MFX dekodere på CS2

Her kan du debattere og stille spørgsmål til alt om elektronik og digitaldrift på modeljernbanen. Skal du have hjælp til en dekoder eller driller signalet? Stil dit spørsmål her.
Besvar
jpetersen
Trafikelev
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C

MFX dekodere på CS2

Indlæg af jpetersen » 16 maj 2020, 16:45

Jeg oplevede noget underligt idag, da jeg tilsluttede dekodere til min CS2. Udgangspunktet var, at der ingen dekodere var tilsluttet. Så tilsluttede jeg en M83-dekoder, som var sat til adresse 1. Fungerede som den skulle.

Så tilsluttede jeg to yderligere M83-dekodere, sat til adresse 5 og 9. Disse tilmeldte jeg med MFX. Fungerede også fint.

Som sidste dekoder tilsluttede jeg en M84-dekoder. Denne havde jeg sat til adresse 13. Tilmeldte den med MFX. Men nu fandt CS2 så de to MFX-tilmeldte M83-dekodere igen. Med det resultat, at de adresse som de forskellige sporskifter lå på nu havde ændret sig.

F.eks. var sporskiftet på den første dekoder, som skulle have adresse 1, nu flyttet til adresse 5.

P.t. er det ikke noget større katastrofe, da jeg kun har halvdelen af sporskifterne oprettet og i brug samt M84 dekoderen. Men hvad bør jeg gøre fremover? Droppe tilmelding med MFX? Eller slette alle dekoderne og starte forfra med at tilmelde med MFX?

Togfører 2
Stationsbetjent
Geografisk sted: Aabenraa

Re: MFX dekodere på CS2

Indlæg af Togfører 2 » 17 maj 2020, 12:05

Jeg har oplevet noget lignende og har ikke helt forstået det endnu.

Decoderen har i museklaveret mulighed for at vælge Mfx eller Dcc. Det er pind 10, der styrer det.

Jeg valgte nemlig Dcc for simpelthen at kunne overskue.
Men burde måske bare have stolet på Mfx

Valge du Mfx eller Dcc?

/Finn

Søren
Lokomotivfører
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Trix C og hvad der giver mening
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Indlæg af Søren » 17 maj 2020, 12:30

1. Mfx og museklaver, dip 10 har intet med hinanden at gøre. DIP 10 fortæller udelukkende om kommandoer skal sendes til dekoderen sker i DCC eller MM (Motorola).

Dette er anderledes fra mfx til rullende materiale, hvor kommandoer skydes med mfx signaler ud i sporet. Sådan fungerer det ikke med magnetartikler.

2. Når dekoderen registreres, så kan du vælge om den skal have en ny adresse (første ledige) eller den på dekoderen satte adresse. På CS2 er det et hak der skal sættes før du søger efter dekoderen, hvis du ikke har gjort det, så kan den måske have flyttet rundt på adresserne.

Med mfx er det meningen at adresserne er underordnet, så det burde ikke have betydning. På CS3 er det også derfor man kan flytte rundt på sporskifterne i listen. Det kan man ikke på CS2, så der er det irriterende hvis den bestemmer for meget selv. Det nemmeste er at sætte adresserne med DIP switche og lade mfx registrere dekoderen, men sætte kryds i at den skal bevare adresserne.

3. Du kan med fordel benytte DCC til dine magnetartikler. Artikler uden mfx har ofte flere indstillingsmuligheder med DCC end med den gamle MM protokol, som kun eksisterer af historiske grunde.

Summa summarum: Mfx er til registrering og programmering af dekoderne. MM eller DCC er til styring af dekoderen.
Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI

jpetersen
Trafikelev

Indlæg af jpetersen » 24 maj 2020, 10:53

På CS2 er det et hak der skal sættes før du søger efter dekoderen, hvis du ikke har gjort det, så kan den måske have flyttet rundt på adresserne.
Jeg må lige prøve at kigge efter det hak næste gang, jeg synes ihvertfald ikke at der var noget at se, men jeg trykkede også bare på den første og bedste MFX knap jeg så, og så søgte den.

Besvar