Hjælp til valg ifb. med opstart. (AC/DC, hjultyper, styring)

Her kan du stille alle de spørgsmål om modeljernbaner du måtte brænde inde med. Der er ingen dumme spørgsmål. Vi skal gøre vores bedste for at hjælpe dig med dit modeljernbaneproblem.
Hermann
Trafikelev
Indlæg: 17
Tilmeldt: 04 okt 2020, 11:58
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: PIKO A

Hjælp til valg ifb. med opstart. (AC/DC, hjultyper, styring)

Indlæg af Hermann »

Hej alle

Efter at modeltogshobby'en har været pakket væk de sidste godt 30 år, går jeg med planer om at starte op igen. Jeg har haft arvet en større samling Märklin tog (analog+digital) og M-skinner fra min far, som vi legede sammen med, da jeg var lille, og nu er det så blevet min tur til det samme i forhold til min søn. Jeg kan se der er sket en hel del siden jeg stoppede (1. gen af Märklin digital), omend principperne er de samme.

Jeg havde oprindeligt haft tænkt mig at genanvende M-skinnerne til en skyggestation/skjulte lag og indkøbe K-skinner til alt det synlige (da jeg ikke har skinner nok til dette), men når jeg ser på prisen på k-skinner vs. DC-skinner (f.eks. PIKO A-skinner), så vil jeg kunne købe DC skinner til hele banen for nogenlunde det samme beløb, jeg skulle købe K-skinner for. Dette fik mig til kraftigt at overveje at skrifte til 2-skinne/DC pga. et mere realistisk look, ingen slæbesko og mulighed for ”betonsveller”.

Jeg er med på at mine lokomotiver ikke kan bruges (jeg gemmer nogle som arvestykker/til samlingen, mens andre sælges), da jeg alligevel skulle have haft skiftet motor+dekoder, for at opnå mulighed for bedre motorstyring og lyd = nemmere/billigere at købe nye.

Mine spørgsmål går derfor på:

  1. Kan jeg genbruge alle de gamle Märklin vogne (dem uden lys – f.eks. godsvogne) jeg har direkte på PIKO’s A skinner, uden at skifte til DC hjulsæt? Og passer de også til skinnehøjden - Synes at kunne læse mig til at k-skinner er NEM Code 83, mens PIKO’s er Code 100.

  2. De vogne jeg har med lys (få), kan disse ombygges til DC uden det store arbejde (= som hvis jeg skulle motere lys i en hver anden vogn fra ny)

  3. Kan Trix lokomotiver anvendes på PIKO’s A skinner direkte? (med henblik på hjul vs. skinnehøjden)

  4. Trix lokomotivernes koblinger – er det de samme, som der sidder på Märklins? (i forhold til at kunne bruges med mine Märklin vogne (anvender ”kort-koblinger” i dag)

  5. Har jeg fornemmet korrekt at man med ESU loksound5 dekodere kan opnå den bedste/mest realistiske lyd?

  6. I forhold til brug af ESU loksound dekodere – taber jeg noget funktionalitet ved at gøre brug af DCC som styringsprotokol?

  7. Jeg havde tænkt mig at banen skulle styres via computer (itrain, TrainCommander eller lign.). I den forbindelse har jeg set at ESU’s enheder understøtter Railcom+ (aut. Identifikation at lok, hvilket tog der er på hvilken blok-strækning). Kan jeg opnå tilsvarende funktionalitet med andre og billigere enheder – og hvilke, når jeg skal styre via computer / bruger DCC? (så jeg f.eks. ikke skal af med 5K+ for en ESU controller og forholdsvis peberede blok tilbagemeldere)[/list][/list]

Ved det var en længere række blandende spørgsmål, så på forhånd tak for jeres tilbagemeldinger 😊

moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Hjælp til valg ifb. med opstart. (AC/DC, hjultyper, styring)

Indlæg af moppe »

Hermann skrev: 06 okt 2020, 12:11
  1. Kan jeg genbruge alle de gamle Märklin vogne (dem uden lys – f.eks. godsvogne) jeg har direkte på PIKO’s A skinner, uden at skifte til DC hjulsæt? Og passer de også til skinnehøjden - Synes at kunne læse mig til at k-skinner er NEM Code 83, mens PIKO’s er Code 100.

Alle dine gamle Märklin vogne, skal have nye hjulsæt.

Hermann skrev: 06 okt 2020, 12:11
  1. De vogne jeg har med lys (få), kan disse ombygges til DC uden det store arbejde (= som hvis jeg skulle motere lys i en hver anden vogn fra ny)

Det er et spørgsmål om hvad definitionen af "det store arbejde" er.
Du skal først skifte hjulene og herefter etablere strømoptag.
Det afhænger i høj graf af, hvilke vogne det er. Nogle er lettere at bygge om end andre.

Hermann skrev: 06 okt 2020, 12:11
  1. Kan Trix lokomotiver anvendes på PIKO’s A skinner direkte? (med henblik på hjul vs. skinnehøjden)

Trix lokomotiver er bygget til 2-skinnedrift, så ja de passer.

Hermann skrev: 06 okt 2020, 12:11
  1. Trix lokomotivernes koblinger – er det de samme, som der sidder på Märklins? (i forhold til at kunne bruges med mine Märklin vogne (anvender ”kort-koblinger” i dag)

Ja. Og da alle koblinger i dag sidder i NEM skakt (hullet koblingen proppes ind i), så kan du - uanset fabrikat - skifte til den kobling du nu har lyst til

Hermann skrev: 06 okt 2020, 12:11
  1. Har jeg fornemmet korrekt at man med ESU loksound5 dekodere kan opnå den bedste/mest realistiske lyd?

Med Loksound V5 kan man opnå fede lyde, det kunne man nu også med V4, men hvor fed en lyd man får, afhænger i høj grad af den lydfil man putter i dekoderen.
Märklin bliver tit skældt ud for at have "dårlige lyde", men deres dekodere er også gode til lyd, det er blot igen et spørgsmål om, hvilken lyd man putter ned i dekoderen.

Hermann skrev: 06 okt 2020, 12:11
  1. I forhold til brug af ESU loksound dekodere – taber jeg noget funktionalitet ved at gøre brug af DCC som styringsprotokol?

Nej

Hermann skrev: 06 okt 2020, 12:11
  1. Jeg havde tænkt mig at banen skulle styres via computer (itrain, TrainCommander eller lign.). I den forbindelse har jeg set at ESU’s enheder understøtter Railcom+ (aut. Identifikation at lok, hvilket tog der er på hvilken blok-strækning). Kan jeg opnå tilsvarende funktionalitet med andre og billigere enheder – og hvilke, når jeg skal styre via computer / bruger DCC? (så jeg f.eks. ikke skal af med 5K+ for en ESU controller og forholdsvis peberede blok tilbagemeldere)

RailCom+ er unikt for ESU (endnu) og modsvarer mfx, ved at man kan sætte lokomotivet på og så registreres det automatisk med hvilke funktioner lokomotivet har og hvilket navn/betegnelse det har.

RailCom (uden+) har rigtigt mange i dag, jeg bruger det eksempelvis med min Z21 (du kan læse lidt om det her.
Stort set alle moderne dekodere i dag har RailCom.
Tilbagemeldere med RailCom er dyrere end dem uden.

Ved computerstyring er RailCom stort set overflødig, hvis du blot selv "orker" at fortælle computeren, hvor det enkelte tog er, når du sætter det på sporet. Efterfølgende holder computerens elv øje med, hvor toget kører hen.

Klaus

Hermann
Trafikelev
Indlæg: 17
Tilmeldt: 04 okt 2020, 11:58
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: PIKO A

Re: Hjælp til valg ifb. med opstart. (AC/DC, hjultyper, styring)

Indlæg af Hermann »

Tak for dine svar Klaus :-) De gav mig en god afklaring ifht. at komme videre med planerne. Har haft set på Z21'eren og den er helt klart med i overvejelserne.

ptmadsen
Godsforvalter
Indlæg: 132
Tilmeldt: 12 aug 2011, 21:23
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Haderslev

Re: Hjælp til valg ifb. med opstart. (AC/DC, hjultyper, styring)

Indlæg af ptmadsen »

Blot en mulighed.
Hvis du ønsker at styre dine tog ved hjælp af software, kunne det jo være at https://www.digikeijs.com/en/ kunne udfylde dine behov. Det er til en lidt anden pris som du normalt ser. Deres railcom modul https://support.digikeijs.com/hc/en-us/ ... 8-DR5088RC virker efter hensigten sammen med http://www.modellbahnsoftware.de/modell ... g/rocrail/ hos mig.
Jeg er udmærket klar over at Moppe / Klaus har et lidt ambivalent forhold til Digikeijs idet han mener at de bruger andres software. Jeg kan ikke se problematikken idet softwaren mig bekendt er frigivet.

Venlig hilsen
Peter Madsen

Venlig hilsen
Peter Madsen

https://petermsgarage.blogspot.com/

moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Hjælp til valg ifb. med opstart. (AC/DC, hjultyper, styring)

Indlæg af moppe »

Softwaren der henvises til, er app’en Roco bruger penge på at udvikle og som Digikeijs “snylter” på, ved at forsøge at emulere en Z21.
På samme vis som man kan bruge WLANmaus til den.
Det der er frigivet er IKKE softwaren, men netværksprotokollen.

Hvorvidt man ønsker at satse på en virksomhed der ikke selv udvikler software (eller en brugbar håndcontroller), men sælges på at kan snylte på andres, er op til en selv. Roco kan, hvis de ønsker det, vælge at lave en del af appens virkemåde være afhængigt af hardware og serienummer på Z21 og så er alle Digikeijs kunder ladt tilbage med ingenting.

Så jeg vil ikke på nogen måde anbefale at købe en Digikeijs central, for at basere brugen på Z21 app.

Klaus

ptmadsen
Godsforvalter
Indlæg: 132
Tilmeldt: 12 aug 2011, 21:23
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Haderslev

Re: Hjælp til valg ifb. med opstart. (AC/DC, hjultyper, styring)

Indlæg af ptmadsen »

Hej.
Nu er det sådan at jeg aldrig kommer til at bruge Apps til styring af modeltog sammen med en touch skærm. Det ligger ikke i mit temperament at bruge den slags, da mine fingre ikke vil samarbejde med en sådan skærm.
Hvorfor ved jeg ikke, men når man skal trykke på skærmen flere gange før den reagerer, dog lidt bedre med våde fingre, kan jeg ikke bruge det til noget overhovedet.
Om det er de mange elektriske stød jeg har fået igennem 50 år med arbejde inden for det elektriske samt køl og frys, eller om det er fordi jeg har hud på fingrene ved jeg ikke, det er blot ikke stabilt.
Om du så ønsker at bruge Appen er jo op til dig.

Tilbage til det oprindelige indlæg, vedrørende dine ældre vogne, hjul/aksler og koblinger.
Hjul/aksler kan udskiftes efter behov.
Det er straks værre vedr. dine koblinger. Ældre vogne er ikke forsynet med kinnematik = såkaldt kortkobling samt NEM skakt hvor man umiddelbart kan skifte koblingen med en anden type. De har derimod en fast kobling der drejer om et punkt, ved Maerklin en såkaldt A kobling = en bøjlekobling.
Du vil aldrig komme til at køre med så kort afstand imellem dine ældre vogne som det i dag er mulig med kinnematik = kortkobling. Derfor gælder det om at vælge den rigtige kobling til det nye materiel. Mange har valgt Roco universalkobling http://www.felderbanen.dk/Shop/Product/ ... Stk/R40397 som også kobler sammen med A koblingen = bøjlekoblingen.

Venlig hilsen
Peter Madsen

Venlig hilsen
Peter Madsen

https://petermsgarage.blogspot.com/

bygger01
Lokomotivfører
Indlæg: 1530
Tilmeldt: 10 aug 2011, 07:57
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K
Geografisk sted: Herning

Re: Hjælp til valg ifb. med opstart. (AC/DC, hjultyper, styring)

Indlæg af bygger01 »

Det med våde fingre - slik på fingerne i disse coronatider - og med vores brug af sprit, så er det næsten snaps ..........

Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital med CS3+ / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen ).

Hermann
Trafikelev
Indlæg: 17
Tilmeldt: 04 okt 2020, 11:58
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: PIKO A

Re: Hjælp til valg ifb. med opstart. (AC/DC, hjultyper, styring)

Indlæg af Hermann »

Tak for jeres input igen.

@Klaus: i forbindelse med brug af computerstyring, der det du skriver omkring, at man skal angive hvor toget står (hvis ikke man har Railcom) - gælder det hver gang banen startes eller kan computerstyringen selv huske, fra da man slukkede sidst (og ikke har rørt toget). Tænker det er en ret god feature at have, hvis det skal gøres hver gang for X antal tog?? eller er der noget jeg har missed i konteksten?

moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Hjælp til valg ifb. med opstart. (AC/DC, hjultyper, styring)

Indlæg af moppe »

Computeren kan heldigvis selv gemme, hvor de enkelte tog er....

Klaus

Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Hjælp til valg ifb. med opstart. (AC/DC, hjultyper, styring)

Indlæg af Søren »

Den manglende udbredelse af Railcom, skal nok ses i lyset af at de fleste styreprogrammer (Train controller, iTrain m.fl.) er ret gode til at gætte, hvilket gør Railcom modulerne overflødige.

Dermed ikke sagt, at det ikke kan gavne, men de fleste vil nok opdage, at det ikke er udgiften værd.

Personligt havde jeg gerne Railcom, men det er mest fordi jeg er en nørd med det digitale, mere end det er et reelt behov.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Besvar