cs3+ og lokpilot 5 og Telex

Her kan du debattere og stille spørgsmål til alt om elektronik og digitaldrift på modeljernbanen. Skal du have hjælp til en dekoder eller driller signalet? Stil dit spørsmål her.
boje
Stationsforstander
Indlæg: 51
Tilmeldt: 15 jan 2020, 10:16
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin k

cs3+ og lokpilot 5 og Telex

Indlæg af boje »

hej
Jeg har købt en 3065 som er med Telex. Målet er at få den til at koble fra og til og samtidig skubbe og køre lidt væk, ved at trykke på en funktionstast.
ved ikke om det kan laves som en hændelse direkte i cs3 og hændelse aktiveres via en funktionstast.
telex virker fint, når jeg en sætter eks f1 til at være telex i MFX

Kan læse andet sted at man skal slå MFX fra og gøre det via DCC. Jeg har ikke en lokprogrammer, som jeg kan se er brugt i en tidligere tråd, så det skal laves via CS3.
Har givet den en ny adresse, primær adresse sat til10 og cv47=1. Det virker ok, men når jeg prøver at gemme det i decoderen får jeg en fejl. dvs. efter genstart af cs3 er det forfra. På Stummiforum har jeg set hvordan cv-værdierne er for aux1 og aux 2, det har jeg styr på.
telex virker fint, når jeg en sætter eks f1 til at være telex i DCC.

lidt hjælp til at komme videre med MFX og hændelser eller via dcc vejen ville være rart - på forhånd tak.

Jan Boje

Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: cs3+ og lokpilot 5 og Telex

Indlæg af Søren »

boje skrev: 07 dec 2020, 23:15

lidt hjælp til at komme videre med MFX og hændelser eller via dcc vejen ville være rart - på forhånd tak.

  1. En LokPilot 5 har en funktion "Kupplungswalzer" som kan gøre det du gerne vil. Kupplungswalzer er afhængig af hvilken dekoder du benytter, og ikke hvilken protokol. Märklins mLD3 og mSD3 dekodere kan også kupplungswalzer, om end det er lidt mere komplekst at implementere, men ikke umuligt. ESUs løsning er mere nem at have med at gøre.

  2. Du skal ikke slå mfx fra for at få det til at virke. Du kan sætte funktionen op via DCC og så bruge mfx i den daglige drift. Grunden til det er, at LokPilot 5 kun supporterer den mest gængse programmering via mfx. Resten skal ske via DCC. Det er ikke en begrænsning i mfx, men en begrænsning i LokPilot dekoderen. Det er et bevidst valg fra ESUs side, så man ikke skal understøtte 117 forskellige muligheder. Hvilket på sin vis er fint nok.

  3. Hændelser har intet med protokollen (mfx eller DCC) at gøre. Det er ikke her, du skal implementere funktionen. Hændelser er til styring af anlægget.

I manualen under afsnit 12.5.7 står hvilke CV'er og hvordan du gør.

CV 246 er hastigheden
CV 247 er tiden hvor loket bevæger sig væk
CV 248 er tiden hvor loket trykker på toget

Jeg er sikker på, at Klaus kan forklare i detaljer, hvordan du mapper funktionen.

Hvilken funktion skal det ligge på?

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

boje
Stationsforstander
Indlæg: 51
Tilmeldt: 15 jan 2020, 10:16
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin k

Re: cs3+ og lokpilot 5 og Telex

Indlæg af boje »

Tak Søren
Jeg går så dcc vejen. Jeg skal bruge aux 1 +2.
CV til aux 1 + 2 har jeg fra Stummiforum, en dansker ved navn "Søren" har spurgt.
Vi er så tilbage til at jeg ikke kan overføre cv værdier fra cs3 til decoder. Jeg får en fejl når den forsøger.
maskinen står på programeringssporet og jeg laver ændringerne trykker på program-tasten.
jeg kan iøvrigt heller ikke udlæse noget fra decoderen, her får jeg en læsefejl.

jan boje

Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: cs3+ og lokpilot 5 og Telex

Indlæg af Søren »

CV til aux 1 + 2 har jeg fra Stummiforum, en dansker ved navn "Søren" har spurgt.

Det er ikke mig. 🙂

Vi er så tilbage til at jeg ikke kan overføre cv værdier fra cs3 til decoder. Jeg får en fejl når den forsøger.

Jeg tror jeg fik forklaret mig utydeligt før. Du skal slå mfx fra i din CS3 mens du programmerer dekoderen. Det gør du under systemindstillinger. ESU dekoderen vil foretrække mfx over DCC. Ved at slå mfx fra, mens du programmerer, så forhindrer du dekoderen i at reagere på mfx, så du kan få adgang til de dybere liggende indstillinger i dekoderen.

Du skal oprette et midlertidigt DCC lok, som du bruger til programmeringen. Du skal ikke bruge registreringen til mfx-varianten af dit lok. Adressen på loket er ligemeget, da både CS3 og MS2 vil skrive til det lok der står på sporet.

Når du er færdig, slår du mfx til igen og lader dekoderen styre den vej igennem. Du kan slette det midlertidige lok eller lade det være, hvis du skal programmere igen.

Ovenstående er en anelse omstændigt, men når først du har fanget ideen, så er det til at have med at gøre.

Alternativt:
Hvis du har en Mobile Station 2, så er det lettere bare at tage den, sætte den til DCC only og programmere loket med den. Det er ofte meget hurtigere at skrive CV'er fra MS2'eren. Igen, opret et midlertigt lokomomtiv og skriv CV-værdierne til det. Job's done!

Hvis du har mange LokPilots, så vil jeg da anbefale at købe en LokProgrammer fra ESU. Det er 100 gange nemmere end med nogen central.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

boje
Stationsforstander
Indlæg: 51
Tilmeldt: 15 jan 2020, 10:16
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin k

Re: cs3+ og lokpilot 5 og Telex

Indlæg af boje »

jeg har slået mfx fra i systemindstillingerne.
men burde jeg ikke kunne gemme indstillingerne i decoderen ?
går ud fra at jeg skal trykke på "Prog" for at gemme det i decoderen ?
jeg har en ms2 prøver med den i aften

Jan Boje

Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: cs3+ og lokpilot 5 og Telex

Indlæg af Søren »

Har du oprettet et nyt lok til dcc programmering?

Du skal ikke trykke på noget, blot angive CV nummer og værdi, så skriver den selv automatisk.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

boje
Stationsforstander
Indlæg: 51
Tilmeldt: 15 jan 2020, 10:16
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin k

Re: cs3+ og lokpilot 5 og Telex

Indlæg af boje »

"Har du oprettet et nyt lok til dcc programmering?"

ja

men jeg giver det en ny chance i aften

moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: cs3+ og lokpilot 5 og Telex

Indlæg af moppe »

boje skrev: 08 dec 2020, 08:13

CV til aux 1 + 2 har jeg fra Stummiforum, en dansker ved navn "Søren" har spurgt.

Link?

Stod jeg med dit udstyr ville jeg finde min MS2.
Så ville jeg slukke for alt der hedder MFX i den og oprette lokomotivet i den som DCC på adresse 3.

Herefter ville jeg programmere nedenstående værdier

CV245 = 34 = ventetid
CV246 = 61 = hastighed ved koblingsvals
CV247 = 87 = kør væk tid (skal være længere end CV 248)
CV248 = 38 = tryk mod vogn tid

CV31 = 16, CV32 = 0

CV275 = 28 Aux 1 = kobling
CV283 = 28 Aux 2 = kobling

CV31 = 16, CV32 = 8

CV292 = 64 = koblingsvals på F1
CV308 = 64 = koblingsvals på F2

Klaus

boje
Stationsforstander
Indlæg: 51
Tilmeldt: 15 jan 2020, 10:16
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin k

Re: cs3+ og lokpilot 5 og Telex

Indlæg af boje »

Hej Klaus

Jeg fandt min gamle ms2 frem og nu virker det. - super takker
Jeg undre mig over cv32=0 og senere cv32=8. Så bliver jeg lidt nysgerrig hvorfor :?:

Nu er 3065 en gammel herrer hvor de to pærer har en leder til stel. På LokPilot 5 har jeg brugt det blå kabel til de to telex koblere. Kan jeg tage det blå kabel og lodde det til stel ?
Og derved har jeg de to pærer og de to telex’er til stel

Endnu engang tak for hjælpen

Jan boje

moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: cs3+ og lokpilot 5 og Telex

Indlæg af moppe »

boje skrev: 08 dec 2020, 21:04

Jeg fandt min gamle ms2 frem og nu virker det. - super takker
Jeg undre mig over cv32=0 og senere cv32=8. Så bliver jeg lidt nysgerrig hvorfor :?:

Det er en måde at opnå endnu flere CV værdier end CV 1 til CV 512.
Når CV 32 sættes til 0 betyder CV værdierne fra 257-512 en ting, sættes CV32 til 8 betyder CV værdierne 257-512 noget andet.

boje skrev: 08 dec 2020, 21:04

Nu er 3065 en gammel herrer hvor de to pærer har en leder til stel. På LokPilot 5 har jeg brugt det blå kabel til de to telex koblere. Kan jeg tage det blå kabel og lodde det til stel ?

Stel har i forvejen forbindelse til skinnerne og den sorte ledning. Forbinder du den blå ledning til stel, brænder dekoderen af........

Klaus

Besvar