Märklin Central Station 3 med indbygget Wi-Fi...

Her kan du debattere og stille spørgsmål til alt om elektronik og digitaldrift på modeljernbanen. Skal du have hjælp til en dekoder eller driller signalet? Stil dit spørsmål her.
moppe
Lokomotivfører
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Märklin Central Station 3 med indbygget Wi-Fi...

Indlæg af moppe »

Lincoln skrev: 04 jan 2026, 20:21

"Ud fra det jeg skriver herover, kan du da genkende noget i forhold til de IP adresser du fandt frem til?"

Nej... Jeg fandt jo adskillige IP adresser, og ved ikke hvilke jeg skal bruge til hvad. Det er som om IP adresserne
skifter hele tiden, og jeg tilsvarende skal ændre dem et andet sted - eller...?

Du fandt en IP adresse der hed noget med "gateway" og en der hed noget med "DNS".
De to navne skulle du gerne kunne genkende i det jeg skrev.

VPN - jeg har hørt om det - at det bl.a. kan bruges hvis man sidder i udlandet, og vil tilgå f.eks. DRTV, som er forbeholdt herboende. Men det er ikke noget jeg selv aktivt har installeret eller brugt.

Men ikke desto mindre så bruger du det som referencer til at finde IP adresser - hvorfor?

Hvad er grunden til at du gør tingene mere uoverskuelige for dig selv, ved at teste gennem NordVPN?

Klaus

Lincoln
Ledvogter
Scale: H0 - 3-rail

Indlæg af Lincoln »

moppe skrev: 04 jan 2026, 20:26

"Ud fra det jeg skriver herover, kan du da genkende noget i forhold til de IP adresser du fandt frem til?"

Nej... Jeg fandt jo adskillige IP adresser, og ved ikke hvilke jeg skal bruge til hvad. Det er som om IP adresserne
skifter hele tiden, og jeg tilsvarende skal ændre dem et andet sted - eller...?

Du fandt en IP adresse der hed noget med "gateway" og en der hed noget med "DNS".
De to navne skulle du gerne kunne genkende i det jeg skrev.

VPN - jeg har hørt om det - at det bl.a. kan bruges hvis man sidder i udlandet, og vil tilgå f.eks. DRTV, som er forbeholdt herboende. Men det er ikke noget jeg selv aktivt har installeret eller brugt.

Men ikke desto mindre så bruger du det som referencer til at finde IP adresser - hvorfor?

Hvad er grunden til at du gør tingene mere uoverskuelige for dig selv, ved at teste gennem NordVPN?

Klaus

Nej, jeg fandt adskillige IP adresser på min PC, uden være blevet klogere på, hvilken jeg skal bruge.

Mht VPN, så blev jeg bedt om at finde min PCs IP adresse. Og for en som mig, der intet fatter om især ip, wifi, routere og alt muligt, så var jeg nødt til at google "hvad er min PCs op adresse" . Og fandt så flere hjemmesider, der oplyste hvad den var + der var/er også en ip adresse tilhørende mit wifi. Jeg er stadig ikke blevet klogere på, hvilken jeg skal bruge. Eller hvorfor. Senest er jeg blevet oplyst at jeg bare skal smide CS3's ip adresse ind i browseren - det gjorde jeg, og det virker ikke.

Jeg dropper at bruge PC og trådløst til CS3 - jeg er for dum til at finde ud af det.

Lincoln
Ledvogter

Indlæg af Lincoln »

moppe skrev: 04 jan 2026, 20:08
Lincoln skrev: 04 jan 2026, 19:45

Men jeg kan ikke få vist CS3 skærmen i browseren - den siger fortsat: "Der kan ikke oprettes forbindelse til dette website". Så der er noget galt med enten CS3, TP-link, PCen, browseren eller min router.

Er der lys i din TPlink nano?

Hvis du fjernet netværkskablet mellem CS3 og TPlink nano og genstarter CS3, hvilket IP adresse har CS3 så?

Bruger du kabel, eller wifi til din PC?

Klaus

Der er lys i TPlink nano.

Hvis jeg fjerner netværkskablet mellem CS3 og TPlin nano, så bliver feltet med IP adresse blank i CS3. Sætter jeg Tlink nano i igen, og genstarter CS3, så er IP igen 192.168.0.131.

Jeg bruger wifi til min PC. Ideen med at få CS3 på min PC var at den kunne fungere som trådløs "fjernbetjening" til anlægget.

Søren
Lokomotivfører
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Indlæg af Søren »

Jeg dropper at bruge PC og trådløst til CS3 - jeg er for dum til at finde ud af det.

Lad nu være med at give op så let.

Hvis du Googler: "Hvad er min ip-adresse", så vil Google antage at du mener "Hvad er min ip-adresse på internettet". Det er derfor den foreslår, som den gør. Din ip-adresse på internettet er en anden end din lokale ip-adresse. Så den skal du ikke bruge.

Du skal bruge din lokale ip-adresse.

Det er den du finder under indstillingerne for dit netværk, som du allerede har været inde på: Gå derind igen og kig. Sidst var den: 192.168.0.120.

På din CS3 har du også en ip-adresse, den står under indstillingerne for netværket ("Ethernet") i CS3. Her et eksempel fra min CS3.

Screenshot from 2026-01-05 08-55-10.png

Den adresse, taster du ind i adressefeltet i din webbrowser (f.eks. Google Chrome) og så skulle du gerne se din CS3s web interface.

Screenshot from 2026-01-05 08-52-41.png

Du kan også bruge netværksoversigten i CS3 og scanne QR koden med din mobiltelefon, og komme ind på CS3'eren den vej. QR koden er forskellig fra CS3 til CS3, og vil altid sende dig til den aktuelle ip for netop din CS3. Derved sparer du gætværket.

Screenshot from 2026-01-05 08-57-07.png

Hvis den siger, at den ikke kan nå adressen, så er det fordi der er noget der forhindrer din pc i at se CS3'eren.

Du skal kun bruge VNC, hvis du vil redigere sporplaner og hændelser. Det meste andet kan du gøre fra web interfacet. Det udbygges hele tiden, og med tiden vil behovet for VNC forsvinde helt.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Lincoln
Ledvogter

Indlæg af Lincoln »

Søren skrev: 05 jan 2026, 08:59

Lad nu være med at give op så let.

Hvis du Googler: "Hvad er min ip-adresse", så vil Google antage at du mener "Hvad er min ip-adresse på internettet". Det er derfor den foreslår, som den gør. Din ip-adresse på internettet er en anden end din lokale ip-adresse. Så den skal du ikke bruge.

Du skal bruge din lokale ip-adresse.

Det er den du finder under indstillingerne for dit netværk, som du allerede har været inde på: Gå derind igen og kig. Sidst var den: 192.168.0.120.

På din CS3 har du også en ip-adresse, den står under indstillingerne for netværket ("Ethernet") i CS3. Her et eksempel fra min CS3.

Screenshot from 2026-01-05 08-55-10.png

Den adresse, taster du ind i adressefeltet i din webbrowser (f.eks. Google Chrome) og så skulle du gerne se din CS3s web interface.

Screenshot from 2026-01-05 08-52-41.png

Du kan også bruge netværksoversigten i CS3 og scanne QR koden med din mobiltelefon, og komme ind på CS3'eren den vej. QR koden er forskellig fra CS3 til CS3, og vil altid sende dig til den aktuelle ip for netop din CS3. Derved sparer du gætværket.

Screenshot from 2026-01-05 08-57-07.png

Hvis den siger, at den ikke kan nå adressen, så er det fordi der er noget der forhindrer din pc i at se CS3'eren.

Du skal kun bruge VNC, hvis du vil redigere sporplaner og hændelser. Det meste andet kan du gøre fra web interfacet. Det udbygges hele tiden, og med tiden vil behovet for VNC forsvinde helt.

Det er den stadig, så langt så godt…

Ip adressen er stadig 192.168.0.131 på min CS3, og jeg har indtastet den i browseren på min PC, og får som tidligere nævnt følgende fejl:

”Der kan ikke oprettes forbindelse til dette website
192.168.0.131 var for lang tid om at svare.”

Korrekt – den kan ikke nå adressen.

Jeg har også prøvet at gå et skridt baglæns, og koblet et netkabel mellem PC og CS3, og prøvet at tilgå CS3s IP adresse – jeg får samme fejl. ”Der kan ikke oprettes forbindelse til dette website

Jeg må konkludere at alle indstillinger er, som de skal være – det virker bare ikke lige i mit tilfælde.

Lincoln
Ledvogter

Indlæg af Lincoln »

Jeg har nu resettet TP-link Nano og startede helt forfra med opsætningen. Fulgte vejledningen slavisk, og opsætningen forløb uden problemer. Satte den herefter i CS3, indtastede IP adressen fra CS3... det virker stadig ikke.

Desværre er fejlmulighederne uendelige, når alle indstillinger, man normalt skal lave, er som de skal være. Et eller andet sted på PCen, CS3, i TP-links opsætning eller et helt 4. sted må der være en forkert indstilling, et manglende flueben, et kryds for meget - et eller andet, der pludselig spænder ben for det hele. Som nævnt så fik jeg det til at virke for 14 dage siden. Har brugt PCen siden, men ikke CS3 eller TP-Link.

moppe
Lokomotivfører
Kontakt:

Indlæg af moppe »

Lincoln skrev: 05 jan 2026, 21:13

Jeg har også prøvet at gå et skridt baglæns, og koblet et netkabel mellem PC og CS3, og prøvet at tilgå CS3s IP adresse – jeg får samme fejl. ”Der kan ikke oprettes forbindelse til dette website

Hvis du kobler et kabel direkte mellem computer og CS3, har du ikke fat i en DHCP server som tildeler din PC og CS3 ip adresser.
Ergo, du ved ikke rigtigt hvilke ip adresser de to enheder har.

Hvis du sætter kabel i CS3 og kobler det direkte til din router, hvilken ip adresse får den så?

På din pc skriver du cmd i startefeltet og trykker Enter.
Så kommer der et sort vindue op kaldet “DOS promt”
I det vindue skriver du: ping 192.168.0.120 og ser hvad den svarer.
Derefter tester du med: ping 192.168.0.131 og ser hvad den svarer.

Klaus

Lincoln
Ledvogter

Indlæg af Lincoln »

moppe skrev: 05 jan 2026, 21:52
Lincoln skrev: 05 jan 2026, 21:13

Hvis du kobler et kabel direkte mellem computer og CS3, har du ikke fat i en DHCP server som tildeler din PC og CS3 ip adresser.
Ergo, du ved ikke rigtigt hvilke ip adresser de to enheder har.

Hvis du sætter kabel i CS3 og kobler det direkte til din router, hvilken ip adresse får den så?

På din pc skriver du cmd i startefeltet og trykker Enter.
Så kommer der et sort vindue op kaldet “DOS promt”
I det vindue skriver du: ping 192.168.0.120 og ser hvad den svarer.
Derefter tester du med: ping 192.168.0.131 og ser hvad den svarer.

Klaus

192.168.0.131 – samme som før, da den var forbundet til TP-Link.

Ping 192.168.0.120:

Pinging 192.168.0.120 with 32 bytes of data:
Reply from 192.168.0.120: bytes=32 time<1ms TTL=128

Ping statistics for 192.168.0.120:
Packets: Sent = 4, Received = 4, Lost = 0 (0% loss),
Approximate round trip times in milli-seconds:
Minimum = 0ms, Maximum = 0ms, Average = 0ms

Ping 192.168.0.131:

Pinging 192.168.0.131 with 32 bytes of data:
Reply from 192.168.0.120: Destination host unreachable.

Ping statistics for 192.168.0.131:
Packets: Sent = 4, Received = 4, Lost = 0 (0% loss),

Lincoln
Ledvogter

Indlæg af Lincoln »

Med kablet sat mellem netværksrouteren og CS3 kan jeg nu tilgå CS3s skærm via IP 192.168.0.131, både via browser og RealVNC. Men det er en kablet forbindelse, som jeg netop ville undgå, fordi CS3 så er nødt til at stå i den anden ende af huset, og jeg skal så trække strøm fra CS3 til skinnerne hele vejen gennem huset!

Men TP-Link virker ikke efter hensigten. Jeg har prøvet at resette og opsætte den igen 10 gange - samme resultat. PCens browser kan ikke finde TP-Link nogen steder. Søger jeg efter wifi netværk, så er den heller ikke at se nogen steder. Nu ryger den ud - så langt jeg overhovedet kan kaste den!

Min CS2 kunne jeg i det mindste kable med min PC, så de kunne stå i samme rum, men med CS3 medfører det (åbenbart) at begge enheder får tildelt nye, ukendte IP adresser, så de heller ikke kan "se" hinanden.

Så der er ikke andet at gøre end at slå sig til tåls med CS3 alene, uden brug af PC eller andet :(

moppe
Lokomotivfører
Kontakt:

Indlæg af moppe »

Lincoln skrev: 05 jan 2026, 22:26

Min CS2 kunne jeg i det mindste kable med min PC, så de kunne stå i samme rum, men med CS3 medfører det (åbenbart) at begge enheder får tildelt nye, ukendte IP adresser, så de heller ikke kan "se" hinanden.

Nej, direkte kabel mellem PC og CS3 er fuldstændigt det samme som PC og CS2.

Du skal bare sætte faste ip adresser op i henholdsvis PC og CS3, så virker det med direkte kabel.

Klaus

Besvar