Rivarossi klædeskab til AC

Her kan du debattere og stille spørgsmål til alt om elektronik og digitaldrift på modeljernbanen. Skal du have hjælp til en dekoder eller driller signalet? Stil dit spørsmål her.
Besvar
bygger01
Lokomotivfører
Indlæg: 1029
Tilmeldt: 10 aug 2011, 07:57
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K
Geografisk sted: Herning

Rivarossi klædeskab til AC

Indlæg af bygger01 » 13 maj 2020, 18:30

Så har vi ( jeg ) købt en Breuer HR2723 hos Lippe + en dekoder fra D&H - DH05C ( som der skulle være plads til under loftet )

Tanken er, at ændre den til AC med en fast vogn med en slæbesko under.

"Vogntoget" kommer nok ikke til at køre meget udenfor dens station ( så måske skulle jeg helt glemme det ! )

Lodde en ledning på den ene side af strømoptaget og forbinde den til slæbeskoen på følgevognen.


Men der er flere ting, som jeg ikke har styr på:

Vil det være bedst at få ændret adressen på dekoderen + bremseforsinkelsen, medens den stadigvæk er DC ?

Bør jeg installere en kondensator i følgevognen, og hvilke værdi kan man anbefale ?

Mon ikke ledningen skal være gennemgående og ikke via en strømførende kobling ?


Er der andet - end det sikkert ikke kommer til at fungere - jeg overset ?

Eller er det helt tosset - I må gerne skyde mig ned af pinden ?
Jørgen Steff fra Herning
H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen ).

moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 3429
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Rivarossi klædeskab til AC

Indlæg af moppe » 13 maj 2020, 19:43

bygger01 skrev:
13 maj 2020, 18:30
Så har vi ( jeg ) købt en Breuer HR2723 hos Lippe
Den er ufatteligt sød, vi har en på modelbanen. Desværre er mekanikken ikke verdens bedste.....
bygger01 skrev:
13 maj 2020, 18:30
dekoder fra D&H - DH05C ( som der skulle være plads til under loftet )
Der er vidst plads til mange forskellige dekodertyper.
Mit "foretrukne våben" har altid været ESU Lokpilot, her jeg nu sikker på at en micro også passer i en Breuer
http://www.esu.eu/produkte/lokpilot/lok ... micro-dcc/ (klik på fanebladet schnittstellen og kig billeder)
bygger01 skrev:
13 maj 2020, 18:30
Lodde en ledning på den ene side af strømoptaget og forbinde den til slæbeskoen på følgevognen.
Du skal lodde begge strømoptag sammen og finde den anden ledning/ forbindelse op til dekoder og sætte slæbeskone til den.
bygger01 skrev:
13 maj 2020, 18:30
Vil det være bedst at få ændret adressen på dekoderen + bremseforsinkelsen, medens den stadigvæk er DC ?
Det er lige meget.
bygger01 skrev:
13 maj 2020, 18:30
Bør jeg installere en kondensator i følgevognen, og hvilke værdi kan man anbefale ?
Kondensatoren skal sluttes til dekoderen (kan man det på sådan en D&H?), så skal den være i vognen, skal der flere ledninger over til Breuer'en.
bygger01 skrev:
13 maj 2020, 18:30
Mon ikke ledningen skal være gennemgående og ikke via en strømførende kobling ?
Koblingen på Breuer traktoren er ikke ledende og kan ikke lige skiftes, så en strømførende kobling på vognen vil være ligegyldig. JEg ville lave en fast forbindelse.

Lukket godsvogn, med ESU Loksound V5, stor højttaler, rigtig powerpack og to ledninger over til motoren i Breuer traktoren (og ingen lys, det havde den alligevel kun på når der var mørkt). Så kan du - med lyd - navigere gennem selv de værste strømløse stykker :-)


Klaus

bygger01
Lokomotivfører
Indlæg: 1029
Tilmeldt: 10 aug 2011, 07:57
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K
Geografisk sted: Herning

Re: Rivarossi klædeskab til AC

Indlæg af bygger01 » 13 maj 2020, 20:20

Jamen ............

Nu har jeg en D&H decoder.

Og det med lyd - så må Birgit brumme som en gamme Folkevogn.

Det med den strømførende havde jeg tænkt mig med en ledning til klædeskabets kobling - men den er af plastik - og så forbindelse med strømførende til vognen, er med en ledning.

Hvorfor synes du at jeg skal lodde begge strømførende sammen ?

Ved kun at tage den ene kan det ikke gå galt, og klædeskabet kan let ændres til DC

Det med kondensatoren og flere ledning kommer i 2. omgang ...

Du har ret - koblingen er af plastik - så ledning.

Så må jeg nok også erkende, at jeg lige hellere vil bygge videre på "Vamdrup", så en dag må jeg vise billeder, men først skal den specielle perron - lavet af Mr. Peron alias John Wulff - være færdig.

Så kommer tid, hvis man kan sige det i en alder af 74 !!!!
Jørgen Steff fra Herning
H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen ).

moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 3429
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Rivarossi klædeskab til AC

Indlæg af moppe » 13 maj 2020, 20:27

bygger01 skrev:
13 maj 2020, 20:20
Hvorfor synes du at jeg skal lodde begge strømførende sammen ?
For at få strømoptag på begge sider af lokomotivet.

Det er ringe nok i forvejen......


Klaus

bygger01
Lokomotivfører
Indlæg: 1029
Tilmeldt: 10 aug 2011, 07:57
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K
Geografisk sted: Herning

Re: Rivarossi klædeskab til AC

Indlæg af bygger01 » 14 maj 2020, 19:03

En anden grund til strømoptag på begge sider er, at der køres AC, og der er stel i begge / eller alle 4 hjul skal være "sammen".

Det er måske ikke så let ..........
Jørgen Steff fra Herning
H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen ).

moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 3429
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Rivarossi klædeskab til AC

Indlæg af moppe » 14 maj 2020, 19:40

Der er ikke den sværeste operation......


Klaus

bygger01
Lokomotivfører
Indlæg: 1029
Tilmeldt: 10 aug 2011, 07:57
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K
Geografisk sted: Herning

Re: Rivarossi klædeskab til AC

Indlæg af bygger01 » 14 maj 2020, 20:34

Du får det til at lyde så let !

Lige nu pynter skabet på spisebordet .....

Men hvis du har en kunde på egnen, ved du hvor vi bor !
Jørgen Steff fra Herning
H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen ).

Besvar