Godt til din godsvogn, under presenning

Forum for alle spørgsmål om modeljernbaner i alle skalaer. Her kan du debattere og stille spørgsmål om emner, der ikke finder plads i de andre fora.
moppe
Lokomotivfører
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Godt til din godsvogn, under presenning

Indlæg af moppe »

Hvad med at få værktøjsmaskiner, en lokomotbil, eller sågar en VW Boble som indhold til din godsvogn?

http://www.lemsch-modelle.de/katalog.php?extid=9#

Jeg ved at der tidligere i andre fora har været spurgt til netop Boblen til at sætte på en godsvogn. Her er der da et prismæssigt okay alternativ til rigtige bilmodeller.

Klaus
Søren
Lokomotivfører
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Godt til din godsvogn, under presenning

Indlæg af Søren »

moppe skrev:Hvad med at få værktøjsmaskiner, en lokomotbil, eller sågar en VW Boble som indhold til din godsvogn?
http://www.lemsch-modelle.de/katalog.php?extid=9#
Jeg ved at der tidligere i andre fora har været spurgt til netop Boblen til at sætte på en godsvogn. Her er der da et prismæssigt okay alternativ til rigtige bilmodeller.
Jeg så et tip i MIBA, hvor man kunne lave presenninger selv. Ideen var at tage de her engangsspritklude og lægge dem henover et emne. Herefter benytte en hvidlimopløsning og få dem til at hærde.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

moppe
Lokomotivfører
Kontakt:

Indlæg af moppe »

bahnfannet skrev:Jeg så et tip i MIBA, hvor man kunne lave presenninger selv. Ideen var at tage de her engangsspritklude og lægge dem henover et emne. Herefter benytte en hvidlimopløsning og få dem til at hærde.
Jeg tror at Flemming Ormstrup også har beskrevet den metode.

Men til 1,5€ stykket, så er det at jeg går hen og bliver "ødsel" med mine penge, frem for at bruge timer på at gøre det selv......

Klaus
f.ormstrup
Godsforvalter
Kontakt:

Indlæg af f.ormstrup »

bahnfannet skrev:Jeg så et tip i MIBA, hvor man kunne lave presenninger selv. Ideen var at tage de her engangsspritklude og lægge dem henover et emne. Herefter benytte en hvidlimopløsning og få dem til at hærde.
Jeg tror presenningen bliver temmelig grov i strukturen med spritklude - brug engangslommetørklæder istedet. Og så er der er et men, det der bliver dækket med presenning skal blive under presenningen bagefter! Så hvis det er en bil el.lignende kan metoden hurtig blive temmelig bekostelig.
moppe skrev: Jeg tror at Flemming Ormstrup også har beskrevet den metode.
Men til 1,5€ stykket, så er det at jeg går hen og bliver "ødsel" med mine penge, frem for at bruge timer på at gøre det selv......
Se. Presenningsdækkede laster.
mvh Flemming
Videoer
SVJMJK
Søren
Lokomotivfører
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Indlæg af Søren »

f.ormstrup skrev:Jeg tror presenningen bliver temmelig grov i strukturen med spritklude - brug engangslommetørklæder istedet. Og så er der er et men, det der bliver dækket med presenning skal blive under presenningen bagefter! Så hvis det er en bil el.lignende kan metoden hurtig blive temmelig bekostelig.
Ja okay, jeg mindes dog ikke, at artiklen i MIBA nævnte dette lille men. Så måske er der flere metoder. Hvorvidt det er engangslommetørklæder eller spritklude, som er bedst til formålet har jeg ingen idé om. Jeg har ikke efterprøvet metoden endnu.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

gert
Lokomotivfører
Geografisk sted: Aalborg

Indlæg af gert »

Jeg kom til at tænke på, hvilke laster kørte man rent faktisk med, der var presinningdækket?

Gert
-modeljernbaner bygger ikke sig selv!
deltag i DMJUs konkurrencer!
moppe
Lokomotivfører
Kontakt:

Indlæg af moppe »

gert skrev:Jeg kom til at tænke på, hvilke laster kørte man rent faktisk med, der var presinningdækket?
For eksempel biler - på de første vogne efter damplokomotivet.

Maskiner og maskindele som ikke har godt af vand/regn i større mængder. Har set eksempler med hø/halm i store baller på åbne godsvogne, med presenning over.

Her lidt om emnet:
http://www.heckmann-modellbahn.de/html/ ... ager_.html

Klaus
gert
Lokomotivfører

Indlæg af gert »

Tak for linket.
Det enste jeg nemlig selv kan huske, er netop hø/halm. Landbrugsmaskiner og meget andet, der er beregnet til at bruges ude, havde/har en overfladebehandling der burde gøre en presenning overflødig - ja måske direkte skadelig for overfladebehandlingen.

Gert
bjerg
Trafikelev
Scale: N

Indlæg af bjerg »

gert skrev:Jeg kom til at tænke på, hvilke laster kørte man rent faktisk med, der var presinningdækket?
kommer an på hvornår. opr. brugte man ikke lukkede vogne, kun åbne evt. med presenningdække. noget senere kunne man godt møde åbne højsidede vogne evt. med presenningbom og pressenning med laster som tønder, fade, kasser, småkreaturer oma. som endnu senere ville blive kørt i lukkede vogne.
gert
Lokomotivfører

Indlæg af gert »

det er i 1950'erne der har min interesse - altså noget epoke III. Det irriterer mig, at jeg ikke rigtig kan huske godstogene med åbne vogne fra den tid. Lukkede godsvogne var der masser af.

Gert
Besvar