Kommentarer til ny sporplan

Forum for alle spørgsmål om modeljernbaner i alle skalaer. Her kan du debattere og stille spørgsmål om emner, der ikke finder plads i de andre fora.
Besvar
Skott
Lokomotivfører
Indlæg: 308
Tilmeldt: 18 jan 2013, 18:09
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: peco code 75

Kommentarer til ny sporplan

Indlæg af Skott »

Så har jeg kreeret endnu en sportavle - Denne gang til anlæggets store station, der er en gennemkørselstation - Derfor I-signal med 4 lanterner :)

De mange cirkler til venstre repræsenterer knapper til en drejeskive, der fås adgang til vha. spor 40 eller 41. De 2 'kasser' mellem SK 19 og SK 22 viser, at SP 50 og SP 51 befinder sig i lokalet ved siden af (som man har adgang til via en hul i væggen)

Jeg har skrevet mig de fif, jeg fik til min forrige sportavle bag øret, og forsøgt at overholde disse - Men det er nu alligevel rart at få andre øjne på, når man lidt stirrer sig blind på eget arbejde.

Så kommentarer er mere end velkomne :)
Sportavle Overby.pdf
(85.39 KiB) Downloadet 271 gange
moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4486
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Kommentarer til ny sporplan

Indlæg af moppe »

Når nu der lange godstog kommer til byen og har to gastankvogne med til “flaskegassen”, så bliver det til en ordentlig omgang rangering, hvis der køres ind i spor 4 fra vest (I1).

Først kobles de resterende vogne fra, så kører lokomotivet ud i hovedsporet (spor 3) og herfra er der 3 muligheder:
1. Bakke gennem hovedsporet, helt ud i indkørslen, op i spor 6 og tilbage ind i spor 11
2. Bakke op til spor 5, trække ud i spor 50 og bakke via spor 6 til spor 11
3. Bakke op gennem spor 5 og ud i spor 10, for at køre op til spor 6 og så ellers bakke ud i spor 11.

Flyt sporskifte 17 længere mod øst, byt 18 og 19 ud med englændere og du har langt mere fleksibilitet og spor 3, 4 og 5 vil blive længere.

Klaus
Skott
Lokomotivfører
Indlæg: 308
Tilmeldt: 18 jan 2013, 18:09
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: peco code 75

Re: Kommentarer til ny sporplan

Indlæg af Skott »

Hej Klaus

Tak for dit input. Da jeg kører epoke III, så er det selvfølgelig stationens rangermaskine, der tager sig af tankvognene. vognene efterlades rigtig nok i spor 4, så trækker rangermaskinen tilbage i udtrækssporet Sp10, skubber vognene ned i SP6, laver omløb, og skubber herefter vognene ind til Flaskegassen. Rangisten skal jo også ha' lidt at lave :)
SK17 er faktisk så langt mod øst som muligt.
Grunden til ikke at lægge en englænder i, som du foreslår (sådan var planen faktisk også før) er, at man så kan rangere frit uden at påvirke af- og ankomstsporene - Selvfølgelig bortset fra skift af maskine :)
Jeg vedhæfter lige den reelle sporplan.
Overby.pdf
(112.75 KiB) Downloadet 247 gange
Besvar