Sådan fungerer Märklins nye Telex-kobling

Her kan du debattere og stille spørgsmål til alt om elektronik og digitaldrift på modeljernbanen. Skal du have hjælp til en dekoder eller driller signalet? Stil dit spørsmål her.
Besvar
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Sådan fungerer Märklins nye Telex-kobling

Indlæg af Søren »

Hejsa

I 2018 kommer den ny Märklin Telex-kobling på markedet. I første omgang monteret på årets klubmodel som er en "rangerkrokodille" fra Schweiz.

Telex-koblingen er en komplet nyudvikling som ikke længere beror sig på elektromagnetisme, men i stedet på såkaldt Shape Memory Alloy (SMA). Metallet SMA kan huske en bestemt form hvis det påvirkes udefra. I kold tilstand bryder metallet med sin form, og i varm tilstand gendanner det sin oprindelige form.

Da metallet ikke fylder særlig meget har det gjort det muligt at udvikle en ekstrem slank Telex-kobling, hvor metallet er monteret lige under koblingshovedet.
Den ny Märklin Telex-kobling
Den ny Märklin Telex-kobling

Kobling låst:
Metallet er koldt. En lille fjeder sørger for at koblingshovedet holdes låst.
maerklin_telex_h0_geschlossen_39567.jpg
Koblingen åben:
Metallet gendanner sin oprindelige form. Koblingshovedet åbnes.
maerklin_telex_h0_offen_39567.jpg
Koblingen er udviklet i samarbejde med et tysk firma der hedder Memetis. Du kan læse mere om teknologien her:
http://www.memetis.com/technology/

Det er på nuværende uvist hvornår koblingen kommer i handlen som løssalg. Hvis den overhovedet gør det.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

pera
Stationsforstander
Indlæg: 63
Tilmeldt: 21 feb 2016, 22:21
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C og LGB
Geografisk sted: 8970 Dalbyover

Re: Sådan fungerer Märklins nye Telex-kobling

Indlæg af pera »

Det ser spænde ud, jeg har ikke helt bestem mig for hvilke koblinger jeg skal vælge. Jeg har overvejet meget om det skulle være roco universalkobling, men den her er måske også vær og kigge på.
Med Venlig Hilsen
Per A

Märklin CS3+, C Skinner, 3 Skinne drift. Kælderkøbing modeljernbane. og LGB i Haven
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Sådan fungerer Märklins nye Telex-kobling

Indlæg af Søren »

Hej Per

Ovenstående kobling er kun relevant for lokomotiver eller rullende materiale med dekoder ombord, hvor det giver mening at kunne koble materialet fra på afstand.

Til vogne vil du typisk vælge en alm. kobling. Som f.eks. Rocos universalkobling. Märklins nye Telex-kobling er kompatibel med Rocos universalkobling og andre bøjlekoblinger.

Til afkobling mellem vognstammerne plejer jeg at benytte enten en "afkoblingsspade" (manuel hånd afkobler) eller en afkoblingsskinne.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Ksn1205
Ledvogter
Indlæg: 173
Tilmeldt: 15 apr 2017, 09:31
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C

Re: Sådan fungerer Märklins nye Telex-kobling

Indlæg af Ksn1205 »

Synes også det ser meget intresant ud med den nye telex håber på at kunne få lov til at prøve den en dag..
pera
Stationsforstander
Indlæg: 63
Tilmeldt: 21 feb 2016, 22:21
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C og LGB
Geografisk sted: 8970 Dalbyover

Re: Sådan fungerer Märklins nye Telex-kobling

Indlæg af pera »

Ja det er da også sandt søren. jeg har i noget tid været lidt irriteret over at have flere forskellige slags koblinger, så man ikke kan lave de togstammer man gerne vil. Men har kigget meget på Rocos universalkobling om det er en god kobling har jeg ikke prøvede i nu, men kan de bruges til den nye kobling fra Märklin så vil det da være rigtig godt 🤔og hvis det ikke slår budgettet i stykker i kælderkøbing modeljernbane 😆
Med Venlig Hilsen
Per A

Märklin CS3+, C Skinner, 3 Skinne drift. Kælderkøbing modeljernbane. og LGB i Haven
Mogens
Lokomotivfører
Indlæg: 281
Tilmeldt: 16 dec 2017, 21:21
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C
Geografisk sted: DK 2665 Vallensbæk Strand

Re: Sådan fungerer Märklins nye Telex-kobling

Indlæg af Mogens »

Hej Søren.

Jeg har tænkt på at montere en telexkobling i min maerklin N maskine. Märklin 37846.

På platinet er f2 ledig så vidt jeg kan forstå er der 2 ledninger på koblingen, den ene skulle være sort.

Jeg vedlægger et billede af decoderen
Iflg oplysninger om decoderen på nettet
er 3 ledning - orange- fra oven oplyst at skulle være "F Spannung" (tysk) på dansk vel fast spænding.

Har du er bud på ledningstilslutningen.

Vedhæftede filer
Platin 1
Platin 1
Platin 1 billede nr 2
Platin 1 billede nr 2

Med venlig hilsen
Mogens

Kører Märklin. CS3+ og Cs2, tysk materiel, enkelte DK modeller.

Besvar