CS3 langsom død

Her kan du debattere og stille spørgsmål til alt om elektronik og digitaldrift på modeljernbanen. Skal du have hjælp til en dekoder eller driller signalet? Stil dit spørsmål her.
Lyne Preben
Godsforvalter
Indlæg: 146
Tilmeldt: 05 apr 2016, 14:40
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C
Geografisk sted: Lyne

Re: CS3 langsom død

Indlæg af Lyne Preben »

Hej igen,
Tak for dit bud Klaus, men det ser desværre ikke ud til at være tilfældet her.
Er der selt ingen som ved hvad "Event Reply Timeout" betyder, og hvad der evt. kan foresage det?

Mvh
Preben

Märklin c-skinner
CS2, CS3
Fortrinsvis Dansk
marklinbygger
Stationsforstander
Indlæg: 83
Tilmeldt: 04 mar 2019, 10:16
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C Märklin K Märklin M

Re: CS3 langsom død

Indlæg af marklinbygger »

du har 2 ting der ikke svare din s88

mvh marklinbygger

Lyne Preben
Godsforvalter
Indlæg: 146
Tilmeldt: 05 apr 2016, 14:40
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C
Geografisk sted: Lyne

Re: CS3 langsom død

Indlæg af Lyne Preben »

du har 2 ting der ikke svare din s88

mvh marklinbygger

Hvad mener du med det?

Mvh
Preben

Märklin c-skinner
CS2, CS3
Fortrinsvis Dansk
marklinbygger
Stationsforstander
Indlæg: 83
Tilmeldt: 04 mar 2019, 10:16
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C Märklin K Märklin M

Re: CS3 langsom død

Indlæg af marklinbygger »

hej
grunden til at du får en time out er at der sidder 2 ting der ikke svare når din cs3 vil vide hvad der er af ting på din s88
jeg kan ikke huske om det er 4 eller 8 ting der kan være på en s88 , så det må du fortælle og hvad det er
din cs3 sender et signal til din s88 og det bliver den ved med til den får et svar fra all de ting du har på den s88
inden for en bestemt tid og hvis den ikke får det " vi snakker om NS her " så får du en time out og de to ting vil nok ikke virke
hvis du ikke har mere end en s88 på din cs3 eller flere så kan du prøve at checke om de er der på din cs3
pil alt fra dem og set en ting på af gangen og test om den ting virker og så næste i den dur
det er a paine in the butt men du finder ud af hvad det er der måske ikke virker
eller det kan være en opdatering der er gået galt eller en hardware fejl

mvh marklinbygger

Lyne Preben
Godsforvalter
Indlæg: 146
Tilmeldt: 05 apr 2016, 14:40
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C
Geografisk sted: Lyne

Re: CS3 langsom død

Indlæg af Lyne Preben »

Hej igen,
Tak for det uddybende svar. Jeg kan dog ikke rigtig få det til at give mening fordi, efter opstart virker alt perfekt, og der er ingen timeouts i loggen. Efter en tid (tiden varierer) opstår der så timeouts,. nogen gange er det blot en enkelt timeout, og alt fungerer stadig, efter nogen tid opstår der igen timeouts, og det bliver flere og flere hændelser sem melder timeout, og afviklingen af div. hændelser bliver langsommere, for til sidst slet ikke at køre. I dette tilfælde fungerer intet (bortset fra at alle tog fortsat kører) det er ikke længere muligt at aktivere magnetartikler m.m.

For mig virker det som om at Links88 og S88 stille og roligt holder om med at fungere, men det undrer mig at når jeg ser på Sporplanen, så skifter besat/fri som det skal, men enten sender LinkS88/S88 ikke status tilbage til CS3, eller også reagerer CS3 ikke på tilbagemeldingen.

Jeg har en Links88 som sidder på Bussen, og en S88 som sidder på Bus 1 stikket på Links88.

Er der en af div. indstillinger der skal ændres (se vedl. billeder)

Bil 1.jpg
Bil 2.jpg

Mvh

Preben

Märklin c-skinner
CS2, CS3
Fortrinsvis Dansk
PerR
Ledvogter
Indlæg: 197
Tilmeldt: 24 mar 2017, 20:13
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K+C
Geografisk sted: DK-4070

Re: CS3 langsom død

Indlæg af PerR »

Hvis du siger at fri/besat skifter som det skal på sporplanen, så har sporplanen da modtaget information fra S88.
Jeg vil tro at du skal se på logikken i dine hændelser.
Der kan være nogle betingelser der af timing grunde ikke bliver opfyldt så hændelsen måske stopper.

Mvh Per

Lyne Preben
Godsforvalter
Indlæg: 146
Tilmeldt: 05 apr 2016, 14:40
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C
Geografisk sted: Lyne

Re: CS3 langsom død

Indlæg af Lyne Preben »

Hej Per,
Jeg har været alle hændelser igennem med en "Tættekam", og har ikke fundet nogen "deadlocks",og de fleste af mine hændelser er så simple som f.eks "når S88 port 1 bliver besat så sæt M84 port 2 til Rød" (altså simpel blokstyring) og også disse hændelser får "Timeout".
Derudover oplever jeg også at en hændelser som ovenstående, er afviklet korrekt og sporplanen viser også at M84 porten er skiftet, men i praksis er den det ikke. Hvis man manuelt skifter porten, så skifter den rent faktisk.
Jeg forstår ikke hvad der sker. Kan det evt. være fejl på S88/M84?

Preben

Märklin c-skinner
CS2, CS3
Fortrinsvis Dansk
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: CS3 langsom død

Indlæg af Søren »

Hvis du nu kobler tilbagemeldingen helt fra. Altså tager stikkene til din L88 ud af din CS3. Holder det så også op med at fungere efter noget tid?

Det er en vigtig viden, da det kan sige noget om hvor problemet evt. opstår.

Hvis det ikke opstår, som følge af ovenstående, så kobl din L88 til igen, men uden det ekstra S88 modul. Hvad sker der så nu?

Hvis problemet stadig ikke opstår, så ved du nu, at problemet ligger i den sidste S88. Kobl den til, og slå hændelserne tilhørende den S88 fra, og herefter til, én efter én (med nødvendig tid imellem), ind til problemet opstår. Så ved du hvor problemet ligger.

Det er vigtigt at gå systematisk frem. Ellers finder du aldrig ud af årsagen.

Hvor mange hændelser har du i systemet?

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Lyne Preben
Godsforvalter
Indlæg: 146
Tilmeldt: 05 apr 2016, 14:40
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C
Geografisk sted: Lyne

Re: CS3 langsom død

Indlæg af Lyne Preben »

Hej Søren,
Tak for dit input, Det vil dog være svært at teste i praksis, da hele blokstyringen jo styres af tilbagemeldinger.
Jeg har dog konstateret, at det altid starter med en "Timeout" fra en hændelse som startes af en tilbagemelding fra en port i LinkS88, hvorefter det breder sig.
Jeg har ca. 160 hændelser i systemet, det er dog hun ca. 50 som er involveret i Blokstyring/togveje.
Jeg har også konstateret at problemet opstår periodisk, nogen gange efter kort tids drift, andre gange kan der gå op til 5 - 10 min. Jeg har også konstateret at hvis jeg lader det køre videre, forsvinder det igen i en periode hvorefter det kommer igen.
Jeg har programmeret om i de hændelser som stiller sporveje som er tidskritiske, således at de nu venter på at sporvejen rent faktisk er stillet, før driften fortsætter.
Derudover har jeg lavet en hændelse som checkker alle tilbagemeldinger, og stiller signaler (blokstyringen) derefter.
denne afvikles med jævne mellemrum.
På denne måde kan jeg faktisk køre på anlægget selvom CS3 med mellemrum bliver langsom.
Jeg har selv en mistanke til min LinkS88, som jeg vil forsøge at udskifte, men det er don en noget kostbar test.
Når jeg har forsøgt at teste efter dit forslag, vender jeg tilbage med info om resultatet.

Mvh
Preben

Märklin c-skinner
CS2, CS3
Fortrinsvis Dansk
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: CS3 langsom død

Indlæg af Søren »

Det vil dog være svært at teste i praksis, da hele blokstyringen jo styres af tilbagemeldinger.

Det er muligt, men du vil jo gerne have problemet løst ikke? Det eneste du skal at koble det fra, køre med nogle tog, og se hvad der sker. Det burde være muligt uden blokstyring. Sæt sporskifterne, så der kan køre lidt tog rundt.

Se hvad der sker.

Pas i øvrigt på med at låse dig fast på at "time outs" fra hændelserne i loggen er problemet. Hvordan ved du at det er tilfældet? Der kan også opstå timeouts på udlæsninger uden at det er et problem, da systemet læser ud med få milisekunders mellemrum. Hvis vi leger at timeouts er årsagen til problemet, hvilke hændelse er så den første der får timeout? Er det forskelligt? Har du hændelser som kører i "loop"? Altså hvor du benytter "loop" makroen.

Har du i øvrigt skruet på indstillingerne for hvor ofte der udlæses? Hvis ja, så sæt dem tilbage til de originale indstillinger.

I øvrigt: Det er CS3 der læser status på tilbagemeldingsmodulerne. Modulerne "sender" ikke noget til CS3.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Besvar