Skal sporskifter ligge vandret?

Her kan du stille alle de spørgsmål om modeljernbaner du måtte brænde inde med. Der er ingen dumme spørgsmål. Vi skal gøre vores bedste for at hjælpe dig med dit modeljernbaneproblem.
Banemand
Stationsforstander
Indlæg: 77
Tilmeldt: 04 jan 2019, 23:27
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Roco Geoline + PIKO A

Skal sporskifter ligge vandret?

Indlæg af Banemand »

Jeg sidder og tegner sporplan i SCARM, og vil gerne have et sporskifte på en stigning. Men jeg kan ikke få lov til at lade sporskifter indgå i stigninger. SCARM insisterer på at et sporskifte skal ligge vandret, og det giver jo så en stigning med to ekstra "knæk".

Jeg har prøvet at kigge på tutorial-videoer omkring SCARM, men jeg kan ikke rigtigt finde noget om at man ikke kan have sporskifter på stigninger. Er det mig der bare ikke kan gøre det rigtigt i SCARM, eller der en grund til at det ikke kan gøres?

moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Skal sporskifter ligge vandret?

Indlæg af moppe »

Sporskifte skal helst være vandrette.

Skal de være på en stigning, skal du sørge for at sporene før og efter sporskiftet har samme stigning mindst 35 cm (en vognlængde) på hver side af sporskiftet.

Klaus

Hermann
Trafikelev
Indlæg: 17
Tilmeldt: 04 okt 2020, 11:58
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: PIKO A

Re: Skal sporskifter ligge vandret?

Indlæg af Hermann »

Er lige med på en lytter, for jeg har lagt mærke til samme “problemstilling”... eller om det er lavet sådan bevidst. Det giver alt andet lige lidt ekstra udfordringer, hvis pladsen er lidt trang i forvejen, hvis de skal ligge vandret.

Godsbanen
Lokomotivfører
Indlæg: 275
Tilmeldt: 28 mar 2019, 01:05
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C

Re: Skal sporskifter ligge vandret?

Indlæg af Godsbanen »

Jeg startede lige Scarm op. Har ikke selv brugt track height i min planlægning, selvom jeg har en stigning, men jeg kan godt hæve og sænke sporskifter.

I værktøjsbjælken er der fire ikoner for højde. Fra venstre mod højre: 1: track heights 2: increase 3: decrease og 4: numeric input.
Hvis jeg slår 1 og 4 til, så kommer der et lille "0" frem i hver skinneende. Når dette 0 bliver markeret (med markøren så feltet bliver rødt) så kan jeg ændre værdien med 2 og 4 eller scrollhjulet og med numerisk input. Dette gælder både enkelte skinner og sporskifter. Der skal klikkes præcist på tallet mellem skinnerne.

Banemand
Stationsforstander
Indlæg: 77
Tilmeldt: 04 jan 2019, 23:27
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Roco Geoline + PIKO A

Re: Skal sporskifter ligge vandret?

Indlæg af Banemand »

Godsbanen skrev: 01 jan 2021, 20:04

Jeg startede lige Scarm op. Har ikke selv brugt track height i min planlægning, selvom jeg har en stigning, men jeg kan godt hæve og sænke sporskifter.

I værktøjsbjælken er der fire ikoner for højde. Fra venstre mod højre: 1: track heights 2: increase 3: decrease og 4: numeric input.
Hvis jeg slår 1 og 4 til, så kommer der et lille "0" frem i hver skinneende. Når dette 0 bliver markeret (med markøren så feltet bliver rødt) så kan jeg ændre værdien med 2 og 4 eller scrollhjulet og med numerisk input. Dette gælder både enkelte skinner og sporskifter. Der skal klikkes præcist på tallet mellem skinnerne.

Det er også netop det jeg har forsøgt :-) Men problemet er, at SCARM sætter højden i begge ender af sporskiftet til det samme, altså lægger sporskiftet vandret.

Når jeg fx markerer 10 skinner og ændrer højden for den yderste ende for den sidste skinne, regner SCARM selv højden ud for alle de mellemliggende skinner, og angiver stigningsprocenten i den lille grønne boks. Men hvis jeg lægger et sporskifte ind midt i, regner SCARM kun med stigning fra sporskiftet og frem, uanset hvad jeg har markeret før sporskiftet. Går jeg så ind og retter "manuelt", tillader SCARM ikke at der er forskellige højdeværdier i hver sin ende af et sporskifte.

bygger01
Lokomotivfører
Indlæg: 1530
Tilmeldt: 10 aug 2011, 07:57
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K
Geografisk sted: Herning

Re: Skal sporskifter ligge vandret?

Indlæg af bygger01 »

Den uartige .....
Hvorfor anvende et sporskifte på et sikkert usynlig spor ?
Kan du ikke undgå det ?

Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital med CS3+ / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen ).

Banemand
Stationsforstander
Indlæg: 77
Tilmeldt: 04 jan 2019, 23:27
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Roco Geoline + PIKO A

Re: Skal sporskifter ligge vandret?

Indlæg af Banemand »

Sporet bliver ikke usynligt, idet det bliver opstigning fra "gadeplan" til niveau "+1".
Pladsen er trang og ambitionerne er store ;-), så i et forsøg på at få så lave stigningsprocenter som muligt, prøver jeg at lave stigningerne så lange som muligt.

Men du har ret, det kan nok undgås med lidt mere/bedre planlægning. Jeg var simpelthen blot ikke opmærksom på denne begrænsning :-)

Godsbanen
Lokomotivfører
Indlæg: 275
Tilmeldt: 28 mar 2019, 01:05
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C

Re: Skal sporskifter ligge vandret?

Indlæg af Godsbanen »

Okay, jeg havde ikke helt fanget pointen så.... men det betyder vel ikke så meget? Du kan lave planen i Scarm så godt som muligt og så lave den, som du ønsker det i virkeligheden.

Banemand
Stationsforstander
Indlæg: 77
Tilmeldt: 04 jan 2019, 23:27
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Roco Geoline + PIKO A

Re: Skal sporskifter ligge vandret?

Indlæg af Banemand »

Ja, jeg kan sagtens lægge et sporskifte med hældning på min fysiske bane, selv om SCARM ikke kan simulere det.

Tænkte bare, at der måske var en grund til at man ikke kan tegne det, og at man måske bør undgå det, også i virkeligheden.

Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Skal sporskifter ligge vandret?

Indlæg af Søren »

Tænkte bare, at der måske var en grund til at man ikke kan tegne det, og at man måske bør undgå det, også i virkeligheden.

Umiddelbart tror jeg det er en begrænsning i SCARM. Der er for så vidt ikke noget i vejen for at gøre det, men det kan give problemer. Det er lidt det samme som at en skyggebanegård også helst skal ligge vandret. Du sparer dig selv for en masse bøvl.

Jeg ville prøve at undgå et sporskifte på en stigning.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Besvar