Godt til din godsvogn, under presenning

Forum for alle spørgsmål om modeljernbaner i alle skalaer. Her kan du debattere og stille spørgsmål om emner, der ikke finder plads i de andre fora.
moppe
Lokomotivfører
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Godt til din godsvogn, under presenning

Indlæg af moppe »

gert skrev:det er i 1950'erne der har min interesse - altså noget epoke III. Det irriterer mig, at jeg ikke rigtig kan huske godstogene med åbne vogne fra den tid. Lukkede godsvogne var der masser af.
Jeg er nok "skadet" af mest at kigge på tyske billeder. Her begyndte man med "rungenwagen" helt tilbage i 1933.

Klaus
Erik Olsen
Lokomotivfører
Digital: Ja
Scale: N
Geografisk sted: Ishøj
Kontakt:

Re: Godt til din godsvogn, under presenning

Indlæg af Erik Olsen »

gert skrev:det er i 1950'erne der har min interesse
Så skal jeg tænke tilbage til min tidligste barndom. Jeg husker især brædder planker, tømmer, halm og maskiner læsset på åbne vogne med pressenningdække (af gode grund var det svært at se hvilke). Kreaturer blev nu kun befordret i lukkede vogne. Jeg tror at tønder, fade og trækasser fortsat kunne køres i åbne vogne med pressenningdække hvis der var grund til at beskytte læsset mod vind og vejr. Gødning kørtes i reglen i åbne vogne med pressenningdække, det må ikke blive vådt.

I Ordresamlingen - Serie J, 1939 på http://www.modelbaneteknik.dk/jernbane/ ... gnmatr.htm står i afsnit 4 og 5 en del om læsning, sikring, besnøring, brug af pressinninger etc.
Besvar