MCK og IC3 og IR.

Forum for alle spørgsmål om modeljernbaner i alle skalaer. Her kan du debattere og stille spørgsmål om emner, der ikke finder plads i de andre fora.
Besvar
Lindhardtsen
Stationsforstander
Indlæg: 86
Tilmeldt: 20 dec 2015, 21:23
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C Digital med CS3 og CS2
Geografisk sted: Faaborg

MCK og IC3 og IR.

Indlæg af Lindhardtsen »

Hej.
Jeg har lige læst på MCK`s hjemmeside at de har opgivet at fremstille IC3 og IR.Da forhandlerne ikke mente at der var køber til
1000 stk. ialt .
Det mener jeg da ikke kan være rigtigt ,med alle dem som kører Dansk, ja de kan også bruges på Tyske anlæg da IC3 jo kører til Hamborg.
Jeg syntes, at os der gerne vil have en eller flere skal går til deres forhandler med melding om hvor mange man kunne tænke sig på sit anlæg.
Så må forhandlerne hvis de er noget værd gå til MCK med evnt. rettelser, til hvor mange de evnt. forventer at kunne sælge.
Så kunne man da håbe på at det viser sig at man nærmere sig de 1000 stk ialt.Det helt rigtige var jo at forhandlerne fik gang i en undersøgelse.
Det må jo også være i deres interesse at få omsat noget mere.
Henning.
moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: MCK og IC3 og IR.

Indlæg af moppe »

Well, jeg er nok ikke lige i målgruppen.

Min hovedinteresse er moderne tyske godstog, dieseldrevne.

Dernæst, så har jeg det lidt svært med McK.

Et godt eksempel er ME lokomotiverne der ikke kan bruge kortkoblinger, med mindre at man filer i sneploven.
“Men det har jo fjedrene pufferne”. Ja tak, med hvilket formål?
Når man kun kan bruge standardkoblinger rører pufferne jo netop ikke hinanden alligevel.

Eller Bns styrevogne med indbyggede dekodere, der kan styre klarmeldeblink, men som går helt i hegnet når man sætter dem på en bane der bruger RailCom.

MR togsæt, hvor den ene bogie ikke sidder rigtigt ud for akslerne.



Klaus
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: MCK og IC3 og IR.

Indlæg af Søren »

1000 er mange modeller. Jeg kan godt forstå, hvis det ikke kan fungere.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Lindhardtsen
Stationsforstander
Indlæg: 86
Tilmeldt: 20 dec 2015, 21:23
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C Digital med CS3 og CS2
Geografisk sted: Faaborg

Re: MCK og IC3 og IR.

Indlæg af Lindhardtsen »

Hej.
Jeg var ikke klar over at det var så galt fat med MCK , jeg har kun en rød Me den får fast kobling til mine dobbeltdækker fra HobbyTrade.
Eller har jeg kun en hel del postvogne ,dem er jeg glad for.
Jeg må indrømme at jeg havde på fornemmelsen, at modelbane folk var vilde med MCK og især DC folket.
Der blev jeg det klogere.
Jeg regnede nu heller ikke med at 1000 stk.var meget.Så kan jeg godt se, det måske bliver svært, men alternativet er så Heljan`s der kommer i det nye år. Det er jo bare ikke helt godt uden lys og indretning,men i mangel af bedre,de kører jo godt nok.
Henning.
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: MCK og IC3 og IR.

Indlæg af Søren »

Hej Henning
Lindhardtsen skrev: 05 dec 2019, 21:57 Jeg må indrømme at jeg havde på fornemmelsen, at modelbane folk var vilde med MCK og især DC folket.
Der blev jeg det klogere.
Jeg synes ikke én persons udtalelser kan være repræsentativt for "hele hobbyen". Klaus fremhæver nogle af de problemstillinger, som gør at han ikke vælger det.
Lindhardtsen skrev: 05 dec 2019, 21:57Jeg regnede nu heller ikke med at 1000 stk.var meget.Så kan jeg godt se, det måske bliver svært, men alternativet er så Heljan`s der kommer i det nye år. Det er jo bare ikke helt godt uden lys og indretning,men i mangel af bedre,de kører jo godt nok.
1000 stk. er meget. Den aktuelle afstemning på Sporskiftet viser i alt 90 har stemt. 49 har stemt at de vil købe, 41 har stemt at de ikke vil købe. 90 er selvfølgelig ikke mange, men det siger lidt om hvor folk står. Lægger man styktallet sammen, så er det i alt 98 stk. (under forudsætning at de som køber 3 eller flere køber 4 stk.). Der er stadig langt op til 1000. Derudover vil flere måske have en hvid end en rød og så er der nogle som springer fra, da de ikke kan få den de vil have.

Prisen er også afgørende, den kender vi ikke. Hvis det viser sig at den koster 4500 kr. så er der nogle som springer fra. Hvis det viser sig at den koster 5500 kr. så er der formentlig flere der vil springe fra. Vi ved det ikke, vi ved blot at det vil koste lidt mere end MR toget, som stadig ligger rundt omkring. Det var min forventning at MR toget blev revet væk, det blev det ikke og det siger også lidt om hvor folk står.

Vi må også kunne forvente at forhandlerne kender deres kunder og har svaret med udgangspunkt i et kendskab til folks vaner og købemønstre. Forhandlerne må forventes at være interesserede i at sælge dem, de ved at kunderne (de fleste) elsker danske modeller, og hvis de så stadig mener de ikke kan sælge nok, så tror jeg det skal vægte højt.

Ovenstående er kun spådomme med udgangspunkt i hvordan det ser ud lige nu, vi kan jo reelt ikke vide hvordan det ville være gået.

Jeg synes at have læst at Heljans model er opgraderet med ny (korrekt?) front og LED frontlys, dog uden indvendig indretning. Det er der sikkert nogle der kan be- eller afkræfte. Jeg kunne ikke finde information på Heljans hjemmeside.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

gmmz
Lokomotivfører
Indlæg: 1465
Tilmeldt: 09 aug 2011, 11:34
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Tillig
Geografisk sted: Stilling

Re: MCK og IC3 og IR.

Indlæg af gmmz »

jeg er en af dem,
som havde set frem til at MF og ER kom fra MCK

jeg ville gerne have haft et 1 MF og 1 ER i originalfarven
samt 1 af hver i VIA..

de modeller, som Heljan har lavet af MF indtil nu,
synes jeg ikke har kørt godt nok..
så derfor har jeg heller ingen og må nok så desværre undvære dem på min bane..
mvh
Søren Andersen

medlem af fremo,Fremodern, H0 2 skinne digital
Godsbanen
Lokomotivfører
Indlæg: 275
Tilmeldt: 28 mar 2019, 01:05
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C

Re: MCK og IC3 og IR.

Indlæg af Godsbanen »

Og hvis McK så heller ikke vil producere så togene kan køre på de små skinneradier, så falder endnu flere købere fra.
bygger01
Lokomotivfører
Indlæg: 1530
Tilmeldt: 10 aug 2011, 07:57
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K
Geografisk sted: Herning

Re: MCK og IC3 og IR.

Indlæg af bygger01 »

På en måde burde vi bruge Helle Thorning's ord - der kommer en god løsning i morgen.

Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital med CS3+ / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen ).

Lindhardtsen
Stationsforstander
Indlæg: 86
Tilmeldt: 20 dec 2015, 21:23
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C Digital med CS3 og CS2
Geografisk sted: Faaborg

Re: MCK og IC3 og IR.

Indlæg af Lindhardtsen »

Hej igen.
Jeg ser nu ikke rigtigt at 1000 modeller er mere end det styk antal som MCK er kommet med ,ved andre modeller,så jeg håber
stadig at MCK ændre mening. Ellers må vi håbe på at Heljan en dag gør lidt mere ud af deres modeller.
Jeg vil så i første omgang købe et par stykker af Heljan`s IC3 De kører jo udmærket på mit AC anlæg.
Jeg vil se om jeg kan få noget røgfarvet cellofan eller lign. sat inden i Heljan`s IC3. Så jeg kan få noget lys i.Det vil da se ud af noget,
når de andre togstammer kører med lys.
Tak for jeres tilbagemeldinger.
Henning.
Besvar