Smugkig på Märklins nye kortkobling

Forum for alle spørgsmål om modeljernbaner i alle skalaer. Her kan du debattere og stille spørgsmål om emner, der ikke finder plads i de andre fora.
Besvar
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5229
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Smugkig på Märklins nye kortkobling

Indlæg af Søren »

Märklins nye kortkobling er en videreudvikling af den gamle velkendte kortkobling fra slutningen af 80'erne. Velkendt er det også, at den gamle kortkobling ikke spiller bold med andre vogne end Märklins egne. Vogne med lavere placering af pufferne har problemer med koblingen på små radier, og modeljernbanefolket har været nødsaget til at kigge andre steder, hvis der skal blandes vogne fra forskellige fabrikater (og det skal der jo!).

Fun fact: Det var introduktionen af den gamle kortkobling, der dikterede den højere placering af pufferne på Märklins lokomotiver og vogne. Det er den omvendte verden. Beslutningen hører så også til slut 80'erne, hvor verden var markant anderledes end den er i dag.

P_20220403_145508.jpg

Det bliver der ændret på nu! Märklin er i gang med at hæve detaljeniveauet, og den nye kobling er en del af den proces. Den tager netop højde for korrekt lavere placering af pufferne, og kan dermed fungere med alle gængse fabrikater.
Alle nye konstruktioner fra Märklin vil have den korrekte placering af pufferne, og alle eksisterende modeller (hvor det er muligt) vil blive justeret, når de alligevel skal have en teknisk overhaling.

Processen vil selvfølgelig tage lang tid, men det begynder nu, og det er jo glædeligt. Der vil dog være modeller, hvor det ikke er teknisk muligt at justere placeringen af pufferne. Disse må vente til der kommer en helt ny konstruktion.

Hvad er blevet ændret
Märklin har justeret højden på bøjlen så det "knæk" der er på den tidligere variant er blevet mindre på den nye. Dette tillader at koblingshovederne kan passere under pufferne. Her kan du se højdeforskellen på de to koblinger. Den er ikke stor, men det er nok til at fungere.

Den gamle kobling:

P_20220403_145717.jpg

Den nye kobling:

P_20220403_145729.jpg

Koblingen i drift
Jeg har monteret koblingen på et par Fc- og et par Shimms vogne, og skudt en række billeder af koblingen i brug.

Bemærk! Koblingen på billederne er et prøveskud, og det er vigtigt at nævne at det færdige produkt vil have farven sort. Koblingsbøjlen er standset ud i hånden, da værktøjerne er ved at blive færdiggjort. Der kan derfor være en smule ujævnheder, som den færdige kobling ikke vil have.

P_20220403_145039.jpg

Som du kan se, så kobler vognene tæt som forventet. Det er en anelse tættere end Roco Universal-koblingen og samme tæthed som forgængeren.

P_20220403_145104.jpg

Her er samme vogntype med Märklins kortkobling til højre, og Roco Universal-koblingen til venstre. Når Märklins kortkobling bliver leveret i sort farve, så vil den fremstå en anelse mindre end Rocos Universal-kobling. Alene på grund af den sorte farve. Roco koblingen kan virke stor, selv om de er næsten samme tørrelse.

P_20220403_145259.jpg

Her er koblingerne ved siden af hinanden.

P_20220403_145028.jpg

Kompatibilitet
Märklins nye kobling er fuldt kompatibel med andre bøjlekoblinger, samt den gamle kobling fra Märklin. Herunder kan du se koblingen i brug med Roco Universal-koblingen. Det fungerer uden problemer.

Roco Universal-kobling alene:

P_20220403_145046.jpg

Märklins nye kortkobling og Roco Universal-kobling:

P_20220403_145428.jpg

Vigtigt! Når pufferhøjden er korrekt, så vil der komme problemer med Märklins gamle kortkobling. Derfor anbefales det også, at benytte den nye kortkobling alle steder, hvor vogne med forskellig placering af pufferne skal køre sammen. Hvis du kobler Märklins gamle kortkobling med den ny, så er det den gamle kortkobling der sætter begrænsningen, da den jo stadig er for høj til at komme under pufferne. Det kan den nye kobling, eller andre koblinger, ikke rette op på.

Lokomotiver med krog
Grundet tidligere nævnte udfordringer med at blande vogne, har jeg Roco Universal-kobling som "huskobling". Et par af mine lokomotiver har krog i stedet for decideret kobling, og de kan finde på at smide vognene i kurver, da Roco Universal-koblingen kun har en halv bøjle. Her vil Märklins nye kortkobling kunne gøre en forskel.

Konklusion
Umiddelbart er resultatet godt. Koblingen kobler let og nemt. Ved gentagne forsøg er der opstået et par svipsere, men samlet set er koblingen som forventet. Hvis man er vandt til Märklins nuværende kobling, vil man ikke mærke nogen forskel. Hvis man er vandt til Roco Universal-kobling, vil man opleve stort set den samme ydelse, men med en koblingslethed, der ligger en anelse til den tunge side. Roco koblingen kobler en smule lettere, men den egentlige afgørelse må vente til det færdige produkt ligger klart.

Som et slutbillede er her den ny E-maskine koblet med en Pf vogn fra Dekas.

P_20220403_175612.jpg

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Cooldad
Godsforvalter
Indlæg: 105
Tilmeldt: 07 nov 2019, 15:31
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C

Re: Smugkig på Märklins nye kortkobling

Indlæg af Cooldad »

Hej Søren

Tak for en rigtig fin anmeldelse af den nye kobling :)

Har du nogen fornemmelse af hvor nemt det er at vride vognene fra hinanden? Roco’s Universalkobling kan reelt kun adskilles med afkoblepinden og når en togstamme vælter bliver kinematikken udsat for et stort vrid. Det kunne være rart med kort og let sammekobling som på Universalkoblingen, men med mulighed for nem manuel adskillelse a la den gamle kortkobling.

Mvh
Klaus L

3-skinne med CS3 Plus. Udelukkende dansk materiel eller det som kører på de danske skinner.

Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5229
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Smugkig på Märklins nye kortkobling

Indlæg af Søren »

Du skal bruge en afkoblingsspade. Det er ikke muligt at vride dem fra hinanden.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Besvar