Märklin S88 LINK som pult
Her er et lille søndagsprojekt. Jeg har forbundet en standard Märklin kontrolpult (72720) til en S88 LINK. Ved at opsætte en S88 LINK som tastatur i din CS3 kan du begynde at arbejde med fysiske trykknapper som udløsere af hændelser.
Her kan du se, hvordan det sættes op. Det er meget simpelt.
Du skal bruge 1 stk. 1N4148 diode for hver trykknap på din pult. En trykknap kan være et alm. ringetryk som du kan købe mange steder. Jeg har for eksemplets skyld valgt en "færdig" kontrolpult.
For hver port 1 - 8 kan du forbinde en trykknap fra pulten. For hver port 9 - 16 kan du forbinde 1 pult. Dvs. at pultens stik i siden forbindes til f.eks. port 9. Da hver pult har 8 kontakter, kan du forbinde 8 x 8 kontakter, altså i alt 64 trykknapper pr. S88 LINK i dit system.
Her er pulten forbundet:
På din CS3 skal du opsætte din S88 LINK, så den arbejder om et tastatur. Det gør du sådan her:
Under "Evaluering 1 - 16" vælger du "Tastaturmatrix".
Scroll herefter længere ned til "Kolonner tastatur" og "Rækker tastatur". Her indtaster du 8 under kolonner, og 1 under række. Vi anvender kun række 9, så det er fint med 1. Hvis du anvender alle rækker 9 - 16, skal du indtaste 8. Du kan godt indtaste 8 i hvert felt, men vær opmærksom på at CS3 så vil bruge tid på at evaluere taster der ikke findes. Dette er unødvendigt.
Nu opretter du kontakter svarende til dine taster på tastaturet. Du opretter en kontakt som enhver anden S88 kontakt, men du vælger her at det er en tast og hvilket nummer tasten har (1 - 64). Da vores taster sidder på række 9, så er det tast 1 - 8. Jeg har kun forbundet 4 stk., så vi kan nøjes med at oprette 4 taster.
Det ser sådan her ud for tast nr. 1. Bemærk at Bus er "Tastmatrix" og kontaktnr. er 1.
Hvis det havde været tast nr. 64, så havde du skrevet 64 under kontaktnr. Du kan ikke vælge Modul, da det kun er relevant for tilbagemelding. Type angiver hvordan kontakten ser ud på sporplanen. Dette er rent visuelt og har ingen betydning for funktionaliteten.
Du kan nu oprette en hændelse der reagerer på din kontakt. Jeg har oprettet 2 hændelser, en der stiller mit signal på rødt, og en der stiller det tilbage til grønt.
Bemærk at K2 er udløser. K2 er den kontakt der repræsenterer den grønne tast på vores kontrolpult.
Her er hændelsen for K1, som er den røde tast:
Nu er CS3 forbundet med trykknapper i den virkelige verden. Du kan trykke på pulten og stille signalet. Herfra er det kun fantasien der sætter grænsen, du kan jo putte hvad som helst i en hændelse, så pulten kan stille togveje, tænde lys i huse osv.
Her er en video der viser eksemplet.
Du kan også lade taster være afhængige af hinanden. Dette er praktisk ved togveje. Her er det en forudsætning af tasten K3 er trykket ned når K2 trykkes ned.
Gør du det ikke, eller gør du det omvendt, bliver hændelsen ikke udført.
God søndag!