Her kan du debattere og stille spørgsmål til alt om elektronik og digitaldrift på modeljernbanen. Skal du have hjælp til en dekoder eller driller signalet? Stil dit spørsmål her.
Tak for svar Klaus
Jeg undlader at lodde den blå ledning til stel
Har nu prøvet den på Cs3 den fungerer næsten fint.
Ved tryk på F1 aktiveres telex
Toget kører frem og tilbage
For at deaktivere telex trykker jeg på F1 igen
Skal telex ikke deaktivere selv, som jeg har forstået det er det ikke sundt at den forbliver aktiv
Har sat F1 til funktion på CS 3
Jeg graver lige to CV værdier frem i morgen, så den selv slår fra.
Den måde jeg finder CV værdier på, er ved at have lokprogrammer softwaren, lave ændringerne og trække en liste med ændrede CV værdier ud af programmet.
Med hensyn til gamle lokomotiver hvor lamperne er forbundet til stel på lokomotivet, så har Peter på www.digitaltog.dk fundet en rigtig god løsning. Han har fundet en speciel type optokobler som kan klare AC på udgangen og det gør det nemmere at undgå blinkende lygter. Peter har inden for de sidste uger langt to artikeler op om løsningen.
Denne løsning er speciel god til de lokomotiver hvor det næsten er umuligt at isolere pærerne fra stel.
Bemærk at Maerklin i disse links skal staves med "ae" (to steder i den sidste).
Ofte bliver links med "Maerklin" rettet til "Märklin" i opslaget, så du må selv lige rette det til når du har kopieret ovenstående link ind i din browser.
Jeg kan godt se der er noget smart over optokopler ideen, men jeg vil til enhver tid foretrække at benytte lampefatning nr. E276770. Den kommer med kabler monteret og er isoleret fra fabrikken.
Den smutter ned i stort set alle fatninger i de fleste lokomotiver. Med den kan du digitalisere loket som manualen foreskriver.
Jeg har brugt den i alle mine ombygninger.
Selvfølgelig, der er enkelte loks, hvor det ikke lader sig gøre så nemt, så her er optokopleren måske en løsning. Jeg ville dog aldrig gøre det som standard.
Lige præcis 3065 har perfekte fatninger til E276770.
Tak for info og gode ideer.
Har læst artiklen om optokoblere, lyder spændende.
Har også bestilt nogen fatninger i Tyskland, så må vi se. Har nogen to farvede dioder lignende, godt nok med tre ben. De kan måske bruges til dette projekt.
Og til Klaus jeg takker og bukker jeg vender tilbage i morgen, har haft lidt andet her til aften.
Jeg kan godt se der er noget smart over optokopler ideen, men jeg vil til enhver tid foretrække at benytte lampefatning nr. E276770. Den kommer med kabler monteret og er isoleret fra fabrikken.
Den smutter ned i stort set alle fatninger i de fleste lokomotiver. Med den kan du digitalisere loket som manualen foreskriver.
Jeg har brugt den i alle mine ombygninger.
Selvfølgelig, der er enkelte loks, hvor det ikke lader sig gøre så nemt, så her er optokopleren måske en løsning. Jeg ville dog aldrig gøre det som standard.
Lige præcis 3065 har perfekte fatninger til E276770.
Jeg burde nok have understreget at løsningen med optokobleren, kun var en nød løsning, hvis det ikke kan lade sig gøre at montere en lampefatning som E276770.
Jeg har selv ombygget lokomotiver hvor det ikke kan lade sig gøre at montere en lampefatning.
Disse er 3005 (BR 23), 3012 (SNCF BB10000), 3024 (BR E18) og 3070. På de første 3 sidder lamperne fast i en bøjle som skrues fast med en skrue.
nedenstående er nu kodet ind via ms2 og det virker fint på ms2. Når jeg sætter cs3 til og vil prøve de samme funktionaliteter virker telex og den kører 5mm i bedste fald. det er uanset om jeg trykker på F1 eller F2. har prøvet at slette lokomotivet, hvorefter det finder sig selv igen via MFX. det hjælper heller ikke. det virkede faktisk bedre inden cv277 og cv283 blev kodet ind. da kun lokomotivet godt finde ud af at køre lidt frem og tilbage.
CV245 = 34 = ventetid
CV246 = 61 = hastighed ved koblingsvals
CV247 = 87 = kør væk tid (skal være længere end CV 248)
CV248 = 38 = tryk mod vogn tid
CV31 = 16, CV32 = 0
CV275 = 28 Aux 1 = kobling
CV277 = 10 = Auc2 slår selv fra efter 4 sekunder
CV283 = 28 Aux 2 = kobling
CV285 = 10 = Aux2 slår selv fra efter 4 sekunder
CV31 = 16, CV32 = 8
CV292 = 64 = koblingsvals på F1
CV308 = 64 = koblingsvals på F2
ved ikke om det ville være en god ide, at resette decoderen med ms2 det vist cv8 =8. og starte forfra.
Nogen gode ideer ?
Jeg får først testet lidt mere efter weekenden.
Med hensyn til gamle lokomotiver hvor lamperne er forbundet til stel på lokomotivet, så har Peter på www.digitaltog.dk fundet en rigtig god løsning. Han har fundet en speciel type optokobler som kan klare AC på udgangen og det gør det nemmere at undgå blinkende lygter. Peter har inden for de sidste uger langt to artikeler op om løsningen.
Denne løsning er speciel god til de lokomotiver hvor det næsten er umuligt at isolere pærerne fra stel.
Bemærk at Maerklin i disse links skal staves med "ae" (to steder i den sidste).
Ofte bliver links med "Maerklin" rettet til "Märklin" i opslaget, så du må selv lige rette det til når du har kopieret ovenstående link ind i din browser.
Mvh Per
Ja, funktionen er specielt anvendelig, hvis det er svært at montere end isoleret lampesokkel. Jeg tænker nu også, at den er anvendelig ved en røggenerator, som kan kræve mere, end dekoderens funktionsudgang kan holde til. Ved 60V klarer "min" optokobler 500 mA og en anden version klarer 1 A ve d30V.
De bedste modeljernbanehilsener
Peter Topp Engelsted Jonasen