Her kan du stille alle de spørgsmål om modeljernbaner du måtte brænde inde med. Der er ingen dumme spørgsmål. Vi skal gøre vores bedste for at hjælpe dig med dit modeljernbaneproblem.
Jeg har monteret nogle drev i de fjerneste sporskifter, blot for at eksperimentere. Indtil videre strømforsynes de fra en seperat trafo og en manuelt skiftepult. Dejligt simpelt og to helt separate strømkredse.
Mine stopbomme med lys kan jeg forsyne fra samme trafo, men det forudsætter at jeg kobler "nullen" sammen fra de to strømkilder/trafoer. For at undgå det, har jeg overvejet at lodde nullen af stopbommen og koble den til den separate strømkreds, blot for at holde banestrøm og "anden" strøm helt adskilt.
Men så vidt jeg kan se, når og hvis jeg eksempelvis vil styre drev med en decoder ala Marklins 60832, ser det ud til at jeg ikke slipper uden om at koble nullederne fra de to trafoer sammen. Det lader til at være almindelig praksis eller??
For at undgå det, har jeg overvejet at lodde nullen af stopbommen og koble den til den separate strømkreds, blot for at holde banestrøm og "anden" strøm helt adskilt.
Men så vidt jeg kan se, når og hvis jeg eksempelvis vil styre drev med en decoder ala Marklins 60832, ser det ud til at jeg ikke slipper uden om at koble nullederne fra de to trafoer sammen. Det lader til at være almindelig praksis eller??
Når du skriver to trafoer, mener du så digitalsignalet og strømforsyningen til lyset/sporskiftedekoderen?
Jeg ser ingen fordel og vil helst gå den vej.
Når jeg spørger, er det fordi hvis jeg anskaffer en decoder til at styre drevene fra min MS2 og stadig ønsker at forsyne drevene fra separat trafo, så mener jeg at have set et diagram hvor decoderen både skal have fat i banestrøm og den ekstra trafo. Som jeg husker var det her at den brune ledning fra begge kredse skulle kobles sammen. Og hvis jeg husker rigtigt er det jo omsonst at være så kategorisk.
Men det kan være jeg har læst diagrammet forkert eller husker forkert :)