Leg med ABC bremsemoduler

Her kan du debattere og stille spørgsmål til alt om elektronik og digitaldrift på modeljernbanen. Skal du have hjælp til en dekoder eller driller signalet? Stil dit spørsmål her.
moppe
Lokomotivfører
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Leg med ABC bremsemoduler

Indlæg af moppe »

Det behøves du slet ikke at overveje.

Ingen Märklin dekodere til dato understøtter ABC.
Du skal i Lenz, Zimo eller ESU, for at det fungerer godt.

Ved treskinnedrift er det midterlederen der skal have ABC modulet og derfor vil toget altid bremse - uanset retning.

Klaus

bygger01
Lokomotivfører
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K
Geografisk sted: Herning

Indlæg af bygger01 »

Det er da et ligetil svar …..

Hvor jeg dog savner de Uhlenbrock’er

Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital med CS3+ / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK (p. gr. af dampen).

Kresten
Godsforvalter
Skinnesystem: Märklin C K

Indlæg af Kresten »

Jeg blev inspireret af dette indlæg til at forsøge med ABC-bremsemoduler på mit 3-skinne anlæg. Jeg fandt et enkelt Lenz og nogle hjemmebyggede (med UF5404, som I anbefaler), og alt virker fint. Jeg forbinder indgang til bremsemodulet direkte fra min ECoS og udgang fra modulet til bremseafsnit. Toget bremser flot, og når jeg kortslutter ind- og udgang, bliver der grønt og toget kører igen. Men så...
Jeg har netop købt min første ESU Switchpilot (som erstatning for Digikeijs DR4018) og læste, af den kan konfigureres som Märklin K84 og dermed troede jeg, at den virkede ligesådan. Det gør den åbenbart ikke - eller også er det mig, der forstår for lidt.
Jeg har tilsluttet digital kørestrøm fra min ECoS til "C" på Switchpilot og troede, at rød/grøn så ville skifte mellem Out A og Out B. På dette billede ses kørestrøm (den tykke røde ledning), Out A (Rød ledning = rødt lys og brems) og Out B (grå ledning = kør).

ESU Switchpilot.jpeg

Rød og grå ledning er så først videre til bremsemodulet. Rød ledning til indgang = brems og grå ledning til udgang = kør. De to røde ledninger fra bremsemodulets udgang er til bremseafsnit
Men det virker ikke - alt bremser og der bliver ingen kørestrøm sendt videre. Hvilket jeg også kunne konstatere ved at måle på Out A og Out B. Så ikke meget K84-funktionalitet over det - bortset fra "Dauerström"...

Lenz ABC bremsemodul.jpeg

Så hvordan løser jeg det - kan jeg overhovedet bruge Switchpilot ? Hvis jeg læser rigtigt, kan jeg tilslutte Switchpilot Extension og bruge styringen fra Switchpilot til at styre relæerne heri - og dermed sende kørestrøm videre. Er det korrekt?

Alle gode råd er velkomne.

VH Kresten

moppe
Lokomotivfører
Kontakt:

Indlæg af moppe »

Hvis du vil bruge switchpilot, skal du bruge extension, da den indeholder relæer lige som en M84.

Klaus

Kresten
Godsforvalter

Indlæg af Kresten »

Tak Klaus - er bestilt.
Og så kan jeg - hvis jeg forstår det rigtigt - styre mine sporskifter/signaler via Switchpilot "hovedmodul" :-)
VH Kresten

moppe
Lokomotivfører
Kontakt:

Indlæg af moppe »

Signalerne sætter du til selve switchpiloten og lader stopstykket ved signalet styre at extension.

Extension er ALTID blot en slave af switchpilot, det vil sige at extension ikke har separate adresser.

Klaus

Søren
Lokomotivfører
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Indlæg af Søren »

T.O. så producerer ESU et ABC modul (51808) som du tilslutter en SwitchPilot extension. Det gør det meget nemt, at bygge ABC med ESU, især for brugere der ikke ønsker at lodde selv.

https://www.esu.eu/produkte/switchpilot ... extension/

title_SP_SwitchPilot_Extension_Adapter_51808_02.jpg

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Kresten
Godsforvalter

Indlæg af Kresten »

Søren skrev: 09 jul 2025, 05:18

T.O. så producerer ESU et ABC modul (51808) som du tilslutter en SwitchPilot extension. Det gør det meget nemt, at bygge ABC med ESU, især for brugere der ikke ønsker at lodde selv.

https://www.esu.eu/produkte/switchpilot ... extension/

title_SP_SwitchPilot_Extension_Adapter_51808_02.jpg

Tak, Søren.
Det så jeg, men som du ved: "Hjemmegjort er velgjort", og de ligger i skuffen, så...
På den anden side er det også praktisk, at ESUs ABC-modul sidder fast i stikket i switchpiloten, så man undgår at skulle finde plads til en ekstra stykke print.
VH Kresten

Søren
Lokomotivfører
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Indlæg af Søren »

Det så jeg, men som du ved: "Hjemmegjort er velgjort", og de ligger i skuffen, så...

Det gælder langt fra alle, så for dem der ikke har lyst, så er ideen givet videre. :-)

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

EJP
Trafikelev
Scale: 0
Skinnesystem: Hjemmebygget

Indlæg af EJP »

Jeg har lavet en beskrivelse af ABC til både stop ved signal/sporstopper og til pendultog uden mellemstop. Der ligger også videoer, der vises funktionerne.
Beskrivelsen ligger på min hjemmeside www.jphobby.dk. På forsiden her er der i nyheder nederst direkte link til siderne herom.

Min bane er 2-skinne spor 0, men størrelsesforhold burde ikke betyde noget i denne sammenhæng.

Erik

Besvar