi nu konfigurere i dekoderen. Start Märklin Decoder Tool og opret et nyt projekt til msd3.
Start nyt projekt for msd3.
Start nyt projekt for msd3.
For at kunne styre de forskellige scenarier for frontlys, skal du under funktion 0 tilføje tre logiske funktioner (UND_1, UND_2 og UND_3).

Bemærk! Din skærm vil kun vise navnene (markeret med gult); ikke indholdet som på mit billede. Dette er fordi, at du endnu ikke har specificeret indholdet. Når du er færdig, vil det se ud som på billedet.

For softwareudvikleren. Hvis du kender til programmering, kan du betragte "UND_x" som en metode du kan kalde fra forskellige funktionstaster. Jo flere steder den er aktiv, jo flere betingelser skal være opfyldt for at indholdet aktiveres.
Opret 3 logiske funktioner.
Opret 3 logiske funktioner.

funktion 2 skal du tilføje funktionerne "UND_1" og "UND_3".
Layout for funktion 2.
Layout for funktion 2.

funktion 5 skal du tilføje funktionerne for "UND_2" og "UND_3".
Layout for funktion 5.
Layout for funktion 5.

Ideen med ovenstående er at funktionerne "UND_1" og "UND_2" skal styre frontlyset i normaltilstand, men afhængig af kørselsretningen. Funktionen "UND_3" skal styre frontlyset i rangertilstand, uafhængig at kørselsretningen.

Du skal nu konfigurere dette. Gå tilbage til funktion 2 og tryk på skruenøglen ud for "UND_1". Sæt betingelsen for funktionen til at være "Neg. Pegel". Dette betyder at funktionen "UND_1" kun er aktiv når funktion 2 er inaktiv.

Regel nr. 2 ovenfor specificerede at lyset skulle slukke når funktion 2 aktiveres. Derfor valgte vi Neg. Pegel, som fortæller dekoderen hvad der skal ske mens funktionen er inaktiv.

Funktionen "UND_1" skal kun være aktiv når funktion 2 er slukket.
Funktionen "UND_1" skal kun være aktiv når funktion 2 er slukket.
50_maerklin_decoder_tool_function_2_neg_pegel.PNG (8.7 KiB) Vist 3935 gange

Gør nu det samme for funktion 5. Betingelsen for "UND_2" skal være "Neg. Pegel".

Nu skal vi konfigurere lyset for de tre funktioner "UND_1", "UND_2" og "UND_3". Under logiske funktioner trykker du på "+" og tilføjer de tre funktioner.
Logiske funktioner
Logiske funktioner

Herefter markerer du "UND_1" og under udgange tilføjer du Licht Vorne og Ausgang 1.
Frontlyset og slutlyset skal vælges.
Frontlyset og slutlyset skal vælges.

Herefter redigerer du Licht Vorne og sætter retning til "Vor", samt redigerer Ausgang 1 og sætter retning til "Rück". Dette bestemmer hvilken retning toget skal køre for at udgangen er tændt. De skal være modsat hinanden for at slutlyset er i den anden ende. Satte du begge til "Vor" vil slutlyset lyse ved samme førerkabine som frontlyset.

Det er vigtigt at vælge kørselsretningen.
Det er vigtigt at vælge kørselsretningen.
80_maerklin_decoder_tool_und_1_vor.PNG (8.56 KiB) Vist 3935 gange

Du skal nu gøre præcis det samme for UND_2, men du skal vælge Licht Hinten, samt Ausgang 2. Du skal også bytte om på Vor og Rück. Licht Hinten = Rück, Ausgang 2 = Vor.

Sidst, men ikke mindst, skal du konfigurere UND_3. Denne funktion tænder rangerlyset. Du huskede måske nok, at vi lagde UND_3 ind på både funktion 0, 2 og 5. Dette gjorde vi for at sikre at den kun tænder, hvis alle funktionerne 0, 2 og 5 er aktiverede.

Til UND_3 tilføjer du Licht vorne og Licht hinten. Her skal du ikke håndtere retning, da retningen er ligegyldig når lyset er det samme i begge ender.
UND_3 indeholder begge frontlys.
UND_3 indeholder begge frontlys.

Nu kan du gemme dit projekt, og skrive det til din dekoder. Lyset bør fungere som på en fabrikskonfigureret Märklin model.

Afrunding

Hvis du vil vide mere om hvordan Decoder Tool fungerer, så indeholder Märklin Magazin ofte vejledninger i dekoderprogrammering og programmering af lyd. Du kan også læse om Märklin Central Station 3 og tips og tricks i den forbindelse. Bladet udgives på engelsk, hvis det kniber med det tyske.

Jeg håber dette giver blot på tanden til at give gamle modeller nyt liv. Jeg synes selv det er spændende at se mine gamle modeller få nyt liv, det er næsten som at få et nyt lokomotiv, og det er jo aldrig dårligt. :-)

I mit eksempel anvendte jeg mit eget lydprojekt til ER 20. Jeg sender det gerne til dig, hvis du gerne vil have det. Det koster gratis! :-)

Lydprojektet, ud over at indeholde ovenstående lysfunktioner, indeholder også radiokommunikation mellem lokomotivfører og rangerlederen (to varianter), højt horn, lavt horn og dobbelt kompressorhorn. Standard Märklin-funktioner, som bremsehyl (on/off) osv. Derudover diverse lyde typisk for en Siemens ER 20.

Har du spørgsmål, så hold dig endelig ikke tilbage. :-) Go' weekend!

Bonusinfo: Med seneste opdatering kan Märklins msD3 indeholde op til 32 funktioner. Du kan derfor gå op opdagelse i Märklins lydbibliotek og via Märklin Decoder Tool tilføje alle de lyde du orker. Det alt sammen blot skæg og ballade. :-)
De nye dekodere kan have op til 32 funktioner!
De nye dekodere kan have op til 32 funktioner!

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Søren
Lokomotivfører
Kontakt:

Re: Opgradering af Märklin/Trix ER 20 med lyd og prototypisk lys

Indlæg af Søren »

Her følger lidt yderligere beskrivelse af hvorfor lyset virker ved brug af UND_1, UND_2 og UND_3 i de forskellige scenarier.

Kodeordet er: Betingelser.

Du sætter betingelser for aktivering af funktionen, og derigennem bestemmer du hvornår en funktion skal aktiveres.

Analogi. Du kan se det som en række døre du skal gå igennem for at nå dit mål. Betingelsen for at nå målet, er at alle dørene er ulåste. Hvis en dør er låst, kan du ikke nå dit mål. Det er det samme med betingelser i en Märklin dekoder; alle skal være opfyldt før funktionen kan aktiveres.

Betingelser i en Märklin dekoder
Märklin dekodere arbejder med fire typer betingelser.
  • Pos. Pegel = Funktionstasten er aktiveret
  • Neg. Pegel = Funktionstasten er ikke aktivet
  • Pos. Flanke = Funktionstasten er ved at blive aktiveret (ved taste tryk)
  • Neg. Flanke = Funktionstasten er ved at blive inaktiveret (ved taste slip)
I forhold til ovenstående guide
I ovenstående guide skal lyset fungere som på en fabrikskonfigureret Märklin model.

For at opnå dette, benyttede vi tre metoder:
  • UND_1. Tænder frontlys førerkabine 1, slutlys førerkabine 2.
  • UND_2. Tænder frontlys førerkabine 2, slutlys førerkabine 1.
  • UND_3. Tænder frontlys ved begge førerkabiner.
Vi bestemte at følgende gældende:
  • UND_1 er aktiv, hvis funktionstast 0 er aktiv (Pos. Pegel) og funktionstast 2 er inaktiv (Neg. Pegel)
  • UND_2 er aktiv, hvis funktionstast 0 er aktiv (Pos. Pegel) og funktionstast 5 er inaktiv (Neg. Pegel)
  • UND_3 er aktiv hvis alle funktionstaster 0, 2 og 5 er aktive (Pos. Pegel)
Pos. Pegel er standardvalget ved funktioner, derfor satte vi ikke Pos. Pegel manuelt i ovenstående guide. Vi satte kun Neg. Pegel for de funktioner hvor det var nødvendigt.

Her følger et par eksempler.

Eksempel 1:
Funktionstast 0 = Pos. Pegel (Aktiv)
Funktionstast 2 = Neg. Pegel (Inaktiv)
Funktionstast 5 = Neg. Pegel (Inaktiv)

Betingelse: UND_1 er opfyldt (funktionstast 2 er Neg. Pegel)
Betingelse: UND_2 er opfyldt (funktionstast 5 er Neg. Pegel)
Betingelse: UND_3 er ikke opfyldt (funktionstast 2 og funktionstast 5 er Neg. Pegel)

Konklusion: Lyset tænder som normalt, slutlys skifter med kørselsretningen som specificeret i UND_1 og UND_2.

Eksempel 2:
Funktionstast 2 = Pos. Pegel (Aktiv)
Funktionstast 5 = Neg. Pegel (Inaktiv)

Betingelse: UND_1 er ikke opfyldt (funktion 2 er Pos. Pegel)
Betingelse: UND_2 er opfyldt (funktion 5 er Neg.Pegel)
Betingelse: UND_3 er ikke opfyldt (funktion 5 er Neg. Pegel)

Konklusion: Betingelsen for UND_1 er ikke opfyldt. Derfor tænder lyset ikke ved førerkabine 1. Lyset ved førerkabine 2 vil være tændt, da betingelserne UND_2. Rangerlyset vil være slukket, da betingelserne for UND_3 ikke er opfyldt.

Brugeren oplever ovenstående som at lyset ved førerkabine 1 slukker, når han aktiverer funktionstast 2.

Eksempel 3:
Funktionstast 2 = Pos. Pegel (Aktiv)
Funktionstast 5 = Pos. Pegel (Aktiv)

Konklusion: Da alle funktionstaster er aktive. Den eneste match på den betingelse er UND_3. Derfor tænder rangerlyset.

Jeg håber det giver lidt ekstra overblik. :-)

Med venlig hilsen
Søren

vectra
Stationsforstander
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin M
Geografisk sted: Tisvildeleje

Indlæg af vectra »

Det er fint, at dekoderen mLd3/mSd3 nu kan håndtere op til 32 funktioner. Det kan CS2 tilsyneladende ikke. Hvorledes udnyttes de ekstra funktioner fra en CS2?

/Vectra
Søren
Lokomotivfører
Kontakt:

Indlæg af Søren »

Hejsa

På nuværende tidspunkt kan de ikke udnyttes. Det prioriteres dog at lægge de vigtige funktioner (lys- og kørefunktioner, samt de væsentligste lydfunktioner) så de ligger indenfor de 16 funktioner en CS2 eller MS2 kan håndtere. Det vil oftest være lydfunktioner (omgivelser og andet) som ligger fra 17 - 31.

Det er planen at der vil komme en opdatering til CS2, som gør den i stand til at benytte 32 funktioner. Det er dog pt. uvist hvornår den kommer. Det kræver desuden en ændring i brugergrænsefladen at gøre de sidste funktioner mulige.

Update: Både CS2 og MS2 supporterer nu 32 funktioner. Få dem opdateret, hvis du ikke har gjort det.

Med venlig hilsen
Søren

marklinbygger
Godsforvalter
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C Märklin K Märklin M

Indlæg af marklinbygger »

hej søren
super tak for et lyn svar