Spormønstre

Her kan du stille alle de spørgsmål om modeljernbaner du måtte brænde inde med. Der er ingen dumme spørgsmål. Vi skal gøre vores bedste for at hjælpe dig med dit modeljernbaneproblem.
boholm
Godsforvalter
Indlæg: 102
Tilmeldt: 14 mar 2013, 23:03
Digital: Ja
Scale: N

Re: Spormønstre

Indlæg af boholm »

Hvad med at glemme Y-delen og "bare" lave selve stationen - og så "bare" køre ind og ud af den?

Med mindre Y-delen er det, der trækker?

MVH
Bo Holmqvist

Et N-site: http://www.jernhesten.dk
Mine tog-billeder : http://www.holmqvist.dk/Billedgalleriet/index.htm
nktog
Stationsbetjent
Indlæg: 25
Tilmeldt: 27 jun 2016, 15:33
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail

Re: Spormønstre

Indlæg af nktog »

"Din placering af station er yderst usædvanlig, idet hovedsporet går forbi stationen og ikke gennem stationen.
I din nuværende sporplan kan passagerene ikke tage toget mod nord, kun mod syd."

Afgjort usædvanlig, men ikke uden forbillede i virkeligheden. F.eks. var Skive (før den nuværende station fra 1962) anlagt på den måde. Tog fra Viborg videre mod Struer skulle bakke ud af stationen for at fortsætte vestpå og tog østpå kørte forbi stationen og bakkede ind. (Men det var heller ikke en dobbeltsporet hovedstrækning!)
Kun tog mod Glyngøre kunne køre igennem Skive

mvh
Niels Kristiansen

Banemand
Stationsforstander
Indlæg: 77
Tilmeldt: 04 jan 2019, 23:27
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Roco Geoline + PIKO A

Re: Spormønstre

Indlæg af Banemand »

Nu har jeg prøvet med en ny version. Stationen er vendt, så den er nord-syd, og der er blevet plads til et Y :) Det gør det også nemmere at planlægge det nederste niveau(-2) af stationen, hvor der er 2 gennemkørende spor til fire perroner. De to gennemkørende spor kører i bunden af atriummet (den røde firkant).

Layout3.jpg

Der er et par steder hvor jeg ikke kunne få sporgeometrien til at gå op, men det kan fikses. Ellers burde man kunne komme til alle seks perroner uanset hvilken retning toget kommer fra og om det kører på det inderste eller yderste spor på hovedlinjen. Og den svage venstrekurve på spor der ligger vest for atriummet er også kommet med. Denne kurve er meget tydelig når man står på stationen og kigger fra nord mod syd.

Perronerne er dog ikke allesammen blevet så lange som jeg kunne tænke mig, men muligvis kan stationen forlænges et lille stykke, afhængig af hvordan det kommer til at passe med det nederste niveau. Ellers må det blive sådan som boholm skrev tidligere, at nogle spor bliver reserveret til de kortere lokaltog, mens de lange spor anvendes til regionaltogene. De lange fjerntog kører på nederste niveau i de gennemgående spor. Derudover kommer der også niveau imellem(-1), med fire spor der ender i en sæk. Disse kan muligvis også blive lidt længere.

Besvar