Hobbytrade MZ

Forum for alle spørgsmål om modeljernbaner i alle skalaer. Her kan du debattere og stille spørgsmål om emner, der ikke finder plads i de andre fora.
Besvar
KBAndersen
Godsforvalter
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C
Geografisk sted: Tåstrup

Hobbytrade MZ

Indlæg af KBAndersen »

Hej

Har dette flotte lokomotiv fra Hobbytrade. Rigtig god lyd i. :D

Dog oplever jeg at det køre meget uroligt. Ikke den flotte jævne fart som feks mit Märklin MY gør. Det ser faktisk rigtig dumt ud. Man ser det også på de på vogne der er hægtet efter. De hopper frem og tilbage.
Hvordan kan jeg løse dette problem?
Mvh
Kenneth B. Andersen
moppe
Lokomotivfører
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Hobbytrade MZ

Indlæg af moppe »

KBAndersen skrev:Dog oplever jeg at det køre meget uroligt. Ikke den flotte jævne fart som feks mit Märklin MY gør. Det ser faktisk rigtig dumt ud. Man ser det også på de på vogne der er hægtet efter. De hopper frem og tilbage.
Det lyder meget mærkeligt. Vi har et par HobbyTrade MZ på banen. De kører ganske jævnt.

Er det specielle steder på banen den gør det?
Er det mere udpræget ved lav hastighed?
Kører du DCC eller MM protokol til lokomotivet?
Ændrer lyden sig, eller blinker lyset, når det sker?

Klaus
KBAndersen
Godsforvalter

Indlæg af KBAndersen »

moppe skrev:
KBAndersen skrev:Dog oplever jeg at det køre meget uroligt. Ikke den flotte jævne fart som feks mit Märklin MY gør. Det ser faktisk rigtig dumt ud. Man ser det også på de på vogne der er hægtet efter. De hopper frem og tilbage.
Det lyder meget mærkeligt. Vi har et par HobbyTrade MZ på banen. De kører ganske jævnt.

Er det specielle steder på banen den gør det?
Er det mere udpræget ved lav hastighed?
Kører du DCC eller MM protokol til lokomotivet?
Ændrer lyden sig, eller blinker lyset, når det sker?

Klaus
1. Nej det er på hele banen.
2. Nja,, ses måske mest tydeligt ved lav hastighed.
3. Hm ja,,, Tror det er MM.. Det må jeg lige tjekke.
4. Det har jeg ikke opserveret. Tjekker i aften.
Mvh
Kenneth B. Andersen
Søren
Lokomotivfører
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Indlæg af Søren »

Hvordan kan jeg løse dette problem?
Når du skriver "hopper frem og tilbage" er det sådan i bløde bevægelser, at stammen udvider sig og trækker sig sammen? Hvis man f.eks. forestiller sig, at det er fjederne i koblingerne der påvirkes af at lokomotivet kører i bløde ryk?

Jeg oplever ofte at mine lokomotiver gør det samme. Jeg mistænker dekoderen, da jeg oftest oplever det ved f.eks. Hobby lokomotiverne fra Trix. Jeg oplever det ikke ved mine lokomotiver med LokPilot. Jeg har LokPilot 3.5 i næsten alle mine loks - undtagen enkelte med Uhlenbrock og Hobby-lokomotiverne med den no-name dekoder de nu engang har.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

KBAndersen
Godsforvalter

Indlæg af KBAndersen »

Så har jeg lige prøvet lokomotivet af.

Det køre i ryk. Ligesom om det skulle være et tandhjul der gik stramt halvvejs rundt. Det er jo ikke vildt, men vi ser det tydeligt.
Der er ingen forskel om der er lys, lyd på.
Mvh
Kenneth B. Andersen
moppe
Lokomotivfører
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Indlæg af moppe »

KBAndersen skrev:Det køre i ryk. Ligesom om det skulle være et tandhjul der gik stramt halvvejs rundt. Det er jo ikke vildt, men vi ser det tydeligt.
Der er ingen forskel om der er lys, lyd på.
Rundt på ryggen med den. HobbyTrade kører med åbne bogie-bunde, hvor tandhjulene stikker ud. Det er ikke sådan at du har fået noget ind i et tandhjul, eller et tandhjul er flækket?
Det flækkede tandhjul led/lider en del Heljan maskiner af.

Strøm til og lade den køre meget langsomt og kig så i tandhjulene. Du opdager så også at HobbyTrade har "snydt" og at lokomotivet kun trækker på 4 aksler.....

Klaus
(Der i dag lige har prøvekørt en Heljan EG - for søren en flot og ikke mindst velkørende maskine)
Besvar