MTB PKP SU46

Præsenter din modeljernbane, dit nyeste diorama eller nyeste skud på samlingen. Husk at bruge billeder, så vi alle kan nyde det.
Besvar
Togsøn
Stationsbetjent
Indlæg: 36
Tilmeldt: 30 jun 2013, 14:28
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Peco Code 100

MTB PKP SU46

Indlæg af Togsøn » 12 aug 2018, 21:49

Hejsa.

Så kom der et par nye Polakker hjem til anlægget.

Her en MTB: PKP SU46. Et diesellok på 2250 hk, som vejer 106 tons, med 3 kV elvarme generator og kan køre 120 km/t

Bygget i en lille serie på 54 styks mellem 1974 og 1985.
SU46.JPG
MTB SU46
Og en PIKO: PKP SP45. Et diesellok på 1700 hk, som vejer 102 tons, men med en Vapor dampvarmekedel som i DSB´s lokomotiver dog bygget på licens i Polen, den kan også køre 120 km/t.

Bygget i en serie på 268 styks mellem 1970 og 1976.
SP45.JPG
PIKO Sp45
Begge maskiner er dieselelektriske som DSB´s lokomotiver af samme effekt.

Hilsen Erling

esben2009
Ledvogter
Indlæg: 156
Tilmeldt: 23 maj 2015, 18:42
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: C-skinner

Re: MTB PKP SU46

Indlæg af esben2009 » 13 aug 2018, 22:36

Det er altid spændende at høre om modeltog med østeuropæisk forbillede. Er de to polske tog et par enlige svaler, eller gemmer der sig mere i skuffen som du kan dele med os andre ?

Togsøn
Stationsbetjent
Indlæg: 36
Tilmeldt: 30 jun 2013, 14:28
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Peco Code 100

Re: MTB PKP SU46

Indlæg af Togsøn » 14 aug 2018, 11:58

Hej Esben.

Måske du skal se lidt tilbage i tiden: viewtopic.php?f=3&t=707&hilit=sm42

De rangerer og kører som togmaskiner, stadigt tit på anlægget.

Hilsen Erling.

Togsøn
Stationsbetjent
Indlæg: 36
Tilmeldt: 30 jun 2013, 14:28
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Peco Code 100

Re: MTB PKP SU46

Indlæg af Togsøn » 14 aug 2018, 20:16

Hej Venner.

Esben efterlyser flere billeder, her ET22, et ellok på 3000 KW, 125 km/t

Bygget i kun 1183 eksemplarer til PKP mellem 1969 og 1989.

Kører både Gods og Persontog. Har elvarme.
ET22.JPG
PIKO ET 22
Her EU07, et ellok på 2000 KW, 125 km/t

Bygget i kun 488 eksemplarer til PKP mellem 1965 og 1995.

Kører både Gods og Persontog. Har elvarme.
eu07.JPG
PIKO EU 07
Begge PIKO lok fra Expert serien som kører super :
et22 og eu07.JPG
PIKO ET 22 og EU 07
Rød PIKO CSD T.770 fra de Tjekkoslovakiske statsbaner kan skimtes i baggrunden.

Et lok på 1350 HK ,90 Km/t, bygget i kun 326 styks til CSD

fra 1967-1988 litra T.669 efter 1988, ændret til litra T.770.

Har set den i Tjekkoslovakiet som både gods samt persontogs lokomotiv, uden Elvarme !

Også et PIKO Expert serie lok !

Dette lok er forøvrigt bygget i en serie til hele østeuropa på: 8316 styks, værsgo !

Hilsen Erling.

esben2009
Ledvogter
Indlæg: 156
Tilmeldt: 23 maj 2015, 18:42
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: C-skinner

Re: MTB PKP SU46

Indlæg af esben2009 » 20 aug 2018, 10:41

Tak for indblikket i de østeuropæiske tog.

På youtube har jeg bemærket at der er mange flotte østeuropæiske anlæg, så ingen tvivl om at interessen for modeltog også lever i de lande.

Blandt de større modeltogsproducenter ser der ud til at være et fornuftigt udvalg af tog og vogne fra Polen/Tjekkiet/Ungarn. Men har man også mere lokale producenter i lighed med vores McK der udbyder detaljeret modeller i små serier ?

Togsøn
Stationsbetjent
Indlæg: 36
Tilmeldt: 30 jun 2013, 14:28
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Peco Code 100

Re: MTB PKP SU46

Indlæg af Togsøn » 23 aug 2018, 20:17

Hej.

MTB som jeg skriver om er en Tjekkisk producent, Ala. Mck som laver modeller til det tjekkiske og polske marked lokalt.
Robo i Polen som laver polske vogne, både person og godsvogne.
Schlesienmodelle i Tyskland som laver Polske modeller af Lok og vogne, i den dyre klasse.

I både Polen og Tjekkiet / Slovakiet samt Ungarn findes mange køkkenbords producenter som laver egne modeller.

Jeg har flere Tjekkiske Motorvogne , med super køreegenskaber som er lavet af en køkkenbords producent som har specialiseret sig i motorvogne og bivogne dertil.

Mange byggesæt til hjemmebyggeren kan fås på Markedet i Prag. Jeg har selv bygget modeller udfra disse byggesæt med et godt resultat.

Så jeg har modeller som nu findes fra Roco, men i min samling for mange år tilbage lavet af en hjemmebygger i Prag !

Hilsen Erling.

Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 3623
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Trix C
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: MTB PKP SU46

Indlæg af Søren » 23 aug 2018, 20:21

Hej Erling

Har du nogen billeder af køkkenbordsmodellerne?
Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med Märklin Digital, tysk forbillede IV, V og VI | Modeller fra Trix | Læs mit skriv om Märklin Digital

Togsøn
Stationsbetjent
Indlæg: 36
Tilmeldt: 30 jun 2013, 14:28
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Peco Code 100

Re: MTB PKP SU46

Indlæg af Togsøn » 23 aug 2018, 20:48

Hej Søren, du er godt nok Hurtig.

Her kommer min gode ven i Prags Hjemmebyggede Motorvogn CSD M.262.

De har indbygget lys og et godt drev.
M262 1.JPG
M 262 2.JPG
M262 3.JPG
M 262 3.JPG
M 262 4.JPG
Denne Type Motorvogn er bygget mellem 1949-1960 i et antal på 250 styks.
Det er en dieselelektrisk motorvogn, med en firetakts dieselmotor på 410 Hk.
Den har to Banemotorer og kan køre 90 km/t.
Er Taget ud af drift i 2007.

Med venlig hilsen Erling.

Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 3623
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Trix C
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: MTB PKP SU46

Indlæg af Søren » 24 aug 2018, 05:54

Tak for det. Den er sørme fin!
Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med Märklin Digital, tysk forbillede IV, V og VI | Modeller fra Trix | Læs mit skriv om Märklin Digital

Besvar