Lenz LH101

Her kan du debattere og stille spørgsmål til alt om elektronik og digitaldrift på modeljernbanen. Skal du have hjælp til en dekoder eller driller signalet? Stil dit spørsmål her.
Anders63
Godsforvalter
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail

Lenz LH101

Indlæg af Anders63 » 28 jul 2018, 09:09

Är där någon som har provat Lenz nya körkontroll LH101?
Jag var hos Theis i Togcenter för att köpa denna men dessvärre var det redan slutsålt.
Jag har läst manualen om LH101 i Lenz hemsidan och denna körkontroll är mera avancerad än det gamla LH100.
Ett plus med LH101 är belysning i displayen. :)

Søren
Lokomotivfører
Skinnesystem: Trix C
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Lenz LH101

Indlæg af Søren » 28 jul 2018, 16:45

LH101 er bestemt en interessant videreudvikling af LH100. Jeg var meget glad for min Lenz LH100 da jeg havde den, men jeg savnede den drejeknap som nu er på LH101. Desværre så kom LH101 alt, alt for sent og jeg har længe fundet andre græsgange.

LH101 er på mange måder den samme som LH100. Den har fået et pænere display, som du selv skriver, og dermed er der mulighed for at vise flere informationer i displayet.

Derudover:
- Lokomotivtast så det er nemmere at angive adresser. Tryk på lokomotivet og angiv adressen på nummertastaturet.
- Rangertilstand. Normalt går drejeknappen tilbage til køretrin 0. Med rangertilstand går drejeknappen tilbage til køretrin 1. Det betyder at du kan rangere med et lokomotiv uden at skulle bøvle med at køre i køretrin 1. Det kan være svært at styre uden at kigge på håndkontrollen. Med rangertilstand standser du lokomotivet ved at trykke på drejeknappen. Det er muligt at styre uden at kigge på håndkontrollen.
- Du kan gemme togveje i din LH101. Et tryk på togvejsknappen lader dig styre togvejene. Bemærk! Togveje gemmes i LH101. De er altså unikke for din LH101 og ikke gemt i din LZ. Andre LH101 kan have andre togveje.
- Klubtilstand. Du kan veksle mellem tilstand 0 (ingeniør-agtigt), 1 og 2. Det drejer sig om styringen af lokomotivet og hvilke muligheder du har. Tilstand 0 er ubegrænset, tilstand 1 tillader magnetartikler og tilstand 2 er kun lokomotivet.
- Det er muligt at styre lysstyrken og konstrasten på displayet.

Alt i alt en fin opgradering. Lenz tilbyder at ombytte dine LH100 til LH101 for 79€. Så der er da lidt at spare, det må også være at foretrække frem for at beholde sin LH100.
Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med Märklin Digital, tysk forbillede IV, V og VI | Modeller fra Trix | Læs mit skriv om Märklin Digital

ptmadsen
Stationsbetjent
Geografisk sted: Haderslev

Indlæg af ptmadsen » 28 jul 2018, 21:05

Hej Søren!

LH101 er bestemt en interessant videreudvikling af LH100. Jeg var meget glad for min Lenz LH100 da jeg havde den, men jeg savnede den drejeknap som nu er på LH101.

Om det er en interessant udvikling afhænger jo af brugeren og øjne der ser. Jeg er bestemt ikke duperet på nogen måde. Jeg har fået min gamle LH100 fra 1996 ombyttet til LH101 og har stadig din tidligere LH100. Jeg fortyder i dag at jeg ikke fik begge LH100 med software 3,0 opgraderet til 3,6 for samme pris som jeg har betalt for 1 X ombytning til LH101 med software 3,6.

Her følger blot nogle få bemærkninger.

1: Læg LH101 på et bord, tast en af de nederste taster i højre eller venstre side. Jeg er klar over at LH101 er en håndholdt betjening MEN. Har med dobbelt klæbende tape monteret et mellemlæg under hvert af de nederste hjørner så LH101 ikke vipper og falder på gulvet.

2: Sprache. Hvor er US / Engelsk, sprog muligheden blevet af. Håber man på at kunden vil betale for en opgradering til denne mulighed.
Tams Elektronik har været i stand til at indbefatte US / Engelsk i deres software. Undres over at LENZ ikke har kunnet tænke så langt.

3: Det famøse potentiometer til hastighedsregulering. Jeg har det nu udmærket med tasterne. Er der virkelig nogen der bruger 128 hastighedstrin. Det tager en krig at nå den ønskede hastighed med potentiometeret. Ydermere har man inkorporeret potentiometeret, så man ved at dreje og taste, kan vælge i menu under betjening / programmering. I forhold til LH100, hvor man tastede og ikke drejede, er taste vejen blevet langsommere.

4: Displayet er blevet mindre. Det har så fået lys og man kan stille kontrast. Alle andre producenter kan det samme, men gør deres display større.

5: Sporskifte / signal tasten. Hvorfor skal jeg helt tilbage i menuen til tasten ESC hvis jeg har valgt et sporskifte og ønsker at vælge et andet.

6: Lokomotiv tasten har altid været der. Man tastede blot CL og derefter det nye loknr, samt derefter Enter.

Jeg er bestemt ikke duperet. Der ligger noget bag tilbudet om ombytning af LH100 til LH101. Ønsker man ikke at supporte LH100 længere?
Skulle der være nogle der ønsker en demonstration af dyret før de bruger pengene på LH101 er de velkommende her i Garagen i Haderslev lørd. 1108 fra kl.1000 og resten af dagen. Send en Privat mail så vil i få kørevejledning, skulle i medbringe rundstykker og eller wienerbrød til forplejning vil der være kaffe på kanden.

Venlig hilsen
Peter Madsen

Søren
Lokomotivfører
Kontakt:

Indlæg af Søren » 28 jul 2018, 21:29

Hej Peter

Det er dejligt med betragtninger fra de som rent faktisk har prøvet LH101. Jeg har stadig til gode at prøve den, men jeg er som udgangspunkt positivt indstillet overfor alt med drejeknap. :-)

Jeg var også glad for min LH100. Den var udmærket og en anderledes måde at køre toget på. Jeg brugte ofte "hurtig knapperne" på LH100 til at komme op i køretrin. Alle mine loks kører 128 køretrin, men med "hurtig knapperne" føles det som mindre. Men dekoderen kan udnytte de 128 køretrin til at komme op i fart. Jeg synes det giver en mere jævn kørsel. Jeg har aldrig rigtig tænkt over det på andre måder end at jeg synes 14 køretrin var for lidt, da det giver store spring mellem køretrinnene.

Lenz har tidligere meldt ud at LZV200 får mulighed for at opgradere softwaren over internettet. Om det kommer til at betyde at vi også kan opgradere LH101 ved jeg ikke. Jeg kunne godt håbe at de åbnede for muligheden, det er både upraktisk og håbløst gammeldags at skulle sende enhederne ned til opgradering. Jeg fik det aldrig gjort med mine egne.

Der er tydeligvis plads til forbedringer i softwaren, så vi må håbe de lytter til kundernes spørgsmål og kommentarer. Det er alt andet lige den vej de bør gå. Generelt synes jeg Lenz har mange interessante produkter i sortiment, især tastemodulet LW150 og ABC bremsesystemet er interessant.

Jeg er spændt på hvornår LZV200 kommer (hvis den overhovedet kommer). Det er 8 år siden at den blev annonceret. Man skal være forberedt på at vente længe når Lenz annoncerer produkter. Desværre.
Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med Märklin Digital, tysk forbillede IV, V og VI | Modeller fra Trix | Læs mit skriv om Märklin Digital

moppe
Lokomotivfører
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Indlæg af moppe » 28 jul 2018, 21:50

Jeg forstår ikke helt Lenz og LH101.

Drejeknappen er lækker nok, men helt ærligt, så lille et display i 2018?
Og en pris på 149€, hvilket er 1,5 gange prisen på en MultiMAUS eller WLANmaus, som tilbyder stort set samme funktioner (mangler multitraktionog har “absolut" regulator og ikke “endeløs”.

Klaus

Søren
Lokomotivfører
Kontakt:

Indlæg af Søren » 29 jul 2018, 05:50

Jeg tror det skal ses i lyset af, at systemet har været på markedet i mange år. Systemet har lagt sin stil. Det vil ikke passe ind, hvis Lenz pludselig ændrede systemet alt for voldsomt. Jeg tror at det er derfor at tingene ser ud i dag, stort set som de gjorde, da systemet udkom.

De trofaste kunder køber det; selvom prisen er høj.

Prisen for en LH101 er ca. 370 kr. mere end Rocos røde MultiMouse (som ind til for nylig kostede næsten det samme som en LH) og Märklins Mobile Station. Begge koster 99€. Jeg synes prisen på LH101 er acceptabel. Den kan trods alt lidt mere. Jeg vil antage at de fleste kunder har en eller to LH'ere til deres anlæg. Jeg tror også prisen er sat på baggrund af efterspørgsel.

Det kunne dog være interessant at vide, hvor mange nye kunder der kommer til? Jeg har ikke hørt mange sige, at de har købt Lenz systemet som deres første DCC system. Jeg hører heller ikke mange sige, at de er skiftet til Lenz systemet. De fleste kunder bliver hængende ved det første system de køber, så det er vigtigt at have fat i kunderne fra starten.

Jeg ved det ikke, det ved kun Lenz, men det kan forklare de lidt højere priser: De sælger simpelthen ikke nær så meget.

Jeg synes Lenz systemet har sine fordele i at det er "simpelt". Forstået på den måde, at du kan koncentrere dig om at styre dit tog, og ikke skal have fokus på håndkontrollen. Langt hen ad vejen kan jeg køre et lokomotiv med en LH, uden at skulle kigge på håndkontrollen. Det er sværere med de andre systemer. Jeg synes at Lenz systemet træder i baggrunden i forhold til fokus på modeljernbanen. Det er "bare" en måde at styre toget, det forsøger ikke at være mere end det. Hvis det er vigtigt for en, så synes jeg at Lenz systemet er et godt valg. Det minder nok mest af alt om Uhlenbrocks Daisy system, som langt hen ad vejen er samme koncept.
Med venlig hilsen
Søren

Anders63
Godsforvalter

Indlæg af Anders63 » 29 jul 2018, 09:12

Tack för hjälpen med information om Lenz LH101.
Det finns som vanligt för och nackdelar med digitala system men jag kan hålla med om Peter Madsen om displayen.
Den är liten och vi lever idag i datavärlden samt teknikens under så borde Lenz har satsat på att utveckla körkontroll lite mera bättre.
Bör påpekar här att Lenz sa redan för flera år sedan att dom skulle införa namnord på digitala ljud/till funktioner i körkontroll.
Men gjorde dom det?
Icke och inte ens icon-symboler bryr dom sig om det.
Jag har Lenz LH100 med tryckknappar och det känns bekvämt när man snabbtrycker till exempel lokets körhastighet.
Hade Lenz bara tillverkat körkontroll på ungefär samma som Märklins MS2 med större display samt bättre symboler så hade jag varit nöjd och köpt det istället.

Anders63
Godsforvalter

Indlæg af Anders63 » 12 aug 2018, 07:55

Här finns videor om Lenz LH101:
www.aandhmodels.co.uk/lenz-lh101-1932-c.asp

Anders63
Godsforvalter

Indlæg af Anders63 » 12 aug 2018, 08:31

Man kan också välja språket i körkontrollen.

ptmadsen
Stationsbetjent
Geografisk sted: Haderslev

Indlæg af ptmadsen » 12 aug 2018, 19:45

Hej
Det er det med at læse og forstå. Ja på de i England udleverede LH101 kan man vælge sprog.

Venlig hilsen
Peter Madsen

Besvar